Openbare verlichting

Openbare verlichting

Liander is uw partner voor ondergrondse werkzaamheden aan de Openbare Verlichting (OVL). Gemeenten, provincies of de door u geautoriseerde aannemers kunnen bij Liander terecht voor nieuwe OVL-aansluitingen. En uiteraard ook voor wijzigingen aan het bestaande OVL-net.

Voor het aanvragen van aansluitingen voor openbare verlichting, kunt u het OVL-portaal gebruiken. Via dit portaal regelt u ook het verwijderen, verplaatsen of af- en heraansluiten van openbare verlichting.

OVL-aansluiting aanvragen

Icoon Ik word afgesloten

Aansluitingen voor openbare verlichting vraagt u snel en eenvoudig aan via het OVL-portaal, bekijk de handleiding. Dit is het overzicht met gecontracteerde OVL aannemers hiervoor.

Tarieven OVL-aansluitingen

Bekijk de OVL-tarieven onder Overige diensten > Openbare verlichting

FlexOVL voor gemeentes

Icoon Dag en nachtstroom

Met FlexOVL krijgen gemeentes meer flexibiliteit, controle over en inzichten in hun openbare verlichting.

OV Storingen portaal voor overheden

Icoon Ik word afgesloten

Met de OV Portal kunt u als gemeente of aannemer storingen aan de openbare verlichting melden en inzien.

Meer info?

Icoon Geen antwoord op uw vraag

Heeft u vragen over openbare verlichting? Of wilt u toegang tot het OV Portaal? Stuur ons Team Openbare Aansluiting dan een
e-mail of bel ons. Bekijk hier waar u uw OVL-vraag kunt stellen. 

Straatverlichting stuk?

Brandt de straatverlichting niet in uw straat of wijk? Of is een lantaarnpaal beschadigd?
Meld dit dan bij uw eigen gemeente

 

 

Presentaties en handleidingen openbare verlichting

Veelgestelde vragen openbare verlichting

    • Heeft u vragen over openbare verlichting? Neemt u dan contact op met ons Team Klantbeheer Publiek Domein via telefoonnummer 088 542 63 64 of via openbare.aansluiting@liander.nl.

    • Voor toegang tot de aanvraagportal neemt u contact op met ons Team Klantbeheer Publiek Domein via telefoonnummer 088 542 63 64 of via openbare.aansluiting@liander.nl
      Heeft uw gemeente een art. 16C OVL contract? Dan heeft u tevens toegang nodig tot onze Content Server voor het ophalen van werkmappen. Onze collega's kunnen dit verder voor u in gang zetten.

    • Toegang tot de FlexOVL omgeving kunt u gemakkelijk online aanvragen. Op deze pagina leest u hier meer over.

    • Toegang tot de storingenportal kunt u aanvragen via onze OV-desk. Hiervoor stuurt u een e-mail aan ov.desk@alliander.com. Neem de volgende gegevens in uw e-mail op:

      Uw naam, uw telefoonnummer, de naam van de organisatie en het e-mail adres waar het account voor de portal op aangemaakt mag worden. 

    • Neem contact op met Team Klantbeheer Publiek Domein op 088 - 542 6364. Zij helpen u graag verder.

    • U kunt de handleiding voor de OVL aanvraagportal vinden op onze website via de OVL pagina of via deze link.

    • De eenmalige tarieven kunt u raadplegen op onze website. In de OVL aanvraagportal krijgt u op basis van uw aanvraag een indicatie van de kosten te zien. Onze tarieven zijn excl. BTW en worden jaarlijks herzien.

    • De periodieke kosten berekenen wij per lichtmast, en kunt u vinden op onze website. Voor alle OVL objecten van uw organisatie sommeren wij de netwerkkosten op een aparte, virtuele EAN code. Deze EAN code omvat een dagtarief voor alle OVL van uw organisatie. Dit wordt via uw energieleverancier in rekening gebracht. Heeft uw organisatie een A123 overeenkomst? Dan brengt Liander de vastrechtkosten maandelijks zelf bij u in rekening.

    • Liander contracteert dezelfde aannemer als de contractpartij voor bovengronds. Zodoende kan de aanvrager ervoor zorgen dat het bovengrondse werk, en het ondergrondse werk bij dezelfde aannemer terecht komt.

    • Ja, er is een apart tarief voor het vrijschakelen van een kabel. Als een kabel is vrijgeschakeld, hoeft er minder met verbindingsmoffen gewerkt te worden. Bij een aanvraag van vijf of meer aansluitingen op één kabel kan ervoor gekozen worden om de kabel vrij te schakelen. Hier staat een klanttarief tegenover, maar over de totale aanvraag zullen de kosten hierdoor lager zijn.

    • Ja dat kan. Het is afhankelijk of de aannemer al een overeenkomst heeft met Liander. Een overzicht van alle gecontracteerde aannemers kunt u vinden op onze website. 

      Aannemer is al gecontracteerd door Liander
      Neemt u contact op met ons team Klantbeheer Publiek Domein via 088 542 63 64 of per e-mail via openbare.aansluiting@liander.nl

      Aannemer is nog niet gecontracteerd door Liander
      In dit geval moeten wij de aannemer eerst toetsen en contracteren. De voorwaarden kunt u vinden in de PowerPoint presentatie "De rol van de aannemer". U vindt deze presentatie in het blok 'Presentaties en handleidingen openbare verlichting'. De aannemer kan contact opnemen met ons team Klantbeheer Publiek Domein via 088 542 63 64 of per mail via openbare.aansluiting@liander.nl

    • In het portaal kunt u een wensweek aangeven waarop u het werk uitgevoerd wilt hebben.  Wij gaan er vanuit dat de aannemer het werk uiterlijk binnen 30 werkdagen gaat uitvoeren.

    • De contactgegevens die ingevuld zijn bij ‘contactpersoon’ in het portaal ontvangt de werkvoorbereiding per e-mail.

      Let op: indien deze persoon nog geen account heeft voor de aanvraagportal, kan hij de werkmap niet ophalen uit ons systeem.
      In dat geval is eerst een account nodig voor de aanvraagportal en Content Server. Neemt u hiervoor contact op met ons team Klantbeheer Publiek Domein via 088 542 63 64 of per e-mail via openbare.aansluiting@liander.nl

    • Liander stuurt de factuur naar de OVL beheerder. Dat is een gemeente, provincie, een projectontwikkelaar of een andere juridische grondeigenaar. U kunt zelf kiezen waar wij de factuur heen sturen. De tenaamstelling van de factuur kan echter niet worden gewijzigd. Deze is gebonden uit de statutaire naam volgens het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

    • Helaas is dit op dit moment niet mogelijk. U kunt enkel een permanent afwijkend digitaal factuuradres opgeven. De factuur zal vervolgens voor iedere aanvraag naar dit adres verstuurd worden. Indien dit adres permanent moet wijzigen, kunt u deze wijziging aan ons doorgeven via het e-mailadres openbare.aansluiting@liander.nl

    • Ja dat kan. Wel blijft de OVL beheerder zelf verantwoordelijk voor het op tijd voldoen van de factuur.

    • Wij kunnen de factuur op dit moment naar één e-mailadres sturen. Mocht u zelf de factuur door een andere partij willen laten voldoen, dan zult u de factuur zelf door moeten sturen. Hierbij houden wij de gemeente wel verantwoordelijk voor het op tijd voldoen van de factuur.

    • Ontvangt u uw factuur digitaal? Dan kunt u deze doorsturen naar uw aannemer. De aannemer mag de factuur vervolgens ook voldoen. Tip: Bij de aanvraag heeft de aanvrager de mogelijkheid om een eigen kenmerk in te voeren. Dit kenmerk komt op de factuur te staan. Indien u goede afspraken maakt met uw aannemer over de vulling van dit kenmerk is het eenvoudig om de factuur te herkennen en door te sturen. Liander heeft echter geen invloed op eigen opgegeven kenmerken.

    • Wij vragen u de factuur binnen 14 dagen te betalen. Ook wanneer een andere partij namens u de factuur betaalt, bent u hiervoor verantwoordelijk. Wanneer er niet binnen 14 dagen wordt betaald, communiceren wij hierover rechtstreeks met u als opdrachtgever.