Veilig graven in de tuin
Veilig graven in de tuin
Ga je in de tuin graven? Voorkom een stroomstoring, gaslekkage of onveilige situatie. De Nederlandse grond ligt vol met kabels en leidingen. Doe een KLIC-melding en weet waar de kabels en leidingen liggen.
Voorkom graafschade
Ga je viooltjes planten of de tuin omspitten? Dan is de kans heel klein dat je een kabel of leiding raakt. Graaf je dieper? Bijvoorbeeld om een trampoline in te graven, schutting te plaatsen, vijver aan te leggen of boom te planten? Dan is een goede voorbereiding het halve werk.
Graven met graafmachine

Gebruik je een graafmachine voor een klus? Dan ben je wettelijk verplicht een KLIC-melding bij het Kadaster te doen.
Graven met een schop

Gebruik je kracht bij het graven? Zorg dan voor een goede voorbereiding. Graaf veilig en voorkom stroomstoringen, gaslekkages en onveilige situaties.
Waarom het belangrijk is om graafschade te voorkomen
Een kwart van de stroomstoringen in Nederland wordt veroorzaakt door graafschade. Hiervan is sprake als kabels en leidingen worden beschadigd door bijvoorbeeld een graafmachine, grondboor of schop. Het gevolg: geen televisie of internet, mensen in de kou, hoge kosten voor de veroorzaker. Ook zijn er elk jaar ongevallen met gasleidingen door graafschade. Herstelwerkzaamheden kosten veel tijd en geven vaak maatschappelijke overlast. Het repareren van schades kosten netbeheerders jaarlijks ongeveer 15 miljoen euro.
Veelgestelde vragen veilig graven
-
Wat is een KLIC-melding?
Als je gaat graven met een graafmachine of boor dan is een KLIC-melding bij het Kadaster wettelijk verplicht. Met een KLIC-melding geef je bij het Kadaster aan waar en wanneer je van plan bent te gaan graven. Na de KLIC-melding stuurt het Kadaster je een ontvangstbevestiging per mail. In deze bevestiging staat een overzicht van netbeheerders met kabels en leidingen in de grond waarin u gaat graven. Via het kadaster ontvang je van deze netbeheerders alle informatie over de ligging van kabels en leidingen. Een KLIC-melding kost € 13,50 en doet u met uw DigiD.
-
Hoe doe ik een KLIC-melding?
Doe uiterlijk 3 werkdagen voordat je gaat graven een KLIC-melding via de website van het Kadaster. Log in met je DigiD en geef de datum aan dat je gaat graven. Vul de gegevens van waar je gaat graven in en voeg eventuele situatieschets toe. Geef aan welke graafwerkzaamheden je gaat doen en vul ten slotte je persoonlijke gegevens in. Na de KLIC-melding stuurt het Kadaster een ontvangstbevestiging. In deze bevestiging staat een overzicht van netbeheerders die eigenaar zijn van kabels en leidingen in de grond waarin je gaat graven. Deze netbeheerders sturen je alle informatie over de ligging van kabels en leidingen. Zo weet je precies waar ze liggen.
Lees hier ook van Netbeheer Nederland praktische informatie bij het lezen van de KLIC-informatie.
-
Welke informatie krijg ik als ik een KLIC-melding doe?
Als je een KLIC-melding doet, dan ontvang je via het Kadaster informatie over de ligging van ondergrondse kabels en leidingen op de graafplek. Het gaat om elektriciteitskabels, gasleidingen, waterleidingen, televisie-/internetkabels, glasvezel- of telefoonkabels. Uitzondering is de riolering die vanaf de perceelgrens naar de woning loopt, omdat deze eigendom is van de bewoner.
-
Wat kost een KLIC-melding en waarom moet ik dit betalen?
Een KLIC-melding doen, kost € 13,50. Dit bedrag, wat betaald moet worden aan Kadaster, dekt de kosten voor het administratief verzamelen van de informatie over kabels en leidingen op jouw adres. Deze kosten worden in rekening gebracht bij de gebruiker van de informatie. Het zorgvuldig graven is een verantwoordelijkheid voor de gehele graafketen en we vinden het belangrijk dat iedere betrokkene hieraan een bijdrage levert. De netbeheerders zijn wettelijk verplicht om informatie over kabels en leidingen aan het Kadaster aan te leveren. Hier krijgen ze geen vergoeding voor. U kunt het doen van een Klic-melding ook uitbesteden. De kosten kunnen dan hoger uitvallen.
-
Ik heb een KLIC-melding gedaan, maar er is toch graafschade ontstaan. Wat nu?
Het kan voorkomen dat niet alle ondergrondse leidingen op de kaart staan. Heb je een KLIC-melding gedaan en heb je toch iets geraakt (of vermoed je dat)?
- Stop de werkzaamheden, verlaat de locatie en waarschuw personen in je nabije omgeving.
- Bel direct het storingsnummer om de schade te melden: 0800 9009 (24/7 gratis bereikbaar)
- Bij gevaarlijke situaties, bel 112.
- Schakel machines uit, maak geen vuur, rook niet.
- Gebruik geen elektrische apparaten en bedien geen lichtschakelaars of deurbel.
- Dek het lek niet af. Probeer het lek niet dicht te plakken.
- Raak beschadigde kabels niet aan. Druk de buis niet in de grond.
- Blijf bereikbaar tot de monteur en/of de hulpdiensten er zijn.
- Is alleen de buitenkant (mantel) van de kabel beschadigd? Meld het ons dan ook.