Alles over uw aansluiting en meterkast

Aansluiting aanpassen? Laat dit altijd veilig doen door Liander.

Wilt u graag uw stroom- en/of gasaansluiting verplaatsen of verwijderen? Let op: ga nooit zelf aan de slag. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.

Nieuwbouw

Bekijk hoe u een aansluiting voor een nieuwe woning regelt

Zonnepanelen

Zelf energie opwekken? Controleer of uw aansluiting geschikt is.

Elektrisch rijden

Heeft uw aansluiting genoeg capaciteit om uw auto op te kunnen laden?

Tarieven

In onze tarieventabel vindt u de tarieven van 2023 voor de meeste aansluitingen en diensten die wij aanbieden voor gas en stroom.

Stappenplan meerdere woningen verduurzamen

Wat komt er kijken bij het verduurzamen van meerdere woningen? Lees aan de hand van het aantal adressen uit hoe u bij ons een aanvraag doet.

Veelgestelde vragen

  • Door in te loggen op uw aansluitgegevens met uw postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers van uw meternummer kunt u zelf de capaciteit van uw aansluiting bekijken.

    De capaciteit (zwaarte) bepaalt hoeveel gas of stroom door uw aansluiting kan. De capaciteit van uw aansluiting bepaalt de hoogte van de maandelijkse netbeheerkosten.

    Periodieke kosten

    De periodieke kosten (capaciteitstarief) vindt u in ons tarievenoverzicht. Ook op de jaarrekening van uw energieleverancier vindt u deze periodieke kosten.

  • De richtlijnen en eisen voor de meterkast vindt u in zogenaamde meterkastbladen. Raadpleeg altijd de laatste versie van de IWUN-meterkastbladen.

    Nieuwbouw of bestaande bouw?

    De richtlijnen voor meterkasten gelden voornamelijk voor nieuwbouwwoningen. In oudere woningen is het bijvoorbeeld niet altijd haalbaar dat de meterkast zich binnen 3 meter van de toegangsdeur bevindt.

    Uitzonderingen op richtlijnen en eisen meterkast

    Uitzonderingen op de richtlijnen en eisen zijn mogelijk. Maar vraag altijd eerst de aansluiting aan op mijnaansluiting.nl.

    • Omschrijf duidelijk waar de meterkast komt.
    • Stuur foto's en tekeningen mee.

    Als een uitzondering nodig is, belt de aannemer u hierover.

    Meterkast voor buiten

    Voor de plaatsing van een meterkast voor buiten geldt een aantal wettelijke richtlijnen. Dit is om de veiligheid te waarborgen.

    • De meterkast moet van slagvast, stootvast en weerbestendig materiaal zijn met voldoende beschermingsgraad. De leverancier en de installateur van de meterkast kunnen u hierover informeren. Zie ook de aanvullende voorwaarden buitenkast.
    • Uw meterkast moet aan de richtlijnen en eisen voor de meterkast voldoen. Hier bent u zelf verantwoordelijk voor. De meterkast hoort bij de installatie van uw woning. Voor advies kunt u terecht bij een erkend installateur.
  • Er zijn drie partijen verantwoordelijk voor de meterkast en de meters in de meterkast.

    1. Uzelf, de klant
    2. De netbeheerder
    3. Het waterbedrijf 

    Verantwoordelijkheid klant

    U bent zelf verantwoordelijk voor:

    Verantwoordelijkheid netbeheerder

    Liander is verantwoordelijk voor:

    • De (slimme) stroommeter en gasmeter
    • De huisaansluitkast (HAK)
    • De hoofdkraan (gas)
    • De B-klep

    Verantwoordelijkheid waterbedrijf

    Het waterbedrijf in uw regio is verantwoordelijk voor uw watermeter.

  • U heeft in dat geval drie opties:

    Leegstandscontract afsluiten

    Wilt u tijdelijk geen gebruikmaken van uw aansluiting, maar wilt u de aansluiting niet laten afsluiten? Kies dan voor een leegstandscontract. U spreekt af met uw leverancier dat u een relatief lager maandbedrag betaalt, omdat u geen verbruik heeft. Het termijnbedrag dekt (vrijwel) alleen de netbeheerkosten. Liander heeft geen rol in deze overeenkomst. Uw aansluiting blijft gewoon in gebruik.

    De aansluiting laten verwijderen

    Wilt u uw aansluiting laten verwijderen? Vraag dit aan op www.mijnaansluiting.nl.

    De aansluiting tijdelijk verzegelen

    Wilt u de aansluiting tijdelijk laten verzegelen? Dat kan voor maximaal 12 maanden. Na deze 12 maanden sluiten wij u weer aan of vraagt u een verwijdering aan. Voor een tijdelijke verzegeling neemt u contact op met onze klantenservice.

  • Door drukte is uw contactpersoon (behandelaar/aannemer) niet altijd bereikbaar. Probeerde u het al meerdere keren en krijgt u geen contact? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij kunnen een terugbelverzoek voor u indienen.

  • Heeft u een aanvraag gedaan voor een wijziging aan uw aansluiting? Dan heeft u een e-mail ontvangen met daarin een link om een afspraak in te plannen. Lukt dit niet direct? Probeert u het over 24 uur nogmaals. Kunt u na 24 uur nog niets inplannen? Neem dan contact met ons op.

  • U heeft een e-mail ontvangen met daarin een link om een afspraak in te plannen. Kunt u na 24 uur nog niets inplannen? Neem dan contact met ons op.

  • U heeft uw aanvraag betaald en ingepland. Dan ontvangt u een e-mail met een link naar de pagina waar u de status van uw aanvraag kunt bekijken. Ontvangt u deze e-mail niet? Dan is de afspraak niet ingepland. Is er wel geld afgeschreven? Neem dan contact met ons op.

  • Heeft u online een afspraak ingepland voor uw aanvraag? Dan heeft u van ons een e-mail ontvangen met een link naar de pagina waar u de status van uw aanvraag kunt bekijken. Via deze pagina kunt u ook uw afspraak wijzigen.

  • Wij sturen de e-mail over de status van uw aanvraag binnen 24 uur. Heeft u de e-mail na 24 uur niet ontvangen? Neem dan contact met ons op.