Compensatie na een storing

Compensatie na een storing

Als u langer dan 4 uur zonder stroom of gas heeft gezeten tijdens een storing, krijgt u automatisch een compensatievergoeding voor het ongemak. Schade opgelopen door een storing? Lees meer over schade en claims.

Wanneer krijgt u een compensatievergoeding?

Alleen als u zelf 4 uur of langer zonder gas of stroom heeft gezeten, ontvangt u een compensatie voor de storing. Bij onderhoud of een extreme situatie ontvangt u geen compensatievergoeding. De regels over compensatievergoedingen zijn vastgelegd in de wet.

Bekijk tussen de opgeloste storingen hoe lang uw storing duurde. Let op! We tonen de tijd die nodig was om iedereen weer van stroom of gas te voorzien. Het kan zijn dat uw huis al eerder weer stroom of gas had. Had u geen stroom of gas vanwege gepland onderhoud? Dan ontvangt u geen compensatievergoeding. 

Hoeveel compensatie ontvangt u?

  • € 35 wanneer u door storing langer dan 4 uur zonder stroom of gas heeft gezeten.
  • € 20 extra voor elke 4 uur erbij (na 8 uur, 12 uur, etc).

Heeft u een zware/grote aansluiting? Dan gelden andere regels. 
Bekijk het volledige vergoedingsschema.

U ontvangt het bedrag automatisch binnen 10 weken

  • U ontvangt binnen 6 weken een creditfactuur van ons. Hierin staat hoeveel u precies ontvangt.
  • Uiterlijk 4 weken daarna maken we het geld automatisch aan u over. Uw rekeningnummer vragen wij op bij uw energieleverancier. Soms reageert een leverancier niet op tijd en zullen wij uw rekeningnummer bij u opvragen. U leest meer hierover op uw creditfactuur die u van ons ontvangt.

Rekenvoorbeelden voor compensatievergoeding

Wel vergoeding

Totale duur stroomstoring: 10 uur
Zelf zonder stroom:            9 uur
Totale vergoeding:              € 55

Berekening:

  • € 35 na 4 uur.
  • € 20 voor elke 4 uur daarna.

 

Geen vergoeding

Totale duur stroomstoring: 5 uur
Zelf zonder stroom:           3 uur
Vergoeding?                      Nee

Ook bij onderhoud en een exterme situatie ontvangt u geen vergoeding.

Veelgestelde vragen

  • Als u langer dan vier uur zonder stroom zat, ontvangt u automatisch een compensatievergoeding. Hoe dat werkt leest u op deze informatiepagina over compensatie.

    In extreme situaties, zoals een natuurramp of bij terrorisme, ontvangt u mogelijk geen compensatievergoeding.

  • Geef hier uw rekeningnummer door. Houd bij het invullen van het formulier uw brief bij de hand. 

  • Neemt u dan contact op met onze klantenservice.

  • Dien een claim in via ons schadeformulier. Doe dit binnen vier weken na de opgelopen schade. Let op: We keren slechts in een beperkt aantal gevallen een schadevergoeding uit. We raden u aan eerst uw verzekering aan te spreken. Meer informatie over schade en schadeclaims vindt u op onze schadepagina

  • U herkent een monteur van Liander aan de bedrijfskleding. Daarnaast kunnen onze monteurs zich altijd legitimeren met een pasje. Daar mag u altijd naar vragen. 
    Het kan voorkomen dat een aannemer het werk in opdracht van Liander uitvoert. Bijvoorbeeld bij het vervangen van uw slimme meter.  Ook aannemers kunnen zich met een pasje van Liander legitimeren. Op het pasje staat het logo van Liander en de naam van de monteur.

    Helaas doen oplichters zich soms voor als werknemer of monteur van Liander. Zij vragen bijvoorbeeld om geld om directe afsluiting te voorkomen of om een contract te tekenen of product af te nemen. Liander vraagt nooit aan de deur om geld of om een contract te tekenen. Betaal of teken dus niet. En bel de politie via 112.