Ontwerp elektriciteitsstation Slotermeer
Liander heeft M3H Architecten gevraagd om een ontwerp te maken voor het elektriciteitsstation. Het ontwerp moet voldoen aan:
- de eisen en wensen van Liander voor techniek, veiligheid en beheer.
- het Programma van Eisen dat is opgesteld door de gemeente Amsterdam.
- het beleid en de regels voor elektromagnetische velden (EMV) en geluid.
- de kwaliteitsstandaard van de gemeente Amsterdam. Dit is getoetst door de Commissie Omgevingskwaliteit (COK/welstand).
Welke invloed hebben omwonenden op het ontwerp?
- Op 17 juni 2024 vond een informatiebijeenkomst plaats over de vernieuwing van het elektriciteitsstation Slotermeer. De suggesties die tijdens deze bijeenkomst zijn gedaan, hebben wij meegegeven aan de architect.
- Op 7 juli 2025 is een informatiebijeenkomst over het ontwerp van het nieuwe elektriciteitsstation. Omwonenden kunnen dan in gesprek met de architect, Liander en de gemeente Amsterdam.
- Op basis van het definitieve ontwerp vraagt Liander een omgevingsvergunning aan. Zodra deze vergunning ter inzage ligt, kunnen omwonenden bij gemeente Amsterdam bezwaar maken. Omwonenden ontvangen hierover een bericht van Liander.
Terugkoppeling informatiebijeenkomst 17 juni 2024
Op 17 juni 2024 vond een informatiebijeenkomst voor omwonenden plaats over de vernieuwing van het elektriciteitsstation Slotermeer. Tijdens deze bijeenkomst zijn suggesties gedaan voor het ontwerp van het nieuwe station en vragen gesteld over de bouwwerkzaamheden. Hieronder vindt u een verslag met daarin de terugkoppeling op uw vagen en suggesties. Tijdens de komende bijeenkomst, gepland op maandag 7 juli 2025, toont de architect het ontwerp en gaan we verder in op deze onderwerpen.
- Ontwerp van het elektriciteitsstation
- Inrichting van het terrein
- Bouwwerkzaamheden
- Contact en vervolgstappen
Ontwerp van het elektriciteitsstation
Nee, het gebouw van het nieuwe elektriciteitsstation krijgt geen groene gevel. Dit heeft enerzijds te maken met de hoge mate van onderhoud die hiervoor nodig is. Anderzijds is een groene gevel niet opgenomen vanuit de eisen die de gemeente stelt aan het ontwerp. Wel krijgt het nieuwe gebouw een groen dak en is bij de inrichting van het terrein rondom het station rekening gehouden met een zo groen mogelijke invulling.
Ja, het nieuwe elektriciteitsstation wordt voorzien van een groen sedumdak.
Het ontwerp is voorzien van lichte kleuren. Tijdens de informatiebijeenkomst toont de architect het schetsontwerp van het nieuwe gebouw.
Inrichting van het terrein
De architect heeft een voorstel gedaan voor een beplantingsplan van het terrein rondom het elektriciteitsstation. Daarin zijn verschillende planten opgenomen die positief bijdragen aan de biodiversiteit. Tijdens de informatiebijeenkomst toont de architect deze plannen voor de inrichting van het terrein.
In de voorstellen van de architect zijn voorbeelden opgenomen van voorzieningen zoals bijenkasten. Liander onderzoekt nog wat bij het realiseren van dit station werkelijk mogelijk is.
Nee, vanwege de kabels onder de grond worden op het terrein van Liander geen extra bomen geplant. Liander en de gemeente Amsterdam onderzoeken wat mogelijk is op het terrein dat ontstaat na de sloop van het bestaande station.
Nee, er worden geen bomen of planten in potten geplaatst. Dit komt omdat bomen en planten zich in potten vaak minder goed ontwikkelen dan in de volle grond. Tijdens de informatiebijeenkomst toont de architect ook de plannen voor de beplanting van het terrein.
Ja, er moet bomen gekapt worden om het nieuwe station te bouwen en aan te sluiten met kabels. Liander heeft onderzocht hoe zo veel mogelijk bomen gespaard kunnen worden. Tijdens de informatiebijeenkomst laten we zien hoe de toekomstige situatie eruitziet.
Bomen die vanwege het nieuwe station gekapt moeten worden, worden verplant of gecompenseerd. Verplanting betreft bestaande bomen. Compensatie bestaat uit de aanplant van nieuwe bomen of een bijdrage aan het bomenfonds van de gemeente Amsterdam.
De parkeerplaatsen die in de bestaande situatie gebruikt worden, bevinden zich buiten het hek. Bij de bouw van het nieuwe elektriciteitsstation worden parkeerplaatsen voor medewerkers van Liander op het terrein aangelegd. Medewerkers van Liander dienen daar te parkeren en niet langer op openbare parkeerplekken.
Nee, helaas is dat niet mogelijk. Het bestaande gebouw wordt op termijn gesloopt.
Bouwwerkzaamheden
- Ja, Liander heeft onderzoek laten doen naar de risico's en mogelijke maatregelen voor het voorkomen en omgaan met risico's van trillingen.
- Hoe verkleinen we het risico op trillingen?
Op basis van het trillingenrapport is geadviseerd om te werken met inwendig geheide buispalen – dat is een manier van funderen die minder trillingen veroorzaakt. Vandaar dat wij niet voor de standaard heimethode kiezen (met betonpalen), maar juist voor deze methode. - Daarnaast ontstaan er rondom de bouwplaats trillingen door het bouwverkeer. Deze trillingen zijn goed te minimaliseren door de rijsnelheid te beperken. Liander ziet erop toe dat uitvoerders hier rekening mee houden.
- Hoe meten en monitoren we het overblijvende risico tijdens de bouw?
Hiervoor zijn diverse maatregelen mogelijk, zoals 0-metingen. Maatregelen voor het meten en monitoren worden nog verder onderzocht. Tijdens de komende informatiebijeenkomst lichten wij de voorgestelde maatregelen toe en gaan hierover in gesprek met omwonenden.
- Ja, er vindt een grondwateronderzoek plaats.
- Tijdens de bouwwerkzaamheden wordt de grond bemalen, zodat droog gewerkt kan worden. Uit het grondwateronderzoek volgt hiervoor een bemalingsadvies. Dit geeft inzicht in het verwachte effect van bemaling op het grondwaterpeil in de omgeving.
- Verder stelt de gemeente Amsterdam als eis dat het elektriciteitsstation grondwaterneutraal wordt aangelegd. Dat wil zeggen de doorstroming van grondwater in de bodem niet beperkt wordt.
- De bouwwerkzaamheden vinden plaats binnen wettelijke werktijden. Bij overlast of vragen kunt u tijdens de werkzaamheden contact opnemen met de omgevingsmanager via de BouwApp.
- Liander werkt met een zogeheten BLVC-plan waarin afspraken gemaakt worden met aannemers die werkzaamheden uitvoeren.
- Voordat de werkzaamheden starten, organiseren we een nieuwe informatiebijeenkomst waarin we de bouwplanning in meer detail kunnen toelichten. U ontvangt hiervoor een uitnodiging.
- Een bouwperiode betekent niet steeds overlast. Een deel van de bouwwerkzaamheden vindt binnen plaats.
- Daarnaast neemt Liander overlastbeperkende maatregelen en doen we er uiteraard alles aan om de kans op schade te verkleinen. Welke maatregelen dit zijn, is nu nog niet bekend. Dit wordt in samenwerking met de aannemer uitgezocht en besproken tijdens de informatiebijeenkomst over de bouwwerkzaamheden.
- U krijgt vooraf inzicht in de bouwplanning. We werken in uw leefomgeving, het is dus belangrijk dat u weet wat er wanneer gebeurt. We informeren u tijdig via de BouwApp, onze omgevingsmanager en de projectpagina.
- Veiligheid staat voorop. We bouwen in de stad en zijn ons ervan bewust dat de transportbewegingen met groot vervoer een risico met zich meebrengen. We zetten daarom verkeersregelaars in en maken dit transport tijdig kenbaar.
- We combineren zo veel mogelijk werkzaamheden: wanneer wij de straat open maken voor de kabels, informeren we de collega’s van de riolering, gasleidingen en waterleidingen. Zo kunnen de werkzaamheden gelijktijdig uitgevoerd worden.
Wat zijn de vervolgstappen?
- Tijdens de informatiebijeenkomst op 7 juli 2025 lichten we de voortgang van het project verder toe en laten we het ontwerp van het nieuwe station zien. Bent u niet in de gelegenheid om naar de bijeenkomst te komen? Dan kunt u het verslag van die bijeenkomst ook later teruglezen op deze projectpagina.
- Voordat de bouwwerkzaamheden starten, is er nog een informatiebijeenkomst. Volgens de voorlopige planning, is dit in 2028.
Hoe blijf ik op de hoogte?
- U kunt op de hoogte blijven via deze projectpagina, informatiebijeenkomsten en de BouwApp.
Heeft u nog vragen?
- Antwoorden op veelgestelde vragen vindt u onderaan op deze pagina.
- De omgevingsmanager is bereikbaar via de BouwApp en via slotermeer@liander.nl.