Meters en meterstanden
Meters
Een gas- en elektriciteitsmeter registreert uw meterstanden en energieverbruik. Vragen over meterstanden en dag- en nachtstroom stelt u altijd aan uw energieleverancier. Liander controleert het goed werken van uw meter. Ook plaatsen we slimme meters.
Meterstanden

Meterstanden geeft u altijd door aan uw energieleverancier. Dit geldt voor analoge én digitale meters. Bekijk hoe u de meterstanden van uw meter afleest.
Hoog energieverbruik?

Bij hoge meterstanden en een hoog energieverbruik ligt dat meestal niet aan de meter. Als u toch vermoedt dat de meter kapot is, kunt u deze door ons laten controleren.
Enkel- of dubbeltarief

Dit regelt u bij uw energieleverancier. Gebruikt u vooral 's nachts energie, dan is dag- en nachtstroom (dubbeltarief) misschien goedkoper.
U heeft een geschikte meter nodig.
Traditioneel-of slim

Bekijk de verschillen tussen de traditionele meter en de slimme meter.
Veelgestelde vragen
-
Welke aansluiting heb ik?
Bekijk zelf wat de capaciteit (doorlaatwaarde) van uw aansluiting is.
-
Hoe kan ik dubbeltarief aanvragen? (dag- nachtstroom)
Neem contact op met uw energieleverancier voor aanvraag van dubbeltarief. Is uw meter niet geschikt voor dubbeltarief, dan heeft u een slimme meter nodig. Bekijk wanneer u de slimme meter krijgt via de planningschecker. Wilt u niet wachten, dan kunt u altijd eerder een slimme meter aanvragen. Hieraan zijn kosten verbonden.
-
Hoe lees ik mijn meter af?
Zoek uw merk en type op onze pagina aflezen meterstanden. Daar vindt u de handleiding van uw meter.
-
Hoe weet ik of er een meteropnemer van Liander is langs geweest?
U kunt onze meteropnemers herkennen aan de kleding en het legitimatiebewijs van LIander. Een bezoek van onze meteropnemers wordt vooraf aangekondigd. Een slimme meter lezen we op afstand uit. Automatisch uitlezen aanvragen of lezen hoe dit werkt leest u hier. Heeft u een traditionele meter, dan ontvangt u van ons een brief. Daarin vragen we om zelf de meterstanden aan ons door te geven.
-
Hoe vraag ik een slimme meter aan?
Wij bieden elke huishouden gratis een slimme meter aan. U krijgt hierover vanzelf bericht. Eerder kan ook, dan kunt u doen via het aanvraagformulier. De kosten zijn dan voor uw rekening.
Wordt de slimme meter nog niet gratis bij u aangeboden en wilt u toch een slimme meter? Bekijk dan de video over het aanvragen van de slimme meter
-
Hoe worden de meterstanden uitgelezen?
Afhankelijk van het soort meter dat u heeft, lezen we de meterstanden op de volgende manieren uit:
- bij een slimme meter: op afstand. Hiervoor is uw toestemming nodig, hier leest u hoe u dit kunt doen;
- bij een traditionele meter: we sturen u een brief om de meterstand aan ons door te geven. Liander vraagt één keer per drie jaar de meterstanden op.
-
Waar vind ik meer informatie over een tweede meetpunt?
Met een extra meetpunt is het mogelijk om op één aansluiting meerdere leveranciers te hebben. Zo kunt u uw energie apart meten en verrekenen. Op deze pagina vindt u meer informatie over extra meetpunten.