Locatie van het elektriciteitsstation
Het bestaande elektriciteitsstation staat aan de Nieuwe Uilenburgerstraat 27. Tijdens de laatste inloopavond op 30 oktober 2023 en in het bijbehorende informatiepakket hebben Liander en gemeente Amsterdam drie varianten laten zien voor de plek van het nieuwe elektriciteitsstation. Daarna heeft Bureau Bewonerszaken opnieuw een buurtonderzoek uitgevoerd. Hierin konden buurtbewoners reageren op de varianten: rapport Bureau Bewonerszaken.
De afgelopen maanden hebben we de varianten nader onderzocht. We hebben gekeken naar de technische haalbaarheid en de reacties uit het buurtonderzoek. Dit heeft een nieuwe variant opgeleverd.
Schets van de nieuwe variant van het elektriciteitsstation.
Kenmerken
Locatie: het schakelgebouw komt op de huidige plek van de onderwijzerswoning. Deze wordt hiervoor verplaatst. Het transformatorgebouw komt langs de gracht
De transformatoren komen verder van de woningen af te staan, waardoor er geen woningen in het EMV-contour vallen
Afmetingen van het transformatorgebouw: 25 meter lang, 11,7 meter breed en 16 meter hoog
Afmeting van het schakelgebouw: 25 meter lang, 15,5 meter breed en 12,5 meter hoog
Omgevingsplanwijziging: is nodig
Bouwperiode: circa 4 jaar
Tijdelijk station nodig: nee
Plan ouderenhuisvesting: moet aangepast worden, maar kan het eerder genoemde volume wel behouden
Voorkeursvariant voor locatiebesluit
Het projectteam draagt deze nieuwe variant aan als voorkeursvariant en gaat het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum vragen om hierover deze zomer een locatiebesluit te nemen.
Meer weten?
Het projectteam gaat het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum deze zomer vragen om een locatiebesluit te nemen over de vernieuwing van het elektriciteitsstation op Uilenburg. Hiermee bepaalt het Bestuur dat de gemeente haar medewerking verleent aan de ruimtelijke procedures die nodig zijn om het plan te realiseren. Onderdelen van het locatiebesluit zijn:
- De voorkeursvariant van het projectteam voor de locatie van het elektriciteitsstation.
- De inpassing van de bijbehorende kabelverbindingen.
- De verplaatsing van de oude onderwijzerswoning naar de plek waar nu het elektriciteitsstation staat.
- De mogelijkheid voor ouderenhuisvesting op de plek waar nu het elektriciteitsstation staat.
Het locatiebesluit wordt openbaar gemaakt en wij informeren de omgeving hierover.
Voor deze nieuwe variant moet de oude onderwijzerswoning, wat Joods cultureel erfgoed is, worden verplaatst. Wij zijn ons bewust van de gevoeligheden en gaan hier zorgvuldig mee om.
Uit (technisch) onderzoek blijkt dat het gemeentelijk monument, de oude onderwijzerswoning van de Sophie Rosenthal bewaarschool, in haar huidige staat kan worden verplaatst. Op basis van interne verkenningen en het bewonersonderzoek verwachten we dat er voldoende draagvlak is voor de verplaatsing indien dit zorgvuldig gebeurt en het monument op de nieuwe plek beter toegankelijk wordt.
In de nieuwe variant valt de kavel van het huidige elektriciteitsstation vrij. Het monument wordt naar deze locatie verplaatst en komt daarmee, samen met de ouderenhuisvesting, op de plek waar vroeger de Sophie Rosenthal bewaarschool stond. Zo markeert het monument straks nog steeds een belangrijke plek in de Joodse geschiedenis op Uilenburg. Deze locatie is gekozen na overleg met de afdeling Monumenten en Archeologie van de gemeente en zal, ook in afstemming met belangenorganisaties, zorgvuldig in de nieuwbouw worden ingepast. Hierover vindt op een later moment besluitvorming plaats.
In het oorspronkelijke plan van de ouderenhuisvesting werd rekening gehouden met 1.288 vierkante meter bruto vloeroppervlak (BVO), te ontwikkelen in de bestaande bebouwing van de Werf (Nieuwe Uilenburgerstraat 57-59). Hier verandert in de nieuw variant niets aan, dus deze gebouwen zijn wederom beschikbaar.
In het oorspronkelijke plan van de ouderenhuisvesting werd 1.700 vierkante meter BVO toegevoegd rondom het gemeentelijke monument: de oude onderwijzerswoning. In de nieuwe variant komt op deze plek het nieuwe elektriciteitsstation te staan en wordt het monument verplaatst. De plek van het huidige elektriciteitsstation valt daardoor vrij.
Op de vrijgevallen locatie ontstaat ruimte voor het te verplaatsen gemeentelijk monument en ontstaat ook ruimte voor ouderenhuisvesting. In de nieuwe situatie kan tenminste 1.700 m2 BVO ouderenhuisvesting worden toegevoegd. Na het locatiebesluit gaat de Gemeente Amsterdam weer op zoek naar een mogelijke ontwikkelaar om deze ontwikkeling van de ouderenhuisvesting weer op te pakken.
Op de informatiebijeenkomst op 14 mei 2024 zijn schetsen en is er een maquette aanwezig met de volumes van de gebouwen.
Liander en gemeente Amsterdam hebben drie andere varianten onderzocht.
Variant 1: terug op de huidige plek
- Locatie: zelfde plek als huidig station. Kleiner van omvang en dus iets verder van de bestaande bebouwing dan nu het geval is.
- Omgevingsplanwijziging: nee
- Bouwperiode: circa 5 jaar
- Tijdelijk station nodig: ja
Variant 2: opgeschoven
- Locatie: op de plek van de oude onderwijzerswoning. Dit monument moet hiervoor worden verplaatst.
- Omgevingsplanwijziging: is nodig
- Bouwperiode: circa 3 jaar
- Tijdelijk station nodig: nee
- Plan ouderenhuisvesting: moet aangepast worden
Variant 3: opgesplitst
- Locatie: transformatorgebouw links van de oude onderwijzerswoning, het schakelgebouw op de plek van het gemeentelijk provisorium
- Omgevingsplanwijziging: is nodig
- Bouwperiode: circa 4 jaar
- Tijdelijk station nodig: ja
- Plan ouderenhuisvesting: moet aangepast worden
Lees meer over deze varianten in het informatiepakket.
Om het elektriciteitsstation op deze plek te kunnen realiseren, moet Liander verschillende procedures doorlopen en vergunningen aanvragen. Hier zijn officiële inspraakmomenten aan gekoppeld.
Omgevingsplanprocedure of er wordt een vergunning aangevraagd voor een Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA)
Liander moet een omgevingsplanprocedure doorlopen of een BOPA-vergunning aanvragen om het elektriciteitsstation op de voorkeurslocatie te kunnen realiseren. Hier zijn officiële inspraakmomenten aan gekoppeld:
- Mogelijkheid tot indienen zienswijze tijdens de terinzagelegging
- Mogelijkheid tot indienen beroep na het vaststellen van het omgevingsplan
- Mogelijkheid tot indienen bezwaar en beroep op de BOPA
Diverse bouw-, sloop- en omgevingsvergunningen, inclusief een vergunning voor het verplaatsen van het monument.
Aan deze vergunningsprocedures zijn officiële inspraakmomenten (mogelijkheid tot bezwaar en beroep) gekoppeld.
Omwonenden vragen zich af of het station niet ergens anders in de stad gebouwd kan worden. Het is een grote opgave om ruimte in de stad te vinden voor elektriciteitsstations. Amsterdam is dicht bebouwd en functies liggen dicht op elkaar, vooral in het centrum.
Een alternatieve locatie voor elektriciteitsstation Uilenburg moet minimaal aan deze eisen voldoen:
De locatie moet binnen het vastgestelde zoekgebied vallen: in het gebied waar het station stroom aan levert (het voedingsgebied) én binnen een straal van 1 km van het huidige elektriciteitsstation op Uilenburg.
Het minimaal benodigde grondoppervlak is 42 meter x 37 meter.
De locatie valt niet binnen de Hoofdgroenstructuur van de gemeente Amsterdam.
De gemeente Amsterdam heeft ingenieursbureau Royal HaskoningDHV gevraagd om alternatieve locaties te zoeken voor het elektriciteitsstation buiten het Uilenburgereiland. Het rapport van Royal HaskoningDHV kunt u inzien. Hieronder benoemen we in het kort de bevindingen.
In de analyse van RoyalhaskoningDHV komen onderstaande locaties naar voren:
Mr. Visserplein
Nieuwmarkt
De Dam
Beursplein
De Dam en Beursplein vallen op voorhand af in verband met beschermd stadsgezicht en grote drukte. In de locatiestudie zijn Mr Visserplein en Nieuwmarkt verder onderzocht aan de hand van de volgende criteria:
Gemeentelijk beleid
Kabels en leidingen
Elektromagnetische velden (EMV)
Verlies openbare ruimte
(Bouw)overlast
De tweede en vijfde criteria pakken bij het Mr. Visserplein (zeer) nadelig uit vergeleken met de Nieuwe Uilenburgerstraat. Het verleggen van de kabels en de leidingen bij verplaatsing van het elektriciteitsstation naar het Mr. Visserplein levert ontoelaatbaar meer bouwoverlast op dan bij uitbreiding van het station op Uilenburg. Er moet dan een aanzienlijk deel van de ondergrondse infrastructuur door de stad opnieuw worden aangelegd. Verder spelen, naast de verkeersveiligheid en doorstroom van verkeer in de binnenstad, de bouwtijd, de capaciteit bij Liander en de veel hogere bouwkosten een grote rol bij afweging van de alternatieven. Op basis hiervan concluderen we dat het uitbreiden van het elektriciteitsstation op Uilenburg de enige realistische optie is.