Storing straatverlichting Amsterdam
Het verhelpen van storingen aan de straatverlichting in Amsterdam duurt op dit moment soms langer dan gebruikelijk. Normaal lossen we een storing binnen drie weken op, maar door verschillende oorzaken is dat niet altijd mogelijk.
We begrijpen goed dat dit vervelend is - zeker omdat verlichting belangrijk is voor het gevoel van veiligheid in de buurt. Daarom zetten de gemeente Amsterdam en Liander zich samen in om storingen zo zorgvuldig en efficiënt mogelijk te verhelpen. Op deze pagina leest u wat er speelt, wat wij doen en hoe u een melding kunt doorgeven.
Waarom duurt het langer?
- Meer storingen in het najaar en de winter: In deze periode ontvangen we meer meldingen. Regen en een hogere grondwaterstand maken oude kabelbeschadigingen zichtbaar, waardoor extra storingen ontstaan.
- Complexe herstelwerkzaamheden: Veel storingen aan straatverlichting ontstaan in het ondergrondse elektriciteitsnet. Voor herstel is graafwerk nodig. In een drukke stad als Amsterdam, waar veel kabels en leidingen liggen, vraagt dat om vergunningen, zorgvuldige voorbereiding en afstemming met omwonenden. Dat kost tijd.
- Beperkte capaciteit: Onze monteurs werken dagelijks aan het verhelpen van storingen. Meldingen van stroomuitval bij woningen en bedrijven lossen we altijd als eerste op. Daarna pakken we storingen aan de straatverlichting op.
Hoe pakken we dit aan?
De gemeente Amsterdam en Liander werken samen aan het herstel van de straatverlichting.
- De gemeente repareert kapotte lampen en armaturen (bovengrondse storingen).
- Liander herstelt de kabels en aansluitingen onder de grond (ondergrondse storingen).
De gemeente verzamelt alle meldingen en bepaalt de volgorde van herstel. Daarbij wordt gekeken naar urgentie; verkeersveiligheid én sociale veiligheid in de buurt. Liander voert vervolgens de werkzaamheden uit die onder het ondergrondse netwerk vallen.
Ziet u een kapotte lantaarnpaal?
Meld dit dan altijd bij de gemeente Amsterdam. Zo zorgen we er samen voor dat alle meldingen goed worden opgevolgd en de verlichting stap voor stap wordt hersteld.Meer weten? Kijk of het antwoord hier staat
Liander en de gemeente Amsterdam overleggen over de volgorde waarin storingen aan straatverlichting worden opgelost. De gemeente blijft altijd het enige aanspreekpunt voor melders. De gemeente heeft het overzicht van alle meldingen, zowel bovengrondse als ondergrondse. Daarnaast houden zij aan- en afmeldingen van alle storingen, vragen en andere zaken bij in hun systeem.
We begrijpen dat het vervelend is als de straatverlichting niet werkt. Daarom overleggen we elke week met de gemeente over de volgorde waarin we storingen aanpakken. Samen bepalen we de prioriteiten op basis van:
De grootte van de storing:
- Hoeveel lantaarnpalen doen het niet?
- De veiligheid op straat: Zijn er gevaarlijke situaties, zoals een donkere kruising?
De gemeente beslist welke storingen we als eerste oplossen.
Waarom wordt uw storing niet altijd direct opgelost?
Het kan zijn dat uw melding niet meteen prioriteit heeft of dat het gaat om een complexe storing. Soms moet eerst de stroom van de kabel worden gehaald om veilig te kunnen werken. Omwonenden krijgen hierover altijd vooraf bericht, omdat zij tijdelijk zonder stroom kunnen zitten.
Daarnaast is vaak een vergunning nodig om de grond open te maken. Het aanvragen hiervan kost tijd, maar is nodig om het werk veilig en zorgvuldig uit te voeren.
We begrijpen dat het vervelend is als de straatverlichting niet werkt. Helaas zit de oorzaak vaak in de ondergrondse kabels. Het oplossen van deze storingen kost meer tijd. Onze monteurs moeten soms de stroom van de kabel halen om veilig te werken. Omwonenden krijgen hierover altijd vooraf een bericht, omdat zij tijdelijk zonder stroom zitten. Voor graafwerkzaamheden is ook vaak een vergunning nodig. In de tussentijd bereiden we het werk alvast voor, zodat we de storing snel kunnen verhelpen zodra we mogen starten.
Meer storingen in de herfst en winter
In de herfst en winter melden mensen vaker kapotte straatverlichting. Dit komt vaak door veel regen. Stijgend grondwater maakt oude beschadigingen in kabels zichtbaar, waardoor storingen ontstaan.
Onze prioriteiten
Liander ontvangt meldingen over kapotte straatverlichting, maar ook over huizen en bedrijven zonder stroom. Problemen in huizen en bedrijven hebben altijd voorrang, omdat die direct invloed hebben op het dagelijks leven. Daarna lossen we storingen aan straatverlichting op.
Meer werk dan monteurs
We hebben meer werk dan beschikbare monteurs. Daarom maken we keuzes. Dit betekent dat we niet alle storingen tegelijk kunnen oplossen. We doen ons best om iedereen zo snel mogelijk te helpen.
Voor de graafwerkzaamheden is vaak een vergunning en/of afstemming nodig. In korte tijd hebben we met veel partijen contact. Zoals de gemeente en de provincie. Zodra we toestemming hebben om aan de slag te gaan is de storing snel verholpen.
Waarom heb ik tijdens de werkzaamheden geen stroom?
Het net met openbare verlichting is vaak gekoppeld aan het elektriciteitsnet waar u als consument ook gebruik van maakt. Om onze monteurs veilig te laten werken, is het soms nodig de stroom van de kabel af te halen. U heeft dan ook even geen stroom. We informeren omwonenden hier altijd eerst over!
Als de straatverlichting niet (goed) werkt, geeft u dat door aan uw gemeente. Dat kan via de gemeentelijke website, een app of telefonisch. Het helpt wanneer u de exacte locatie en/of het nummer van de lantaarnpaal doorgeeft. Dit is het zogenaamde lichtmastnummer die meestal op een opvallende sticker op de lantaarnpaal staat.
Wat doet de gemeente met mijn melding?
Een specialist van de gemeente bekijkt meestal de situatie ter plaatse.
- Is er bijvoorbeeld een lamp stuk of een storing aan de lantaarnpaal? Dan lost de gemeente of de aannemer van de gemeente de storing op.
- Is de storing te wijten aan de elektriciteitskabels die de straatlantaarns van stroom voorziet? Dan wordt Liander ingeschakeld.
Vraag uw gemeente voor informatie over het verloop van de storing.
We snappen heel goed dat het vervelend is wanneer de straatverlichting het niet doet. In veel gevallen ligt de oorzaak in een probleem met de ondergrondse kabels, waardoor de storing niet meteen te verhelpen is. Voor de veiligheid van onze monteurs is het soms nodig om de stroom tijdelijk van de kabel af te halen. Dit kan invloed hebben op omwonenden, omdat ook zij dan even zonder stroom zitten. Uiteraard informeren we omwonenden hier altijd eerst over.
Daarnaast is vaak toestemming of een vergunning nodig om de grond te openen. Terwijl we op deze toestemming wachten, treffen we al voorbereidingen. Zo kunnen we, zodra de vergunning binnen is, de storing snel verhelpen.
Liander ontvangt niet alleen meldingen van defecte straatverlichting, maar ook van huizen zonder stroom. Huizen en bedrijven zonder stroom hebben altijd voorrang, omdat dit direct impact heeft op het dagelijks leven. Daarna worden de problemen met de straatverlichting aangepakt. Om het werk uit te voeren, hebben we monteurs nodig. Helaas hebben we meer werk dan monteurs beschikbaar, wat betekent dat we continu keuzes moeten maken in waar we onze monteurs inzetten.