Openbare verlichting
Openbare verlichting
Liander is uw partner voor ondergrondse werkzaamheden aan de Openbare Verlichting (OVL). Gemeenten, provincies of de door u geautoriseerde aannemers kunnen bij Liander terecht voor nieuwe OVL-aansluitingen. En uiteraard ook voor wijzigingen aan het bestaande OVL-net.
Voor het aanvragen van aansluitingen voor openbare verlichting, kunt u het OVL-portaal gebruiken. Via dit portaal regelt u ook het verwijderen, verplaatsen of af- en heraansluiten van openbare verlichting.
OVL-aansluiting aanvragen
Aansluitingen voor openbare verlichting vraagt u snel en eenvoudig aan via het OVL-portaal.
Lees eerst deze handleiding. Bekijk de lijst met gecontracteerde OVL aannemers voor de uitvoering.
Tarieven OVL-aansluitingen

Bekijk de OVL-tarieven onder Overige diensten > Openbare verlichting
FlexOVL voor gemeentes

Met FlexOVL krijgen gemeentes meer flexibiliteit, controle over en inzichten in hun openbare verlichting.
OV Storingen portaal voor overheden
Met de OV Portal kunt u als gemeente of aannemer storingen aan de openbare verlichting melden en inzien.
Straatverlichting stuk?

Brandt de straatverlichting niet in uw straat of wijk? Of is een lantaarnpaal beschadigd?
Meld dit dan bij uw eigen gemeente.
Presentaties en handleidingen openbare verlichting
- Handleiding OVL PortalPDF 1,1MB
- Flyer: Let op met LED.PDF 1,4MB
Veelgestelde vragen openbare verlichting
-
Algemeen OVL
-
Waar kan ik terecht voor vragen over Openbare Verlichting?
Heeft u vragen over openbare verlichting? Neemt u dan contact op met ons Team Klantbeheer Publiek Domein via telefoonnummer 088 542 63 64 of via openbare.aansluiting@liander.nl.
-
-
Portals en Systemen
-
Hoe vraag ik een account aan voor de OVL aanvraagportal?
Voor toegang tot de aanvraagportal neemt u contact op met ons Team Klantbeheer Publiek Domein via telefoonnummer 088 542 63 64 of via openbare.aansluiting@liander.nl
Heeft uw gemeente een art. 16C OVL contract? Dan heeft u tevens toegang nodig tot onze Content Server voor het ophalen van werkmappen. Onze collega's kunnen dit verder voor u in gang zetten. -
Hoe vraag ik een account aan voor FlexOVL?
Toegang tot de FlexOVL omgeving kunt u gemakkelijk online aanvragen. Op deze pagina leest u hier meer over.
-
Hoe vraag ik een account aan voor de OVL storingenportal?
Toegang tot de storingenportal kunt u aanvragen via onze OV-desk. Hiervoor stuurt u een e-mail aan ov.desk@alliander.com. Neem de volgende gegevens in uw e-mail op:
Uw naam, uw telefoonnummer, de naam van de organisatie en het e-mail adres waar het account voor de portal op aangemaakt mag worden.
-
Wat moet ik doen als ik niet kan inloggen op het aanvraagportaal?
Neem contact op met Team Klantbeheer Publiek Domein op 088 - 542 6364. Zij helpen u graag verder.
-
Hoe werkt de OVL aanvraagportal?
U kunt de handleiding voor de OVL aanvraagportal vinden op onze website via de OVL pagina of via deze link.
-
-
Tarieven
-
Wat zijn de eenmalige realisatiekosten voor een OVL aansluiting?
De eenmalige tarieven kunt u raadplegen op onze website. In de OVL aanvraagportal krijgt u op basis van uw aanvraag een indicatie van de kosten te zien. Onze tarieven zijn excl. BTW en worden jaarlijks herzien.
-
Wat zijn de periodieke vastrechtkosten, en hoe worden deze afgerekend?
De periodieke kosten berekenen wij per lichtmast, en kunt u vinden op onze website. Voor alle OVL objecten van uw organisatie sommeren wij de netwerkkosten op een aparte, virtuele EAN code. Deze EAN code omvat een dagtarief voor alle OVL van uw organisatie. Dit wordt via uw energieleverancier in rekening gebracht. Heeft uw organisatie een A123 overeenkomst? Dan brengt Liander de vastrechtkosten maandelijks zelf bij u in rekening.
-
-
Realisatie
-
Wat bedoelt Liander met werkzaamheden uitvoeren in één arbeidsgang?
Liander contracteert dezelfde aannemer als de contractpartij voor bovengronds. Zodoende kan de aanvrager ervoor zorgen dat het bovengrondse werk, en het ondergrondse werk bij dezelfde aannemer terecht komt.
-
Is er een speciaal tarief voor vrijschakelen?
Ja, er is een apart tarief voor het vrijschakelen van een kabel. Als een kabel is vrijgeschakeld, hoeft er minder met verbindingsmoffen gewerkt te worden. Bij een aanvraag van vijf of meer aansluitingen op één kabel kan ervoor gekozen worden om de kabel vrij te schakelen. Hier staat een klanttarief tegenover, maar over de totale aanvraag zullen de kosten hierdoor lager zijn.
-
Is het mogelijk om andere aannemers te laten werken aan het OVL-netwerk?
Ja dat kan. Het is afhankelijk of de aannemer al een overeenkomst heeft met Liander. Een overzicht van alle gecontracteerde aannemers kunt u vinden op onze website.
Aannemer is al gecontracteerd door Liander
Neemt u contact op met ons team Klantbeheer Publiek Domein via 088 542 63 64 of per e-mail via openbare.aansluiting@liander.nlAannemer is nog niet gecontracteerd door Liander
In dit geval moeten wij de aannemer eerst toetsen en contracteren. De voorwaarden kunt u vinden in de PowerPoint presentatie "De rol van de aannemer". U vindt deze presentatie in het blok 'Presentaties en handleidingen openbare verlichting'. De aannemer kan contact opnemen met ons team Klantbeheer Publiek Domein via 088 542 63 64 of per mail via openbare.aansluiting@liander.nl -
Hoe lang voorafgaand aan een project kan ik de aanvraag maken in het portaal?
In het portaal kunt u een wensweek aangeven waarop u het werk uitgevoerd wilt hebben. Wij gaan er vanuit dat de aannemer het werk uiterlijk binnen 30 werkdagen gaat uitvoeren.
-
Wie ontvangt bij een 16C aanvraag de werkvoorbereiding?
De contactgegevens die ingevuld zijn bij ‘contactpersoon’ in het portaal ontvangt de werkvoorbereiding per e-mail.
Let op: indien deze persoon nog geen account heeft voor de aanvraagportal, kan hij de werkmap niet ophalen uit ons systeem.
In dat geval is eerst een account nodig voor de aanvraagportal en Content Server. Neemt u hiervoor contact op met ons team Klantbeheer Publiek Domein via 088 542 63 64 of per e-mail via openbare.aansluiting@liander.nl
-
-
Facturen
-
Naar wie stuurt Liander de factuur nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd?
Liander stuurt de factuur naar de OVL beheerder. Dat is een gemeente, provincie, een projectontwikkelaar of een andere juridische grondeigenaar. U kunt zelf kiezen waar wij de factuur heen sturen. De tenaamstelling van de factuur kan echter niet worden gewijzigd. Deze is gebonden uit de statutaire naam volgens het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
-
Kan ik per ingediende aanvraag op de OVL portal, een verschillend factuuradres opgeven?
Helaas is dit op dit moment niet mogelijk. U kunt enkel een permanent afwijkend digitaal factuuradres opgeven. De factuur zal vervolgens voor iedere aanvraag naar dit adres verstuurd worden. Indien dit adres permanent moet wijzigen, kunt u deze wijziging aan ons doorgeven via het e-mailadres openbare.aansluiting@liander.nl
-
Kan ik als gemeente mijn aannemer de factuur laten betalen?
Ja dat kan. Wel blijft de OVL beheerder zelf verantwoordelijk voor het op tijd voldoen van de factuur.
-
Is het mogelijk om de factuur naar meerdere e-mailadressen te sturen?
Wij kunnen de factuur op dit moment naar één e-mailadres sturen. Mocht u zelf de factuur door een andere partij willen laten voldoen, dan zult u de factuur zelf door moeten sturen. Hierbij houden wij de gemeente wel verantwoordelijk voor het op tijd voldoen van de factuur.
-
Hoe controleer ik als gemeente of de factuur klopt wanneer de aannemer de aanvraag heeft gedaan?
Ontvangt u uw factuur digitaal? Dan kunt u deze doorsturen naar uw aannemer. De aannemer mag de factuur vervolgens ook voldoen. Tip: Bij de aanvraag heeft de aanvrager de mogelijkheid om een eigen kenmerk in te voeren. Dit kenmerk komt op de factuur te staan. Indien u goede afspraken maakt met uw aannemer over de vulling van dit kenmerk is het eenvoudig om de factuur te herkennen en door te sturen. Liander heeft echter geen invloed op eigen opgegeven kenmerken.
-
Wat gebeurt er als de factuur niet op tijd wordt betaald?
Wij vragen u de factuur binnen 14 dagen te betalen. Ook wanneer een andere partij namens u de factuur betaalt, bent u hiervoor verantwoordelijk. Wanneer er niet binnen 14 dagen wordt betaald, communiceren wij hierover rechtstreeks met u als opdrachtgever.
-