Metercontrole bij hoog verbruik
Metercontrole bij hoog verbruik
Hoger energieverbruik komt meestal door onjuiste of geschatte meterstanden, of een verandering in uw huishouden. Zelden komt dit door een defecte meter. Doorloop de stappen om de mogelijke oorzaak van uw hoge energieverbruik te vinden.
1 Zijn uw meterstanden geschat?
Heeft u een slimme meter? Controleer of uw standen automatisch doorgegeven worden aan uw energieleverancier.
Als u uw meterstanden niet doorgeeft aan uw energieleverancier, worden uw meterstanden geschat. Dit kunt u zien op de energierekening. Neem voor vragen over geschatte meterstanden contact op met uw energieleverancier. Liander kan u hier niet mee helpen.
2 Klopt uw adres?
Controleer of de adresgegevens en het meternummer op de jaarafrekening kloppen. Is dit niet het geval, neem dan contact op met uw energieleverancier. Liander kan u hier niet mee helpen.
3 Gebruikt u meer stroom of gas?
Het elektriciteitsverbruik stijgt bijvoorbeeld door:
- Sluimerverbruik door stand-by staan tv.
- Oude apparaten (vriezer, koelkast).
- Nieuwe apparaten (sauna, jacuzzi, aquarium)
- Uitbreiding verlichting (sfeer- of tuinverlichting).
- Gezinsuitbreiding.
- Elektrische (bij)verwarming.
- Overgestapt naar elektrisch koken of vloerverwarming.
Het gasverbruik stijgt bijvoorbeeld door:
- Een koude winter.
- Slecht onderhoud van uw cv-ketel.
- Gezinsuitbreiding.
- Een slecht werkende of verkeerd ingestelde klok- of kamerthermostaat.
- Uitbreiding van de woning.
- Droogstoken na verbouwing van de woning.
- Meer thuis zijn door bijvoorbeeld ziekte, werkloosheid of thuiswerken.
4 Geen verklaring voor uw hoge energieverbruik?
Heeft u bovenstaande stappen doorlopen en heeft u geen verklaring voor uw hoge energieverbruik? U kunt de meter laten controleren. Wanneer u een slimme meter heeft welke minder dan een jaar geleden geplaatst is kunt u geen metercontrole laten uitvoeren.