Alles over uw aansluiting

Tarieven

In onze tarieventabel vindt u de tarieven van 2020 voor de meeste aansluitingen en diensten die wij aanbieden voor gas en stroom.

Aansluiting wijzigen

In een paar stappen krijgt u een indicatie van de kosten en weet u hoe u de wijziging regelt.

Meterkast

Bij het plaatsen of wijzigen van uw aansluiting wordt gewerkt in de meterkast. Voor sommige delen bent u zelf verantwoordelijk. Bekijk de verschillende onderdelen en richtlijnen.

Verduurzamen

Als u uw huis wil verduurzamen zijn er veel mogelijkheden, zoals uw huis isoleren, elektrisch rijden of van het gas af gaan. 

Soorten aansluitingen

Er zijn verschillende typen gas- elektriciteitsaansluitingen met verschillende zwaarten/capaciteiten.

Het aanvraagproces

Het wijzigen, aanvragen of stopzetten van een aansluiting doet u waarschijnlijk niet elke dag. We vertellen u graag wat hierbij komt kijken. 

Veelgestelde vragen

  • Door in te loggen op uw aansluitgegevens met uw postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers van uw meternummer kunt u zelf de capaciteit van uw aansluiting bekijken.

    De capaciteit (zwaarte) bepaalt hoeveel gas of stroom door uw aansluiting kan. De capaciteit van uw aansluiting bepaalt de hoogte van de maandelijkse netbeheerkosten.

    Periodieke kosten

    De periodieke kosten (capaciteitstarief) vindt u in ons tarievenoverzicht. Ook op de jaarrekening van uw energieleverancier vindt u deze periodieke kosten.

  • De richtlijnen en eisen voor de meterkast vindt u in zogenaamde meterkastbladen. Raadpleeg altijd de laatste versie van de IWUN-meterkastbladen.

    Nieuwbouw of bestaande bouw?

    De richtlijnen voor meterkasten gelden voornamelijk voor nieuwbouwwoningen. In oudere woningen is het bijvoorbeeld niet altijd haalbaar dat de meterkast zich binnen 3 meter van de toegangsdeur bevindt.

    Uitzonderingen op richtlijnen en eisen meterkast

    Uitzonderingen op de richtlijnen en eisen zijn mogelijk. Maar vraag altijd eerst de aansluiting aan op mijnaansluiting.nl.

    • Omschrijf duidelijk waar de meterkast komt.
    • Stuur foto's en tekeningen mee.

    Als een uitzondering nodig is, belt de aannemer u hierover.

    Meterkast voor buiten

    Voor de plaatsing van een meterkast voor buiten geldt een aantal wettelijke richtlijnen. Dit is om de veiligheid te waarborgen.

    • De meterkast moet van slagvast, stootvast en weerbestendig materiaal zijn met voldoende beschermingsgraad. De leverancier en de installateur van de meterkast kunnen u hierover informeren. Zie ook de aanvullende voorwaarden buitenkast.
    • Uw meterkast moet aan de richtlijnen en eisen voor de meterkast voldoen. Hier bent u zelf verantwoordelijk voor. De meterkast hoort bij de installatie van uw woning. Voor advies kunt u terecht bij een erkend installateur.
  • Er zijn drie partijen verantwoordelijk voor de meterkast en de meters in de meterkast.

    1. Uzelf, de klant
    2. De netbeheerder
    3. Het waterbedrijf 

    Verantwoordelijkheid klant

    U bent zelf verantwoordelijk voor:

    Verantwoordelijkheid netbeheerder

    Liander is verantwoordelijk voor:

    • De (slimme) elektriteitsmeter en gasmeter
    • De huisaansluitkast (HAK)
    • De hoofdkraan (gas)
    • De B-klep

    Verantwoordelijkheid waterbedrijf

    Het waterbedrijf in uw regio is verantwoordelijk voor uw watermeter.

  • U heeft in dat geval drie opties:

    Leegstandscontract afsluiten

    Wilt u tijdelijk geen gebruikmaken van uw aansluiting, maar wilt u de aansluiting niet laten afsluiten? Kies dan voor een leegstandscontract: U spreekt af met uw leverancier dat u een relatief lager maandbedrag betaalt, omdat u geen verbruik heeft. Het termijnbedrag dekt (vrijwel) alleen de netbeheerkosten. Liander heeft geen rol in deze overeenkomst. Uw aansluiting blijft gewoon in gebruik.

    De aansluiting laten verwijderen

    Wilt u uw aansluiting laten verwijderen? Vraag dit aan op www.mijnaansluiting.nl.

    De aansluiting tijdelijk verzegelen

    Wilt u de aansluiting tijdelijk laten verzegelen? Dat kan voor maximaal 12 maanden. Na deze 12 maanden sluiten wij u weer aan of vraagt u een verwijdering aan. Voor een tijdelijke verzegeling neemt u contact op met onze klantenservice.

  • Door drukte is uw contactpersoon (behandelaar/aannemer) niet altijd bereikbaar. Probeerde u het al meerdere keren en krijgt u geen contact? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij kunnen een terugbelverzoek voor u indienen.