Pilot met prepaid energie

Pilot met prepaid energie

Slimme meter thuis

Arnhem - Voor 30 dagen stroom en gas kopen en als het tegoed op is kan de klant het opwaarderen. Samen met EnergieFlex, de eerste aanbieder van prepaid-energie, starten we een pilot om 100 klanten op prepaid basis gas en elektriciteit te laten afnemen.

Het doel van deze pilot is om onze klanten fors te laten besparen op gas en elektriciteit door hen bewuster met energie te laten omgaan. Met behulp van een slimme meter wordt het energieverbruik bijgehouden.

Inzicht in energieverbruik

Bij prepaid-energie kopen klanten voor 30 dagen stroom en gas. In de komende zes maanden krijgt elke klant die zich aanmeldt voor de pilot, een gratis een slimme meter van ons. Klanten ontvangen vervolgens elke week een e-mail met hun dagelijkse verbruiksgegevens voor elektriciteit en gas. Zo kunnen zij zien op welke dag ze het meeste energie hebben verbruikt en wat de kosten daarvoor zijn.

Besparingstips

Daarnaast krijgen klanten allerlei besparingstips. Bijvoorbeeld om:

  • iets korter te douchen met een waterbesparende douchekop
  • een slimme thermosstaat te gebruiken en die een graadje lager te zetten
  • de wasmachine 's avonds en in het weekeinde tegen laagtarief te laten draaien.

Dat leidt tot een besparing van energie en van euro's. Een gemiddeld huishouden kan met enkele eenvoudige aanpassingen en een bewuster gebruik van verwarming en apparatuur tot 50 euro per maand besparen. Dat is 600 euro per jaar,’ zegt bestuurder Siva Kandiah van EnergieFlex.

Mogelijkheid om energie en geld te besparen

‘Wij doen mee omdat we willen weten of prepaid een methode is om klanten te helpen energie te besparen en hun energierekening te betalen,’ aldus directeur Klant & Markt Jan van Oorschot van Liander. ‘Een klein deel van onze klanten heeft moeite om de maandelijkse energierekening te betalen. Als hun energiebedrijf dan het contract opzegt, moet Liander die klanten afsluiten van stroom en gas. We kijken graag naar andere mogelijkheden om afsluiting van energie te voorkomen. Daarom werken we mee aan dit initiatief en we zijn benieuwd naar de resultaten.’ Overigens spant Liander zich altijd tot het uiterste in om klanten van wie het contract is opgezegd, te helpen een nieuwe energieleverancier te vinden of hen de weg te wijzen naar schuldhulpverlening. Als het vriest worden sowieso geen klanten afgesloten.