Energieverbruik zonder contract

Verbruik zonder contract

Vanwege grote drukte kan het zijn dat het iets langer duurt voordat u een reactie ontvangt.

U bent aangesloten op het energienet. De kosten van het verbruik van de energie én de kosten voor het gebruik van het net betaalt u aan de energieleverancier. Heeft u een factuur van ons ontvangen? Dan heeft u in een bepaalde periode energie verbruikt zonder een contract met een energieleverancier. Daarom verrekenen wij deze kosten. 

Wat is energieverbruik zonder contract?

Wij als netbeheerder beheren en onderhouden het net waardoor de energie geleverd kan worden. De energieleverancier levert uw energie en brengt het verbruik bij u in rekening. U moet daarom aangemeld zijn bij een energieleverancier als u gebruik maakt van gas en/of stroom. Soms wordt er energie verbruikt zonder contract met een energieleverancier. Het verbruik kan dan niet in rekening worden gebracht. Er ontstaat dan een verschil in meterstanden. De meterstanden van de vorige bewoner (afmelding) zijn lager dan de meterstanden van de nieuwe bewoner (aanmelding). Dit verschil brengen wij als netbeheerder in rekening.   

 

Uitleg van uw factuur

Wij leggen graag uit hoe uw factuur voor het verbruik zonder contract is opgebouwd. 

Explanation of your invoice

You have received an invoice from Liander. This invoice relates to the period in which an energy contract had not yet been signed with an energy supplier. 

Niet verantwoordelijk?

Bent u van mening dat u niet of deels verantwoordelijk bent voor het verbruik zonder contract? Vul dan binnen 14 dagen na de factuurdatum het online formulier in. 

 

Komt u er niet uit?

Geef dan uw vraag en gegevens aan ons door. Wij helpen u graag verder. 

Betalingsregeling

Liever in termijnen betalen? Vraag dan een betalingsregeling aan. Liander beoordeelt uw aanvraag binnen 2 werkdagen. 

Voorkom afsluiting

Zonder energiecontract wordt u afgesloten van energie. Bekijk hoe u dit kunt voorkomen.

Veelgestelde vragen over verbruik zonder contract

    • Bent u van mening dat u een contract heeft voor de betreffende periode? Kijk dan het energiecontract na. Daarin staat wanneer uw energieleverancier stroom en/of gas is gaan leveren. Komt deze datum niet over een met de datum in de factuur (aanmelding leverancier)? Vul dan het online formulier in. 

    • U ontvangt dan alleen nog een factuur met de netbeheerkosten.

    • Als er geen contract met een energieleverancier is, levert Liander uw stroom en/of gas .

    • Uw energielevering heeft uw contract later gestart. Uw energieleverancier kan een bedenktijd hanteren. Neem daarom contact op met uw energieleverancier. 

    • Deze factuur staat los van de jaarafrekening. De factuur gaat over de periode dat u geen energiecontract heeft gehad.

    • Wij begrijpen dat dit ongemak met zich meebrengt. Door een te late startdatum heeft u een periode energie verbruikt die niet door de energieleverancier in rekening is gebracht. Om deze reden ontvangt u voor deze periode éénmalig een factuur van ons. 

    • Dit kan seizoensgebonden zijn. Aan de energieleverancier betaalt u elke maand een voorschot. Dit bedrag is vaak een heel jaar hetzelfde bedrag per maand. Bovendien is het een gemiddelde. Maar in de winter gebruikt u vaak meer energie dan in de zomer. Daarom is uw voorschotbedrag niet altijd genoeg voor wat u in de winter verbruikt. Het bedrag in de winter kan daarom hoger zijn dan uw maandbedrag aan de energieleverancier. Liander ontvangt de meterstanden wanneer een energiecontract beëindigd is en wanneer er een energiecontract start. Wij factureren het daadwerkelijke verbruik. 

    • Liander ontvangt de meterstanden van het meetbedrijf. Dit ontvangen wij op het moment dat er een energiecontract eindigd en op het moment dat er een energiecontract start. Over de tussenliggende periode ontvangen wij geen meterstanden. 

    • Liander mag geen gegevens opvragen bij de verhuurder of gemeente. 

    • Liander heeft geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie. Wij zien niet wanneer u de woning bent gaan wonen. Wij krijgen meterstanden door op het moment dat er een energiecontract eindigt en start. De periode zonder energiecontract wordt in rekening gebracht door Liander. 

    • U bent verantwoordelijk vanaf het moment dat u het huurcontract heeft getekend. Mocht dit anders zijn neem dan contact op met uw verhuurder.

    • Wij factureren het daadwerkelijke verbruik in de aangegeven periode. Hier zit geen boete in.

    • Aan de energieleverancier betaalt u elke maand een voorschot. Dit bedrag is vaak een heel jaar hetzelfde bedrag per maand. Bovendien is het een gemiddelde. Maar in de winter gebruikt u vaak meer energie dan in de zomer. Daarom is uw voorschotbedrag niet altijd genoeg voor wat u in de winter verbruikt. Wij factureren het daadwerkelijke verbruik in die periode. Het bedrag in de winter kan daarom hoger zijn dan uw maandbedrag aan de energieleverancier.

    • Een betalingsregeling is mogelijk. Dit kan in maximaal 6 maanden met een minimum bedrag van €100,00 per maand.

    • Een betalingskenmerk bestaat uit 16 cijfers. Ons betalingskenmerk uit 12 cijfers. Zet voor ons betalingskenmerk 4 nullen. Lukt dit niet? Zet dan in de omschrijving het factuurnummer. 

    • Liander heeft geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie. Wij zien daarom niet wanneer u de woning bent gaan wonen.

    • Wij hanteren het gemiddelde tarief van alle energieleveranciers.

    • De factuur van Liander heeft dezelfde opbouw als uw jaarafrekening. 

    • Wij hanteren geen prijsplafond. Liander is geen energieleverancier. De factuur die u heeft ontvangen heeft betrekking op het energieverbruik dat onrechtmatig zonder overeenkomst met een energieleverancier is afgenomen.