Marktfacilitering

Marktfacilitering

Liander werkt samen met marktpartijen, zoals energieleveranciers en programmaverantwoordelijken, om onze processen te verbeteren. Wij zorgen voor een juiste data-uitwisseling met onder andere leveranciers in de huidige energiemarkt.

Als marktpartij kunt u bij ons tercht voor onder andere het aansluitingenregister, allocatie en reconciliatie. U vindt hier ook meer informatie over de slimme meter.

Onze verantwoordelijkheden

Naast de primaire verantwoordelijkheid voor het beheer, onderhoud en beschikbaarstelling van het net, zijn onze verantwoordelijkheden met betrekking tot marktfacilitering:

  • Aansluitingenregister: We zijn verantwoordelijk voor de juistheid van het aansluitingenregister. Dit is de basis voor een correcte werking van marktprocessen.
  • Allocatie: We wijzen dagelijks de energie die over ons netwerk gaat toe aan programmaverantwoordelijken, energieleveranciers en aan ons zelf.
  • Reconciliatie: Dit is de verrekening van de veronderstelde verbruiken uit de allocaties met het werkelijk gemeten verbruiken.
  • Meetdata: We stellen gevalideerde meterstanden beschikbaar voor een goede marktwerking.

 

Alles over de slimme meter

Icoon De slimme meter

De komende jaren bieden we alle huishoudens en kleine bedrijven een slimme meter aan. 

Bekijk de postcodegebieden die gepland staan. Of vraag de slimme meter met voorrang aan.

Vragen?

Icoon Geen antwoord op uw vraag

Neem contact op met het team Service Marktpartijen.

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur via telefoon of livechat. Om een chat te starten, klikt u op de oranje chatknop onderaan deze pagina. Ziet u geen knop? Dan is er even niemand beschikbaar.

U kunt ons ook een e-mail sturen.

Veelgestelde vragen

  • In het geval van een gevaarlijke situatie, zoals een gaslek, openliggende hoofdkabel of vonken uit de meter, kunt u de klant contact op laten nemen met het landelijke storingsnummer (0800 – 9009) om de gevaarlijke situatie te melden. Wilt u hierbij aangeven dat het gaat om een gevaarlijke situatie zodat met spoed actie ondernomen kan worden.

  • Als de klant een storing vermoedt kunt u de klant contact op laten nemen met het landelijke storingsnummer. Het telefoonnummer is 0800 – 9009. Dit kunnen wij de klant niet uit handen nemen omdat de storingsmonteur direct een afspraak wil maken met de klant.

  • Binnen de dispuuttermijn van 3 maanden kunt u als leverancier correctie- of dispuutstanden zoals in de markt afgesproken, via het berichtenverkeer indienen. Daarnaast heeft u natuurlijk altijd de mogelijkheid nieuwe periodieke meterstanden in te dienen.

  • De afhandeling van disputen worden niet meer door Service Marktpartijen in behandeling genomen.
    De ingang voor 'contractloos disputen' is: 088 542 63 11 optie 1 en mailadres Disputen.Contractloos@liander.nl.
    De ingang voor 'distributieservices disputen' is: 088 542 63 11 optie 2 en mailadres Disputen.Distributieservices@liander.nl.

  • Sinds 1 april 2017 zijn wij gestopt met het aanpassen van meterstanden buiten de dispuuttermijn. Mede op basis van klantsignalen hebben wij besloten om een uitzonderingsituatie toe te voegen met betrekking tot meterwissels. Deze klantvragen n.a.v. onjuist doorgevoerde meterbonnen nemen wij wél in behandeling. Klantvragen welke wij eerder hebben afgewezen, maar nú in aanmerking komen voor aanpassing kunt u opnieuw insturen naar de leveranciersingang.

  • U kunt zelf meehelpen het standaardjaarverbuik (SJV) zo snel mogelijk naar beneden bij te stellen door klantstanden in te dienen. Als leverancier heeft u de mogelijkheid om 6 x per jaar meetdata aan te leveren via het berichtenverkeer. Hoe meer klantstanden, hoe betrouwbaarder de meetreeks en hoe realistischer het standaardjaarverbruik (SJV).

  • Wij adviseren leveranciers bij een switch, verhuizing of einde levering werkelijke standen mee te sturen door middel van het berichtenverkeer/EDSN. Hierbij moet rekening gehouden worden met de hiervoor geldende termijn van 15 werkdagen na de datum van indienen. Op deze manier worden er geen standen berekend. Ook wordt hiermee een correctie achteraf voorkomen. Bovendien wordt er dan een begin- of eindstand gehanteerd die de klant zelf heeft aangeleverd. Na het verstrijken van de termijn (15 werkdagen) zal er een automatische systeemschatting plaatsvinden. U heeft dan nog 3 maanden de tijd om in dispuut te gaan over de standen.

  • Conform de marktafspraken bij kleinverbruik-aansluitingen mag een leverancier in plaats van een inhuizing ook een leveranciersswitch indienen. Als hierbij de tenaamstelling van een klant wordt meegegeven, dan zal in beide gevallen de tenaamstelling worden overgenomen in het CAR.

  • Het kan in dit geval gaan om een tussenmeter. Dit kan de klant navragen bij de eigenaar, makelaar of verhuurder van het pand. Vaak zijn dan de energiekosten opgenomen in de huurovereenkomst. Tussenmeters worden geplaatst door de pandeigenaar en komen niet voor in de administratie van de netbeheerder. Het is ook mogelijk dat er een meterwissel heeft plaatsgevonden, echter dat deze nog niet administratief is verwerkt. Neem in dat geval contact op met de netbeheerder.

  • Via het ean-codeboek kunt u op basis van de postcode de juiste netbeheerder bij een aansluiting zoeken.