Toch stroom voor ruim 130 bedrijven in Amsterdam
Netbeheerder Liander houdt het stroomnet continu in de gaten door precies te analyseren hoeveel elektriciteit er wordt gebruikt. Door nauwkeurig te analyseren hoeveel stroom er daadwerkelijk wordt gebruikt, kan Liander bepalen waar nog ruimte is. Uit een onderzoek van TenneT en Liander (december 2024) bleek dat er genoeg capaciteit was om meer dan 50 klanten in Amsterdam te helpen. In de periode daarna is er ook plek gevonden voor ongeveer 80 extra klanten. In totaal is er 74 megawatt aan stroomcapaciteit vrijgekomen. Inmiddels hebben 138 klanten een nieuwe of grotere aansluiting gekregen. Dankzij deze uitbreiding kunnen bedrijven zich makkelijker in Amsterdam vestigen en werken aan een duurzamere toekomst.

Jaarlijks wordt gecontroleerd hoeveel elektriciteit klanten daadwerkelijk afnemen ten opzichte van hun gereserveerde capaciteit. Wanneer er minder capaciteit wordt gebruikt dan oorspronkelijk aangevraagd, komt er extra ruimte op het elektriciteitsnet beschikbaar. Daarnaast worden er congestiemanagementonderzoeken uitgevoerd. Als uit deze analyses blijkt dat er capaciteit vrijkomt, wordt het proces gestart om klanten op de wachtlijst te helpen. Uit het onderzoek van TenneT, gepubliceerd in december 2024, bleek dat 54 aanvragen van bedrijven voor een nieuwe of grotere aansluiting konden worden toegekend. Deze klanten hadden uitsluitend te maken met een knelpunt bij TenneT. Aanvullende analyses toonden aan dat nog eens 84 klanten geholpen konden worden. Het betreft grote industriële partijen in de haven, maar ook bedrijven zoals grote winkels in het centrum en maatschappelijke organisaties in de stad. Zij zijn aangesloten op elektriciteitsstations in Amsterdam die worden gevoed door het grote hoogspanningsstation van TenneT in Oostzaan.
Wachtlijst Amsterdam
In Amsterdam staan momenteel nog altijd circa 560 klanten op de wachtlijst. Een deel daarvan moet wachten tot Liander de knelpunten op het regionale elektriciteitsnet heeft opgelost, terwijl andere klanten afhankelijk zijn van het oplossen van knelpunten op het hoogspanningsnet door TenneT. Het grootste deel van de wachtlijst kan worden geholpen zodra beide partijen de knelpunten in Amsterdam hebben aangepakt. De belangrijkste oplossingen hiervoor zijn de bouw van nieuwe elektriciteitsstations en -huisjes, evenals de aanleg van nieuwe kabels. In totaal bouwen Liander en TenneT in Amsterdam 20 nieuwe stations, renoveren zij 20 stations en plaatsen zij 2.600 nieuwe elektriciteitshuisjes, verbonden door 1.600 kilometer aan kabels. Liander, TenneT en de Gemeente Amsterdam pakken deze omvangrijke klus gezamenlijk op binnen de Taskforce Netcongestie Amsterdam.
Flexibele elektriciteitsgebruik en achter-de-meteroplossingen
Maar klanten kunnen nu ook al stappen zetten, bijvoorbeeld door een flexibel contract af te sluiten met Liander of door achter-de-meteroplossingen te zoeken, zodat zij toch kunnen uitbreiden en verduurzamen zonder extra capaciteit van het elektriciteitsnet nodig te hebben. Via de gebiedsaanpak werkt Liander aan passende flexibele oplossingen voor klanten op de wachtlijst. In Amsterdam-Noord is hiermee gestart, en binnenkort volgt Amsterdam-West. Liander blijft zich inzetten voor steeds beter inzicht in de actuele capaciteit en onderzoekt waar het net veilig zwaarder belast kan worden. Zoals minister Hermans in haar recente Kamerbrief over netcongestie aangaf, is goed inzicht van essentieel belang om sneller te kunnen bouwen en aansluiten.