Teruglevering tijdelijk beperkt door schade hoogspanningsnet
Door het wegvallen van een hoogspanningslijn is er minder ruimte om elektriciteit te transporteren in de regio. Dit vergroot de al bestaande problematiek van netcongestie.
Het herstel van het hoogspanningsnet duurt naar verwachting ongeveer een half jaar. In deze periode blijft het net gevoelig voor overbelasting.
De rol van Liander en TenneT
- TenneT is verantwoordelijk voor het hoogspanningsnet in Nederland.
- Liander beheert het regionale elektriciteitsnet en voert de communicatie met u.
Liander voert dit uit op basis van wettelijke verplichtingen (zie netcode artikel 9.1 lid 2). Wij begrijpen dat dit hinderlijk kan zijn en economische gevolgen kan hebben voor uw bedrijf.
Eerst redispatch via GOPACS
Voordat noodcurtailment aan de orde is, probeert TenneT congestie op te lossen via redispatch. Dit gebeurt via het platform GOPACS, waarop dienstverleners biedingen kunnen doen.
Zijn er onvoldoende biedingen? Dan volgt het proces van bescherm- en herstel, waarbij noodcurtailment noodzakelijk kan zijn.
Hoe werkt noodcurtailment?
Wanneer TenneT aangeeft dat het net dreigt te worden overbelast, kan Liander uw aansluiting tijdelijk afschakelen. Dit gebeurt vooral bij veel zon (zonneparken) of veel wind (windturbines) in Friesland.
Twee varianten van afschakeling
1. Gecontroleerde afschakeling
- U ontvangt een sms van Liander met het verzoek uw productie-installatie gecontroleerd af te regelen.
- Indien nodig kan Liander dit aanvullen met een tijdelijke, op afstand uitgevoerde afschakeling.
2. Onmiddellijke afschakeling
- In noodgevallen schakelt Liander uw aansluiting direct af, zonder waarschuwing vooraf.
- U ontvangt daarna zo snel mogelijk een sms.
Hervatten van de aansluiting
Zodra TenneT aangeeft dat de overbelasting voorbij is, schakelt Liander uw aansluiting weer in. U ontvangt hiervan een sms en kunt daarna uw productie-installatie opnieuw opstarten.
Wat betekent dit voor u?
Tijdens een afschakeling kunt u tijdelijk geen elektriciteit terugleveren. Dit kan gevolgen hebben voor:
uw bedrijfsvoering
uw opbrengsten
afspraken met uw energieleverancier
Het kan voorkomen dat bepaalde producenten vaker worden afgeschakeld dan anderen. Dit hangt af van de technische belasting op specifieke delen van het net.
Uw contactgegevens
Vergoeding bij afschakeling
TenneT erkent dat deze maatregelen financiële gevolgen hebben. Daarom geldt een Europese compensatieregeling: “Onkostenvergoedingen systeembeschermings- en herstelplan” (EU 2017/2196).Bekijk de regeling hier.
Wat kunt u doen?
Noteer de momenten van afschakeling en de gevolgen voor uw productie.
Gebruik deze administratie bij het indienen van een claim.
TenneT en Liander zullen u binnenkort verder informeren over het proces van indiening en afhandeling van claims.
Waarom uw medewerking nodig is
- TenneT behandelt alle producenten zoveel mogelijk gelijk.
- Technische omstandigheden op het net bepalen welke aansluitingen worden afgeschakeld.
Meer weten?
In de sms van Liander leest u:
dat er een afschakeling nodig is (gecontroleerd of direct),
welke actie van u wordt verwacht (bijvoorbeeld uw installatie terugregelen),
Na afloop ontvangt u opnieuw een sms waarin staat dat u weer kunt terugleveren.
- Zorg dat wij uw juiste mobiele telefoonnummer hebben, zodat u sms-berichten tijdig ontvangt.
- Leg momenten van afschakeling goed vast in uw administratie. Dit helpt bij een eventuele vergoeding.
- Houd rekening met mogelijke onderbrekingen in uw productie en maak, waar mogelijk, afspraken met uw energieleverancier.