Uitlezen slimme meter

Slimme meter uitlezen

De slimme meter stuurt op afstand uw meterstanden door naar de netbeheerder. Dit gebeurt standaard zes keer per jaar, maar ook als u verhuist of overstapt naar een andere energieleverancier. Wij delen deze standen met uw energieleverancier. U kunt er ook voor kiezen om de uitleesfunctie na de installatie van de slimme meter uit te schakelen. Controleer eenvoudig via Mijn aansluiting of uw standen worden uitgelezen.

Uitlezen uitschakelen

Icoon De slimme meter

Wilt u niet dat uw meterstanden automatisch doorgestuurd worden naar uw energieleverancier? Dan kunt u na installatie de monteur vragen uw slimme meter te blokkeren. U kunt dit ook eenvoudig online doen.

Uitlezen inschakelen

Icoon De slimme meter

Worden uw meterstanden niet op afstand uitgelezen, maar wilt u deze functie weer inschakelen? Dit doet u heel eenvoudig online.

Weet u niet of uw slimme meter wordt uitgelezen? Als u inlogt op 'Mijn Aansluiting' ziet u of uw meterstanden worden doorgestuurd. U hoeft alleen uw postcode, huisnummer en de laatste 6 cijfers van uw meternummer in te vullen. U kunt het ook zien op uw elektriciteitsmeter. Check hiervoor de handleiding.

Meterstanden uitlezen met een app

Standaard worden de slimme meters 6 keer per jaar uitgelezen. U ontvangt hier een verbruiksoverzicht van. Wilt u dagelijks tot real time inzicht krijgen in uw verbruik? Koppel de slimme meter dan aan een apparaatje of een app, oftewel een energieverbruiksmanager. Beter inzicht zorgt ook vaak voor een besparing. Goed voor het milieu en voor uw portemonnee.

Veelgestelde vragen

  • In dat geval kunt u dit stopzetten. Via dit webformulier geeft u aan dat u niet wilt dat uw slimme meter de meterstanden automatisch doorstuurt naar uw energieleverancier.

  • Wij bieden elke huishouden gratis een slimme meter aan. U krijgt hierover vanzelf bericht. Als u eerder een slimme meter wilt, dan kunt u deze aanvragen. De kosten zijn dan voor uw rekening.