Waarom de slimme meter

Slimme meter waarom

De slimme meter is nodig omdat het netwerk onder druk staat. We gebruiken WIFI altijd en overal, rijden elektrisch, willen zoveel mogelijk duurzame energie, wekken zelf energie op en willen dit terugleveren aan het net. Deze technische innovaties maken een hoop mogelijk, maar stellen ook hoge eisen. De slimme meter geeft ons inzicht in waar het netwerk onder druk staat en het netwerk moet worden verzwaard.

Vernieuwen, uitbreiden en versterken

Grote en kleine innovaties aan het netwerk zorgen dat we de vooruitgang mogelijk kunnen blijven maken. Zodat u vandaag onbezorgd kunt internetten, koken, uw auto opladen, het licht aan doen, gamen, genieten van een warm bad in een warm huis…

Wat merkt u?

  • De slimme meter kan hele korte dipjes in het energienet detecteren. Dat zijn signalen van mogelijke problemen. Nog voordat de klant er last van heeft analyseert Liander deze verschijnselen en ondernemen we passende actie om het elektriciteitsnet te herstellen. Op die manier voorkomt de slimme meter storingen

    Lees hier meer over in onze blog

  • Met de slimme meter ontvangt u naast uw jaarrekening van uw energieleverancier elke maand een overzicht van uw verbruik. Dat geeft meer inzicht. Daarnaast kunt u een energieverbruiksmanager aan uw slimme meter koppelen. Hiermee kunt u nog beter uw energieverbruik volgen via uw smartphone, laptop, tablet of muurdisplay.

    Lees meer over energiebesparen in onze blog

  • Om in de toekomst gebruik te (blijven) maken van dag- en nachtstroom, heeft u een slimme meter nodig. De elektriciteitsmeter schakelt tussen een hoog en een laag tarief. Dit werkt nu met een signaal dat via het elektriciteitsnet loopt, het toonfrequentsignaal. Door veranderingen aan het hoogspanningsnet komt dit signaal in de toekomst niet meer door. Hierdoor kunnen oude elektriciteitsmeter niet meer schakelen tussen het hoge en het lage tarief. Vanaf dan kunt u met een oude meter geen gebruik meer maken van het dubbeltarief.

  • De slimme meter stuurt automatisch de meterstanden door, altijd nauwkeurig. Ook als u wisselt van energieleverancier of als u gaat verhuizen. Opnemen van meterstanden is dus verleden tijd. U kunt de functie waarmee de standen automatisch worden doorgestuurd, uitschakelen. U kunt deze uitleesfunctie op een later moment altijd weer inschakelen.

  • Steeds meer leveranciers bieden de mogelijkheid voor variabele tarieven. De prijs voor gas en stroom kan per uur verschillen. Als de zon bijvoorbeeld volop schijnt, is energie goedkoper. Met de slimme meter kan de leverancier de werkelijke prijs in rekening brengen.

Meer weten over de slimme meter? Bekijk dan de video

 

 

Veelgestelde vragen

  • In dat geval kunt u dit stopzetten. Via dit webformulier geeft u aan dat u niet wilt dat uw meterstanden automatisch doorgestuurd worden naar uw energieleverancier.

  • Neem contact op met de aannemer die de slimme meter plaatst. U vindt het telefoonnummer in de brief over de afspraak. Heeft u uw brief niet meer of niet bij de hand? Als u naar deze pagina gaat kunt u uw postcode invullen. Daarna kunt u doorklikken op ‘kijk hier’ daar vindt u alle contactgegevens van de aannemer die uw meter(s) komt wisselen.

  • Wij bieden elke huishouden gratis een slimme meter aan. U krijgt hierover vanzelf bericht. Eerder kan ook, dan kunt u doen via het aanvraagformulier. De kosten zijn dan voor uw rekening.

  • U krijgt vanzelf bericht wanneer u een slimme meter krijgt. Op onze planning voor plaatsing van de meters ziet u een overzicht van postcodes die de komende maanden aan de beurt zijn. Zo kunt u zien of uw postcode ertussen staat, en of u snel een slimme meter krijgt. Of toch nog even moet wachten. 

Feit of fabel
Lees meer