Werkt de straatverlichting niet? Meld het bij de gemeente

Werkt de straatverlichting niet? Meld het bij de gemeente

Dit weekend gaat de wintertijd in. Dat betekent korte, donkere dagen. Goed werkende openbare verlichting is daarom belangrijk. Want als het niet werkt, kan dat best onveilig voelen. Gemeenten en Liander hebben daarin een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Maar als een lantaarnpaal het niet doet, bij wie meld je dat dan?

De melding geef je door aan de gemeente. Dat kan vaak heel makkelijk via de website, een app of telefonisch. Wanneer de verlichting niet werkt, bekijkt een specialist van de gemeente eerst de situatie ter plaatse. Is een lamp stuk? Dan lost de gemeente de storing op. Zit de storing in de elektriciteitskabels die de straatlantaarns van stroom voorzien? Dan wordt Liander ingeschakeld. 

Veilig werken 

In veel gevallen is de kabel in de grond stuk. Dan is de storing niet direct te verhelpen. Om onze monteurs veilig te laten werken, is het soms nodig de stroom van de kabel af te halen. Omwonenden worden hier altijd eerst over geïnformeerd, omdat zij dan ook even geen stroom hebben. Vaak is een vergunning nodig, om de grond open te mogen maken. In de tussentijd bereiden we ons voor. Zodat, als we toestemming hebben om aan de slag te kunnen, de storing snel verholpen is. 

Geef het door 

Ziet u dus een lantaarnpaal die niet werkt? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de gemeente. Het helpt wanneer u dan ook de exacte locatie en/of het lichtmastnummer van de lantaarnpaal doorgeeft. Dit nummer vindt u meestal op een opvallende sticker op de lichtmast. Zo zorgen we er samen voor dat het licht buiten zo snel mogelijk weer brandt.