Geen gas of stroom?

Storing oplossen of melden

1

Wat voor storing heeft u?

0

Wat is er aan de hand?

0

Staan alle schakelaars in uw meterkast omhoog?

0

Zet alle schakelaars één kant op. Heeft u weer stroom? Druk de schakelaar stevig door in de juiste richting. Dit kunt u veilig doen.

U heeft geen gas

Stap 1. Draai de hoofdkraan open als deze dicht is

De hoofdgaskraan zit bij de gasmeter in de meterkast. Het kan een gele knop, een hendel of een draaiwiel zijn.

Voorbeeld van een gesloten en een geopende gaskraan

Stap 2. Draai van alle apparaten die gas gebruiken de toevoerkranen dicht

Denk aan uw verwarming, een gaskachel en uw gasfornuis.

Afbeelding van eeen geiser, een gaskachel en een gasfornuis met een afgesloten toevoerkraan

Stap 3. Wacht 30 minuten. Gebruik geen gas!

Afbeelding van een klok die 30 minuten wachttijd aangeeft

De druk in de leidingen neemt nu weer toe waardoor de beveiligingsklep opengaat.

Stap 4.  Draai nu eerst de toevoerkraan van uw gasfornuis open en zet het vuur aan

Afbeelding van een geopende gaskraan en een brandend gasfornuis met geopende toevoerkraan

Is de vlam constant? Zet dan nu het gasfornuis weer uit. Draai vervolgens de toevoerkraan van alle apparaten open. De storing is verholpen. Als u toch nog geen gas heeft, ga dan naar stap 5.

Stap 5. Bel het Nationaal Storingsnummer op 0800 9009

U krijgt een medewerker van Liander aan de telefoon. Dit nummer is gratis en 24 uur per dag bereikbaar.

Gaslucht melden: Doorloop de volgende 4 stappen

1. Open alle ramen en deuren. Breng alle aanwezigen in veiligheid.

Afbeelding van een geopende deur en een geopend raam

2. Draai de hoofdgaskraan dicht

De hoofdgaskraan zit bij de gasmeter in de meterkast. Het kan een gele knop, een hendel of draaiwiel zijn.

Voorbeeld van een geopende en een gesloten gaskraan

3. Gebruik geen vuur en rook niet. Zet ook geen elektrische apparaten aan.

Afbeelding van een sigaret en brandende kaarsen met een verbodsstreep er doorheen.

4. Bel het Nationaal Storingsnummer op 0800 9009

U krijgt een medewerker van Liander aan de telefoon. Dit nummer is gratis en 24 uur per dag bereikbaar.

Neem contact met ons op

U kunt ons bereiken via WhatsApp op 06 52 797 989.

Of bel naar 0800 9009. Dit nummer is gratis en 24/7 bereikbaar.

Een apparaat maakt kortsluiting

Liander kan en mag deze storing niet verhelpen, omdat het probleem voorbij de elektriciteitsmeter zit. U kunt het wel zelf proberen op te lossen. Dit doet u door:

  • Alle stekkers van de apparaten uit het stopcontact te halen.
  • Eén voor één de stekkers weer in het stopcontact te doen.
  • Telkens te kijken of de storing terugkomt.

Als de storing terugkomt wanneer u een bepaalde stekker in het stopcontact doet, dan is dat apparaat mogelijk defect en maakt het kortsluiting.

Helpt deze methode niet, neem dan contact op met een erkende elektricien.

U heeft weer stroom

Op de hoogte zijn van storingen in uw buurt? Dat kan! Meld u aan voor gratis SMS-updates op het moment dat er storing is in uw buurt.

Neem contact met ons op

U kunt ons bereiken via WhatsApp op 06 52 797 989.

Of bel naar 0800 9009. Dit nummer is gratis en 24/7 bereikbaar.


Slimme meter in meterkast

Veelgestelde vragen over storingen