
Alles over uw aansluiting en meterkast
Nieuwbouw
Bekijk hoe u een aansluiting voor een nieuwe woning regelt

Zonnepanelen
Zelf energie opwekken? Controleer of uw aansluiting geschikt is.

Elektrisch rijden
Heeft uw aansluiting genoeg capaciteit om uw auto op te kunnen laden?

Verbouwing
Kijk wat u kunt doen als u elektrisch gaat koken, van het gas af wilt of anders.

Tarieven
In onze tarieventabel vindt u de tarieven van 2023 voor de meeste aansluitingen en diensten die wij aanbieden voor gas en stroom.

Stappenplan meerdere woningen verduurzamen
Wat komt er kijken bij het verduurzamen van meerdere woningen? Lees aan de hand van het aantal adressen uit hoe u bij ons een aanvraag doet.

Veelgestelde vragen
-
Wat is de capaciteit van mijn aansluiting?
Door in te loggen op uw aansluitgegevens met uw postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers van uw meternummer kunt u zelf de capaciteit van uw aansluiting bekijken.
De capaciteit (zwaarte) bepaalt hoeveel gas of stroom door uw aansluiting kan. De capaciteit van uw aansluiting bepaalt de hoogte van de maandelijkse netbeheerkosten.
Periodieke kosten
De periodieke kosten (capaciteitstarief) vindt u in ons tarievenoverzicht. Ook op de jaarrekening van uw energieleverancier vindt u deze periodieke kosten.
-
Aan welke richtlijnen en eisen moet mijn meterkast voldoen?
De richtlijnen en eisen voor de meterkast vindt u in zogenaamde meterkastbladen. Raadpleeg altijd de laatste versie van de IWUN-meterkastbladen.
Nieuwbouw of bestaande bouw?
De richtlijnen voor meterkasten gelden voornamelijk voor nieuwbouwwoningen. In oudere woningen is het bijvoorbeeld niet altijd haalbaar dat de meterkast zich binnen 3 meter van de toegangsdeur bevindt.
Uitzonderingen op richtlijnen en eisen meterkast
Uitzonderingen op de richtlijnen en eisen zijn mogelijk. Maar vraag altijd eerst de aansluiting aan op mijnaansluiting.nl.
- Omschrijf duidelijk waar de meterkast komt.
- Stuur foto's en tekeningen mee.
Als een uitzondering nodig is, belt de aannemer u hierover.
Meterkast voor buiten
Voor de plaatsing van een meterkast voor buiten geldt een aantal wettelijke richtlijnen. Dit is om de veiligheid te waarborgen.
- De meterkast moet van slagvast, stootvast en weerbestendig materiaal zijn met voldoende beschermingsgraad. De leverancier en de installateur van de meterkast kunnen u hierover informeren. Zie ook de aanvullende voorwaarden buitenkast.
- Uw meterkast moet aan de richtlijnen en eisen voor de meterkast voldoen. Hier bent u zelf verantwoordelijk voor. De meterkast hoort bij de installatie van uw woning. Voor advies kunt u terecht bij een erkend installateur.
-
Wie is verantwoordelijk voor de meterkast?
Er zijn drie partijen verantwoordelijk voor de meterkast en de meters in de meterkast.
- Uzelf, de klant
- De netbeheerder
- Het waterbedrijf
Verantwoordelijkheid klant
U bent zelf verantwoordelijk voor:
- De meterkast (volg de eisen en richtlijnen waaraan de meterkast moet voldoen)
- De aardlekschakelaar
- De hoofdschakelaar
- De groepenkast
- De boiler klok/boiler-relais
- De binnenleidingen
Verantwoordelijkheid netbeheerder
Liander is verantwoordelijk voor:
- De (slimme) elektriteitsmeter en gasmeter
- De huisaansluitkast (HAK)
- De hoofdkraan (gas)
- De B-klep
Verantwoordelijkheid waterbedrijf
Het waterbedrijf in uw regio is verantwoordelijk voor uw watermeter.
-
Wat kan ik doen als ik mijn aansluiting niet gebruik?
U heeft in dat geval drie opties:
Leegstandscontract afsluiten
Wilt u tijdelijk geen gebruikmaken van uw aansluiting, maar wilt u de aansluiting niet laten afsluiten? Kies dan voor een leegstandscontract: U spreekt af met uw leverancier dat u een relatief lager maandbedrag betaalt, omdat u geen verbruik heeft. Het termijnbedrag dekt (vrijwel) alleen de netbeheerkosten. Liander heeft geen rol in deze overeenkomst. Uw aansluiting blijft gewoon in gebruik.
De aansluiting laten verwijderen
Wilt u uw aansluiting laten verwijderen? Vraag dit aan op www.mijnaansluiting.nl.
De aansluiting tijdelijk verzegelen
Wilt u de aansluiting tijdelijk laten verzegelen? Dat kan voor maximaal 12 maanden. Na deze 12 maanden sluiten wij u weer aan of vraagt u een verwijdering aan. Voor een tijdelijke verzegeling neemt u contact op met onze klantenservice.
-
Hoe komt het dat ik mijn contactpersoon niet kan bereiken?
Door drukte is uw contactpersoon (behandelaar/aannemer) niet altijd bereikbaar. Probeerde u het al meerdere keren en krijgt u geen contact? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij kunnen een terugbelverzoek voor u indienen.