Renkum krijgt slimme lantaarnpalen die ook auto’s opladen

Renkum krijgt slimme lantaarnpalen die ook auto’s opladen

In Renkum (Gelderland) worden twaalf bijzondere lantaarnpalen geplaatst. Ze geven namelijk niet alleen licht, je kunt er ook een elektrische auto mee opladen. Netbeheerder Liander werkt mee aan de pilot. We testen twee opstellingen: meerdere laadlichtmasten aangesloten achter één netaansluiting en een laadlichtmast waarbij we een geïntegreerde aansluiting en meter op het elektriciteitsnet hebben gemaakt.

Een lantaarnpaal en laadpaal ineen is niet nieuw. Wat wél nieuw is, is de uitvoering. Bij vorige varianten heb je een laadlichtmast, met in de buurt een kastje waarin een deel van de technische onderdelen zijn weggewerkt. Dat aparte kastje is bij deze pilot niet meer nodig. Liander heeft hiervoor eenmalig een geïntegreerde aansluiting en meter ontwikkeld die precies in de paal past.

Hiermee wordt de aansluiting onzichtbaar in de paal weggewerkt, zodat er ondergronds en bovengronds geen extra ruimte nodig is. Dat voorkomt verrommeling van de openbare ruimte. Binnen de andere opstelling onderzoekt Liander de mogelijkheden rondom het slim laden van voertuigen binnen een laadpleinopstelling, waarbij meerdere laadlichtmasten zijn aangesloten op dezelfde netaansluiting in een extern kastje.

Bij deze pilot doen we met de twee verschillende opstellingen onderzoek naar het combineren van meerdere functies in één object. Door slim gebruik te maken van objecten, zoals in dit geval een laadpaal geïntegreerd in een lantaarnpaal, zou dit kunnen bijdragen aan het efficiënter uitvoeren van ons werk. Er is namelijk nog maar één aansluiting op het stroomnet nodig. Zo hoeven we minder technici in te zetten en is er minder materiaal en ruimte nodig.

Samenwerken aan innovaties

De komende jaren worden er honderdduizenden laadpalen geplaatst . Zo is het de verwachting dat in 2030 ongeveer 2,3 miljoen elektrische auto's in Nederland rijden. En die moeten allemaal opgeladen worden. Het aansluiten van al die laadpalen op het net is een gigantische klus. "Die grote groei is een van de vele uitdagingen waar wij als netbeheerder binnen de energietransitie voor staan. Niet alleen vanwege de impact van de snel groeiende vraag naar elektriciteit voor die auto’s op ons elektriciteitsnet, maar ook vanwege de enorme hoeveelheid werk in combinatie met het grote tekort aan technici waar wij mee kampen", vertelt Erik Schepens, programmamanager duurzame mobiliteit.

"Ook zien we de worsteling van overheden met de beperkte ruimte boven de grond, onder meer om voor al die laadpalen een plek te vinden. Daarom werken we als netbeheerders samen met overheden, ondernemers en andere partijen aan slimme oplossingen en innovaties om deze uitdagingen het hoofd te bieden. De pilot van de CityCharge-mast* in Renkum draagt bij aan verder onderzoek hiernaar."

De komende tijd doet Liander namens de regionale netbeheerders met de gemeente Renkum, de samenwerkingsgroep vanuit CityCharge en ElaadNL met deze pilot ervaringen op, op het gebied van veiligheid, proces en techniek in de verdere ontwikkeling van meerdere functies in één object.  

Slimmer uitvoeren van werk

Het slimmer uitvoeren van het werk is ook een belangrijk thema waar netbeheerders op samenwerken. Zo denken we naast de pilot in Renkum na over een standaardaanpak voor zogeheten ‘onbemande objecten’. Dat zijn bijvoorbeeld laadpalen, lantaarnpalen en flitskasten. Door de objecten bijna kant-en-klaar uit de fabriek te laten komen, besparen we veel tijd bij de aansluiting. Daarnaast is het veiliger omdat minder werk op de locatie gedaan hoeft te worden.

Binnen dit project doen we onderzoek naar de ontwikkeling van een toekomstbestendige, betrouwbare en betaalbare compacte netaansluiting en compactere slimme meter. Dat zijn namelijk voorwaarden voor het eventueel verder uitrollen van die onbemande objecten in het toekomstige straatbeeld van Nederland. Hiervoor doen we ook een marktuitvraag, waarbij we aanbieders van elektriciteitsmeters vragen om mee te denken. Meer informatie hierover volgt op een later moment.
 

* Het pilotproject is mogelijk gemaakt een samenwerkingsgroep bestaande uit Primevest Capital Partners, DutchCharge, Nedal, CityTec en BNG Bank.

Bekijk gerelateerd nieuws:

Tijdelijke btw-verlaging op netbeheerkosten

Tijdelijke btw-verlaging op netbeheerkosten

Het ministerie van Financiën heeft besloten om de btw op energie tijdelijk te verlagen, om zo de gevolgen van de stijge ...

Lees artikel