Teruglevering tijdelijk beperkt door schade hoogspanningsnet

Op 25 augustus 2025 is het hoogspanningsnet van TenneT ernstig beschadigd door een aanvaring. Hierdoor kan TenneT teruggeleverde elektriciteit via aansluitingen op het net van Liander moeilijker verwerken.
Door het wegvallen van een hoogspanningslijn is er minder ruimte om elektriciteit te transporteren in de regio. Dit vergroot de al bestaande problematiek van netcongestie.

Het herstel van het hoogspanningsnet duurt naar verwachting ongeveer een half jaar. In deze periode blijft het net gevoelig voor overbelasting.

 

De rol van Liander en TenneT

  • TenneT is verantwoordelijk voor het hoogspanningsnet in Nederland.
  • Liander beheert het regionale elektriciteitsnet en voert de communicatie met u.
Wanneer TenneT overbelasting verwacht, geeft zij ons de opdracht om tijdelijk teruglevering van elektriciteit te beperken. Dit heet noodcurtailment.

Liander voert dit uit op basis van wettelijke verplichtingen (zie netcode artikel 9.1 lid 2). Wij begrijpen dat dit hinderlijk kan zijn en economische gevolgen kan hebben voor uw bedrijf.

Eerst redispatch via GOPACS

Voordat noodcurtailment aan de orde is, probeert TenneT congestie op te lossen via redispatch. Dit gebeurt via het platform GOPACS, waarop dienstverleners biedingen kunnen doen.

Zijn er onvoldoende biedingen? Dan volgt het proces van bescherm- en herstel, waarbij noodcurtailment noodzakelijk kan zijn.

Hoe werkt noodcurtailment?

Wanneer TenneT aangeeft dat het net dreigt te worden overbelast, kan Liander uw aansluiting tijdelijk afschakelen. Dit gebeurt vooral bij veel zon (zonneparken) of veel wind (windturbines) in Friesland.

Twee varianten van afschakeling

1. Gecontroleerde afschakeling

  • U ontvangt een sms van Liander met het verzoek uw productie-installatie gecontroleerd af te regelen.
  • Indien nodig kan Liander dit aanvullen met een tijdelijke, op afstand uitgevoerde afschakeling.

2. Onmiddellijke afschakeling

  • In noodgevallen schakelt Liander uw aansluiting direct af, zonder waarschuwing vooraf.
  • U ontvangt daarna zo snel mogelijk een sms.

Hervatten van de aansluiting
Zodra TenneT aangeeft dat de overbelasting voorbij is, schakelt Liander uw aansluiting weer in. U ontvangt hiervan een sms en kunt daarna uw productie-installatie opnieuw opstarten.

Wat betekent dit voor u?

Tijdens een afschakeling kunt u tijdelijk geen elektriciteit terugleveren. Dit kan gevolgen hebben voor:

  • uw bedrijfsvoering

  • uw opbrengsten

  • afspraken met uw energieleverancier

Het kan voorkomen dat bepaalde producenten vaker worden afgeschakeld dan anderen. Dit hangt af van de technische belasting op specifieke delen van het net.

Uw contactgegevens

Het is belangrijk dat wij u tijdig per sms kunnen informeren. Controleer daarom of wij over uw juiste telefoonnummer en e-mailadres beschikken. U kunt dit eenvoudig bevestigen of corrigeren door contact met ons op te nemen via 0800 9009.

 

Vergoeding bij afschakeling

TenneT erkent dat deze maatregelen financiële gevolgen hebben. Daarom geldt een Europese compensatieregeling: “Onkostenvergoedingen systeembeschermings- en herstelplan” (EU 2017/2196).Bekijk de regeling hier.

Wat kunt u doen?

  • Noteer de momenten van afschakeling en de gevolgen voor uw productie.

  • Gebruik deze administratie bij het indienen van een claim.

TenneT en Liander zullen u binnenkort verder informeren over het proces van indiening en afhandeling van claims.

Waarom uw medewerking nodig is

De bescherming van de leveringszekerheid in de regio staat voorop. Daarbij geldt:
  • TenneT behandelt alle producenten zoveel mogelijk gelijk.
  • Technische omstandigheden op het net bepalen welke aansluitingen worden afgeschakeld.
Soms betekent dit dat bepaalde producenten vaker worden getroffen.

Meer weten?