Slimme meter voor uw klant

Slimme meter

Wilt u als aannemer of installateur op verzoek van uw klant een slimme meter plaatsen? Vraag dan een slimme meter aan. En bekijk de stappen die u moet doorlopen voor een meterplaatsing. Bent u consument en wilt u een slimme meter? Lees dan meer over de slimme meter.

Aanvragen slimme meter nog niet mogelijk

Binnenkort kunt u een slimme meter voor uw klant aanvragen. Om een slimme meter te plaatsen, moet u een erkend meterplaatser zijn. Bekijk de stappen die u doorloopt.

Handig voor uw klant

Icoon Slimme meter aanvragen

Heeft uw klant vragen over de slimme meter? Op slimmemeters.nl vindt u alle informatie over slimme meters en alles wat ermee te maken heeft.

Stappen meterplaatsing

Icoon Opwekken stappenplan

Om een slimme meter te kunnen plaatsen, doorloopt u een aantal stappen. U erkent zich bij Sterkin en volgt de introductie bij Liander.

Veelgestelde vragen

  • Sinds vrijdag 1 december zijn in een deel van Wassenaar problemen ontstaan met de gaslevering. Woningen hebben wel kookgas, maar een aantal types cv-ketels hapert. Uit onderzoek van Liander is gebleken dat er vuil in onze gasleidingen terecht is gekomen waardoor het gasblok van bepaalde types cv-ketels niet meer werkte. Bij vervuiling van het gas schakelt de cv-ketel - uit voorzorg - automatisch af. De komende periode wordt nader onderzoek gedaan naar de exacte oorzaak van de storing.

  • Nadat wij de vervuiling constateerden, hebben we zondag 3 december direct de filters in onze gasstations schoongemaakt. Helaas ontvingen we dinsdag 5 december berichten dat huishoudens in uw wijk nog steeds problemen ervaarden met hun cv-ketel. Uit nader onderzoek bleek dat de hoofdleiding vervuild was. Dit is een bijzondere situatie. Dinsdagavond startten we met het inspecteren van de gasleidingen. Na inspecties maakten we de gasleidingen schoon. Dit gebeurde stap voor stap door middel van het schoonblazen van de leidingen. Woensdagavond 6 december waren de gasleidingen weer schoon en was de oorspronkelijke situatie weer hersteld.

  • Tientallen huishoudens hebben zich bij ons gemeld de afgelopen dagen.

  • Alle gasleidingen zijn inmiddels schoon waardoor de problemen met de gaslevering zijn opgelost. U mag uw CV-ketel zelf weer opstarten. We hopen dat uw CV-ketel het weer doet en u weer warm water en verwarming heeft. 

  • Het betreft hier een bijzondere situatie. Aangezien een niet werkende cv-ketel door vervuiling in het gasnet zelden voorkomt.  Heeft u schade opgelopen aan een apparaat door de gasstoring, bijvoorbeeld schade aan uw cv-ketel? Dat vinden we erg vervelend. Lees hier alles over onze schadevergoedingen. U kunt eenvoudig een schadeclaim indienen via het online schadeformulier en leest u wat er gebeurt na het indienen van uw schadeclaim. Doe dit wel binnen vier weken na de opgelopen schade. Wij vergoeden in de meeste gevallen reparatiekosten aan uw cv-ketel. De klanten die de afgelopen dagen een melding van een storing bij Liander hebben gedaan, hebben we via een brief geinformeerd op zaterdag 16 december.  

  • We kregen geluiden van een installateur dat de situatie onveilig was. Dat wilden we uiteraard zo snel mogelijk onderzoeken. Onderzoeksinstituut Kiwa heeft een aantal controles uitgevoerd op de adressen waar het installatiebedrijf een veiligheidsissue vermoedde. Uit deze metingen is gebleken dat de installaties veilig zijn en er geen risico is. Daar zijn we blij mee, maar uiteraard betreuren we het enorme ongemak dat is ontstaan.

  • Bij vervuiling van het gas schakelt de cv-ketel automatisch uit voorzorg af. Doet uw cv-ketel het niet? Of twijfelt u of uw cv-ketel goed werkt? Draai dan de gaskraan voor de ketel dicht. Als de CV-ketel werkt hoeft u de gaskraan niet dicht te draaien. Met het herstellen van de cv-installatie kunt u beter wachten tot wij de leidingen schoon gemaakt hebben, anders is er kans op herhaling van de storing.

  • Wij hebben een speciaal telefoonnummer geopend voor vragen van installateurs die werken aan de CV-ketels in het getroffen gebied. U kunt bellen naar 088 762 60 36.

  • Er bestaat een kleine kans dat uw cv-ketel een storing krijgt de komende weken. Wij adviseren u in dit geval contact op te nemen met uw eigen cv-installateur. U kunt er één vinden op www.echteinstallateur.nl. Mochten er zich problemen voordoen, wilt u dan contact opnemen met ons via 0800 9009?