Locatie van het elektriciteitsstation
Elektriciteitsstation Rhijnspoor staat sinds 1952 tussen de Deymanstraat, de reclassering aan de Wibautstraat, woningen aan de Leeuwenhoekstraat en de Eerste Boerhaavestraat (zie kaartje).
De vernieuwing van het elektriciteitsstation was reden voor de gemeente om de locatie van het elektriciteitsstation te beoordelen. De gemeente heeft laten onderzoeken of er andere locaties zijn voor het elektriciteitsstation. Daarna heeft het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) een afweging gemaakt op basis van de wensen voor ruimtegebruik, kosten, overlast en veiligheid. B&W is tot de conclusie gekomen dat de huidige locatie ook de beste plek is voor het nieuwe elektriciteitsstation.
Locatiebesluit van de gemeente
Op 17 juli 2024 heeft de wethouder Duurzaamheid aangegeven dat de gemeente gaat meewerken aan de uitbreiding / vervanging van het elektriciteitsstation aan de Deymanstraat 5 op de huidige locatie. Deze bekendmaking vindt u hier.
Meer weten?
Een alternatieve locatie moet voldoen aan de volgende eisen:
- De locatie moet in het voedingsgebied liggen van het elektriciteitsstation én binnen een straal van 1 km rond het huidige station
- Een grondoppervlakte van minimaal 42 x 37 meter
- De locatie ligt niet in de hoofdgroenstructuur van gemeente Amsterdam
In opdracht van de gemeente heet RHDHV, een onafhankelijk ingenieursbureau, onderzocht of er plekken zijn die aan deze eisen voldoen. De volgende locaties kwamen daarbij naar voren:
- De speelvelden van het Tabithaplein
- Parkeerterrein aan de Platanenweg
- Het Wibautpark
Bekijk hier het onderzoeksrapport van RHDHV.
Een elektriciteitsstation zou op alle drie de locaties ten koste gaan van openbare functies, zoals een speel- en sportterrein, parkeerplekken en openbaar groen. Dat is ongewenst en in strijd met het gemeentelijk beleid. Daarnaast zou het verplaatsen van het elektriciteitsstation veel overlast veroorzaken voor een groter deel van de stad en extra kosten met zich meebrengen, omdat ook alle ondergrondse elektriciteitskabels naar de nieuwe plek verplaatst moeten worden. Daarom is de huidige locatie de beste keuze voor het nieuwe elektriciteitsstation.
Het gebied waar een elektriciteitsstation elektriciteit aan levert, noemen we het voedingsgebied. Elektriciteitsstations worden altijd in het voedingsgebied gebouwd. De belangrijkste reden hiervoor is een zo kort mogelijke afstand tot de eindgebruiker, waardoor de kabelverbindingen zo kort mogelijk kunnen blijven. Daardoor:
- gaat er zo min mogelijk elektriciteit verloren bij het transport. Het draagt dus bij aan een efficiënt en betrouwbaar elektriciteitsnet met minder kans op storingen.
- besparen we kosten. Het draagt dus bij aan een betaalbaar elektriciteitsnet.
- besparen we schaarse ruimte onder de grond
Onder de grond bouwen is geen optie voor Liander. Liander heeft als netbeheerder de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een betrouwbaar, betaalbaar een veilig elektriciteitsnet. Ondergronds bouwen draagt daar niet aan bij om de volgende redenen:
- Als een transformator kapotgaat, moet de plek snel bereikbaar zijn om deze te vervangen. Ondergronds bouwen maakt dit moeilijker.
- Ondergronds bouwen is veel duurder.
- Er is altijd een risico dat ondergrondse gebouwen vollopen met grond- of regenwater. Bij een elektriciteitsstation is dit extra gevaarlijk.