Antwoorden op veelgestelde vragen
Tijdens de informatiebijeenkomst op 14 mei 2024 zijn vragen gesteld door bezoekers die het projectteam (nogmaals) wil beantwoorden.
Kan het elektriciteitsstation op het Mr. Visserplein gebouwd worden?
Er is zowel op Uilenburg als op het Mr. Visserplein voldoende ruimte boven de grond om het elektriciteitsstation te bouwen. De keuze voor de locatie van het elektriciteitsstation is een bestuurlijke afweging die door het dagelijks bestuur van Stadsdeel Centrum wordt gemaakt. Beide locaties hebben gevolgen voor de omgeving en de openbare ruimte
Wat zijn de overwegingen van het projectteam om het DB te vragen het elektriciteitsstation op Uilenburg terug te laten keren en niet te verplaatsen naar het Mr. Visserplein?
Verplaatsing voorkomt niet dat er werkzaamheden gaan plaatsvinden op Uilenburg
Als het elektriciteitsstation weggaat, komt er iets anders voor in de plaats. Er gaan hoe dan ook sloop- en bouwwerkzaamheden plaatsvinden op Uilenburg.
Verplaatsing naar het Mr. Visserplein zorgt voor aanzienlijk meer overlast voor de stad
De bouw van een elektriciteitsstation op een verkeersplein geeft niet alleen overlast voor de directe omgeving, maar ook voor de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid in het centrum. Daarnaast moeten alle ondergrondse kabelverbindingen met het station meeverhuizen. Dat betekent een enorme operatie waarvoor in een veel groter gebied de straten voor langere tijd open moeten.
Het kost aanzienlijk meer tijd
De vernieuwing van het elektriciteitsstation is urgent. Het station is verouderd, voor sommige technische installaties zijn geen reserveonderdelen meer beschikbaar en het station kan niet voldoen aan de groeiende vraag naar stroom. Verplaatsing van het elektriciteitsstation zou betekenen dat met veel verschillende partijen de knelpunten boven en onder de grond (denk aan riolering, warmte- en waterleidingen etc.) opgelost moeten worden. Het elektriciteitsstation kan pas in gebruik worden genomen als alle kabelverbindingen zijn aangelegd. Dit kost tenminste vijf jaar extra tijd.
Het leidt tot veel hogere kosten
Alle extra werkzaamheden, met daar bovenop de benodigde aanpassingen van de infrastructuur op het Mr. Visserplein, inclusief tijdelijke verkeersmaatregelen, leiden tot substantieel hogere kosten van tientallen miljoenen euros.
Waarom worden er geen alternatieve locaties buiten het voedingsgebied onderzocht?
Het gebied waar een elektriciteitsstation stroom aan levert, noemen we het voedingsgebied. Elektriciteitsstations worden altijd in het voedingsgebied gebouwd. De belangrijkste reden hiervoor is een zo kort mogelijke afstand tot de eindgebruiker, waardoor de kabelverbindingen zo kort mogelijk kunnen blijven. Daardoor:
- gaat er zo min mogelijk stroom verloren bij het transport. Het draagt dus bij aan een efficiënt en betrouwbaar stroomnet met minder kans op storingen.
- besparen we kosten. Het draagt dus bij aan een betaalbaar stroomnet.
- besparen we schaarse ruimte onder de grond
Kunnen we geen uitzondering maken voor het Marineterrein?
Het Marineterrein ligt buiten het voedingsgebied, maar wel binnen een straal van 1 kilometer van het bestaande elektriciteitsstation op Uilenburg. Daarom vraagt een aantal mensen of we die locatie serieus willen onderzoeken. Voor het projectteam is het Marineterrein geen alternatief, vanwege:
- de langere kabelverbindingen, omdat het Marineterrein buiten het voedingsgebied ligt. Met als gevolg: een minder efficiënt, minder betrouwbaar en minder betaalbaar stroomnet
- dezelfde argumenten als bij het Mr. Visserplein zijn ook van toepassing op het Marineterrein: meer overlast voor de stad, langere bouwtijd, hogere kosten en het voorkomt niet dat er sloop- en bouwwerkzaamheden op Uilenburg plaatsvinden.
- de extra obstakels voor de tientallen kabelverbindingen zoals watergangen en de tunnelbak van de IJ-tunnel.
Wat merkt u van de bouwwerkzaamheden?
De bouw van een elektriciteitsstation brengt hinder met zich mee. Er komt groot transport aan te pas en er kan geluidsoverlast optreden. Tegelijkertijd doet Liander er alles aan om dit zoveel mogelijk te beperken. We weten nu nog niet welke werkzaamheden op welk moment gaan plaatsvinden. Daarom kunnen we ook nog niet zeggen welke overlast u kunt gaan ervaren. Wanneer hier meer duidelijkheid over is, organiseren we hierover een informatiebijeenkomst.
In algemene zin kunnen we zeggen dat:
- een bouwperiode van vier jaar niet gelijk staat aan vier jaar overlast. Een deel van de bouwwerkzaamheden vindt binnen plaats, waardoor de buurt hier minder van merkt. Daarnaast neemt Liander overlastbeperkende maatregelen (waaronder trillingsarm boren) en doen we er uiteraard alles aan om de kans op schade te verkleinen.
- u vooraf inzicht krijgt in de bouwplanning. We werken in uw leefomgeving, het is dus belangrijk dat u weet wat er wanneer gebeurt. We informeren u tijdig via de Bouwapp en andere kanalen en we organiseren contactmomenten op locatie.
- veiligheid voorop staat. We bouwen in de drukke binnenstad, we zijn ons ervan bewust dat de transportbewegingen met groot vervoer een risico met zich meebrengen. Tijdens deze bewegingen zetten we altijd verkeersregelaars in en zullen dit transport tijdig kenbaar maken.
- we werkzaamheden combineren: wanneer wij de straat openmaken voor de kabels, geven we dit aan bij de collega’s van de riolering, gasleidingen en waterleidingen. Zo kunnen de werkzaamheden gelijktijdig aangepakt worden.
Veroorzaakt het elektriciteitsstation geluidsoverlast?
De transformatoren en koelinstallaties in het elektriciteitsstation maken geluid. Om het geluid te beperken, neemt Liander maatregelen. De transformatoren worden in een gesloten ruimte geplaatst en er wordt geluidsdemping toegepast. In de volgende fase van het project maakt een onafhankelijk bureau een geluidsberekening van het nieuwe elektriciteitsstation. Liander zorgt ervoor dat het elektriciteitsstation het maximale geluidsniveau dat door de gemeente is vastgesteld niet overschrijdt.
Wanneer kunt u meedenken?
Tijdens een volgende informatiebijeenkomst kunnen we u meer vertellen over de bouwwerkzaamheden en het ontwerp. Dan is er gelegenheid om uw wensen uit te spreken ten aanzien van het uiterlijk van het gebouw en de inrichting van het terrein.