Slimme meter
-
Hoe werkt de slimme meter, en wat zijn de voordelen?
-
Hoe kan ik het uitlezen van mijn slimme meter aan- en uitzetten?
U kunt de uitleesfunctie die ervoor zorgt dat de meterstanden automatisch worden doorgestuurd, zelf in- en uitschakelen. U kunt dit op één van de volgende manieren doen:
- U logt eenvoudig in met uw meternummer.
- Vraag dit aan de monteur nadat hij/zij de slimme meter heeft geïnstalleerd.
-
Wanneer krijg ik een slimme meter?
U krijgt vanzelf bericht wanneer u aan de beurt bent. Voor de komende 12 maanden kunt u al zien welke postcodes ingepland staan.
-
Kan ik plaatsing van de slimme meter weigeren?
De slimme meter is niet verplicht. Als u de slimme meter echt niet wilt, dan kunt u deze weigeren. U houdt dan uw oude meter, of u krijgt een digitale meter die niet automatisch de standen doorstuurt.
-
Hoe zorg ik ervoor dat de meterstanden van de slimme meter niet meer doorgestuurd worden?
In dat geval kunt u het uitlezen laten stopzetten. Via dit webformulier geeft u aan dat u niet wilt dat uw slimme meter de meterstanden automatisch doorstuurt naar uw energieleverancier.
-
Hoe wijzig ik de afspraak voor de plaatsing van de slimme meter?
Neem contact op met de aannemer die de slimme meter plaatst. U vindt het telefoonnummer in de brief over de afspraak.
-
Hoe vraag ik een slimme meter aan?
Wij bieden elke huishouden gratis een slimme meter aan. U krijgt hierover vanzelf bericht. Als u eerder een slimme meter wilt, dan kunt u deze aanvragen. De kosten zijn dan voor uw rekening.
-
Hoe kan mijn slimme meter vaker dan twaalf keer per jaar de meterstanden doorsturen?
Uw slimme meter stuurt standaard elke maand de meterstanden door. Vraag uw energieleverancier om uw meterstanden vaker door te sturen. Uw verbruiken ziet u terug op de overzichten van uw energieleverancier.
-
Wat gebeurt er na mijn aanvraag voor een slimme meter?
U ontvangt eerst bericht of de meter geplaatst kan worden. Daarna nemen wij binnen 5 werkdagen contact met u op voor het maken van een afspraak. Daarna wordt de slimme meter meestal binnen 2 weken geplaatst. Bekijk alle stappen.
-
Hoe check ik of mijn meterstanden niet (meer) automatisch worden doorgestuurd?
Zoek de handleiding van uw slimme meter. En bekijk hoe u dit kunt checken.
-
Hoe vaak worden de meterstanden van de slimme meter doorgestuurd en waarvoor?
Uitlezen doet Liander:
- Standaard zes keer per jaar.
- Bij een verhuizing of wisseling van energieleverancier.
Bij uitlezen geven we de meterstanden door aan uw energieleverancier.
-
Is een slimme meter verplicht?
De slimme meter is niet verplicht in Nederland. U kunt de slimme meter laten blokkeren. Meer informatie over blokkeren van de slimme meter.
-
Heb ik een slimme meter?
U kunt gemakkelijk zien of u een slimme elektriciteitsmeter heeft. U kunt eenvouding inloggen met de laatste zes cijfers van uw meternummer. Bij slimme meters staat het meternummer meestal onder een streepjescode. Bij traditionele meters begint het meternummer meestal met No.
-
Hoe ziet een slimme meter eruit?
Hoe uw slimme meter eruit ziet hangt af van welke meter er bij u in de meterkast hangt. De naam van de meter is te lezen op de slimme meter. Voor verdere beschrijving kunt u een handleiding vinden voor uw slimme meter.
-
Schaadt een slimme meter de gezondheid?
Bij elektrische apparaten is altijd sprake van enige mate van elektromagnetische straling. De straling van de slimme meter blijft echter ruim binnen de daartoe geldende richtlijnen. En vormt geen gevaar voor uw gezondheid.
-
Wat kan ik met een slimme meter?
De slimme meter is een digitale energiemeter. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier. Zo krijgt u inzicht in uw energieverbruik. Lees meer over de voordelen.
-
Welke aansluiting heb ik? Wat is de capaciteit van mijn aansluiting?
Bekijk zelf wat de capaciteit (doorlaatwaarde) van uw aansluiting is. De capaciteit (ofwel de doorlaatwaarde) van uw aansluiting bepaalt de hoogte van de maandelijkse netbeheerkosten. De kosten vindt u in ons tarievenoverzicht.
-
Mijn meter werkt volgens mij niet goed. Wat kan ik doen?
Maakt de meter lawaai of is het display uit? Bekijk wat u kunt doen. Twijfelt u of de meter uw verbruik goed registreert? Zoek dan een mogelijke verklaring voor de hoge meterstanden.
-
Hoe stop ik het automatisch doorsturen van meterstanden?
Als u niet wilt dat de meterstanden automatisch worden doorgestuurd, dan kunt dit kosteloos stopzetten. Vul daarvoor dit webformulier in. U moet dan jaarlijks zelf uw meterstanden doorgeven en ontvangt geen verbruiksoverzichten. Lees meer over privacy en bekijk wat u moet doen.