Energieverbruik zonder contract
Verbruik zonder contract
Wat is energieverbruik zonder contract?
Wij als netbeheerder beheren en onderhouden het net waardoor de energie geleverd kan worden. De energieleverancier levert uw energie en brengt het verbruik bij u in rekening. U moet daarom aangemeld zijn bij een energieleverancier als u gebruik maakt van gas en/of stroom. Soms wordt er energie verbruikt zonder contract met een energieleverancier. Het verbruik kan dan niet in rekening worden gebracht. Er ontstaat dan een verschil in meterstanden. De meterstanden van de vorige bewoner (afmelding) zijn lager dan de meterstanden van de nieuwe bewoner (aanmelding). Dit verschil brengen wij als netbeheerder in rekening.
Uitleg van uw factuur
Wij leggen graag uit hoe uw factuur voor het verbruik zonder contract is opgebouwd.
Explanation of your invoice

You have received an invoice from Liander. This invoice relates to the period in which an energy contract had not yet been signed with an energy supplier.
Niet verantwoordelijk?

Bent u van mening dat u niet of deels verantwoordelijk bent voor het verbruik zonder contract? Vul dan binnen 14 dagen na de factuurdatum het online formulier in.
Komt u er niet uit?

Geef dan uw vraag en gegevens aan ons door. Wij helpen u graag verder.
Betalingsregeling

Liever in termijnen betalen? Vraag dan een betalingsregeling aan. Liander beoordeelt uw aanvraag binnen 2 werkdagen.
Voorkom afsluiting

Zonder energiecontract wordt u afgesloten van energie. Bekijk hoe u dit kunt voorkomen.
Veelgestelde vragen over verbruik zonder contract
-
Energiecontract
-
Ik had in de genoemde periode al een contract bij mijn energieleverancier. Wat nu?
Bent u van mening dat u een contract heeft voor de betreffende periode? Kijk dan het energiecontract na. Daarin staat wanneer uw energieleverancier stroom en/of gas is gaan leveren. Komt deze datum niet over een met de datum in de factuur (aanmelding leverancier)? Vul dan het online formulier in.
-
Mijn contract is later gestart maar met de standen van de overdracht. Wat nu?
U ontvangt dan alleen nog een factuur met de netbeheerkosten.
-
Hoe kan het dat ik deze factuur van Liander krijg? Ik heb toch geen contract met jullie?
Als er geen contract met een energieleverancier is, levert Liander uw stroom en/of gas .
-
Ik heb mijn verhuizing op tijd doorgegeven bij mijn energieleverancier, hoe kan het dat ik deze factuur toch krijg?
Uw energielevering heeft uw contract later gestart. Uw energieleverancier kan een bedenktijd hanteren. Neem daarom contact op met uw energieleverancier.
-
Zit deze factuur bij de jaarafrekening die ik van mijn energieleverancier krijg? Moet ik hiervoor bijbetalen?
Deze factuur staat los van de jaarafrekening. De factuur gaat over de periode dat u geen energiecontract heeft gehad.
-
Waarom moet ik betalen als mijn energieleverancier het contract te laat is gestart?
Wij begrijpen dat dit ongemak met zich meebrengt. Door een te late startdatum heeft u een periode energie verbruikt die niet door de energieleverancier in rekening is gebracht. Om deze reden ontvangt u voor deze periode éénmalig een factuur van ons.
-
Ik kan niet geloven dat er zoveel gebruikt is in zo’n korte periode. Klopt dit wel?
Dit kan seizoensgebonden zijn. Aan de energieleverancier betaalt u elke maand een voorschot. Dit bedrag is vaak een heel jaar hetzelfde bedrag per maand. Bovendien is het een gemiddelde. Maar in de winter gebruikt u vaak meer energie dan in de zomer. Daarom is uw voorschotbedrag niet altijd genoeg voor wat u in de winter verbruikt. Het bedrag in de winter kan daarom hoger zijn dan uw maandbedrag aan de energieleverancier. Liander ontvangt de meterstanden wanneer een energiecontract beëindigd is en wanneer er een energiecontract start. Wij factureren het daadwerkelijke verbruik.
-
Hoe komt Liander aan de meterstanden?
Liander ontvangt de meterstanden van het meetbedrijf. Dit ontvangen wij op het moment dat er een energiecontract eindigd en op het moment dat er een energiecontract start. Over de tussenliggende periode ontvangen wij geen meterstanden.
-
-
Ik ben huurder
-
Kunnen jullie de gegevens niet controleren bij de verhuurder?
Liander mag geen gegevens opvragen bij de verhuurder of gemeente.
-
Jullie kunnen toch zien wanneer ik op dit adres ben komen wonen, waarom krijg ik dan nog een factuur over een periode daarvoor?
Liander heeft geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie. Wij zien niet wanneer u de woning bent gaan wonen. Wij krijgen meterstanden door op het moment dat er een energiecontract eindigt en start. De periode zonder energiecontract wordt in rekening gebracht door Liander.
-
Ik was in die periode wel huurder, maar woonde nog niet in de woning dus ik ben niet verantwoordelijk. Wat nu?
U bent verantwoordelijk vanaf het moment dat u het huurcontract heeft getekend. Mocht dit anders zijn neem dan contact op met uw verhuurder.
-
-
De factuur
-
Waaruit bestaat het factuurbedrag? Zit er een boete in?
Wij factureren het daadwerkelijke verbruik in de aangegeven periode. Hier zit geen boete in.
-
Waarom is het factuurbedrag hoger dan verwacht? Ik betaal normaal gesproken minder aan de energieleverancier.
Aan de energieleverancier betaalt u elke maand een voorschot. Dit bedrag is vaak een heel jaar hetzelfde bedrag per maand. Bovendien is het een gemiddelde. Maar in de winter gebruikt u vaak meer energie dan in de zomer. Daarom is uw voorschotbedrag niet altijd genoeg voor wat u in de winter verbruikt. Wij factureren het daadwerkelijke verbruik in die periode. Het bedrag in de winter kan daarom hoger zijn dan uw maandbedrag aan de energieleverancier.
-
Is er een betalingsregeling mogelijk?
Een betalingsregeling is mogelijk. Dit kan in maximaal 6 maanden met een minimum bedrag van €100,00 per maand.
-
Het betalingskenmerk werkt niet, het bankrekeningnummer van Liander wordt niet geaccepteerd bij internetbankieren
Een betalingskenmerk bestaat uit 16 cijfers. Ons betalingskenmerk uit 12 cijfers. Zet voor ons betalingskenmerk 4 nullen. Lukt dit niet? Zet dan in de omschrijving het factuurnummer.
-
Jullie kunnen toch zien wanneer ik op dit adres ben komen wonen, waarom krijg ik dan nog een factuur over een periode daarvoor?
Liander heeft geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie. Wij zien daarom niet wanneer u de woning bent gaan wonen.
-
Moet ik extra hoge tarieven betalen omdat ik geen energiecontract had?
Wij hanteren het gemiddelde tarief van alle energieleveranciers.
-
Hoe is de factuur opgebouwd?
De factuur van Liander heeft dezelfde opbouw als uw jaarafrekening.
-
Hanteert Liander een prijsplafond?
Wij hanteren geen prijsplafond. Liander is geen energieleverancier. De factuur die u heeft ontvangen heeft betrekking op het energieverbruik dat onrechtmatig zonder overeenkomst met een energieleverancier is afgenomen.
-