Steekproefcontrole van stroom- en gasmeters & afgekeurde meters
U heeft van ons een brief ontvangen voor het controleren van de stroom- of gasmeter of voor het vervangen van een afgekeurde meter. Op deze pagina leggen we graag uit waarom en hoe we de meters controleren.

We controleren de stroom- en gasmeters op basis van steekproeven
Dit doen we om de metrologische kwaliteit van onze meters te bewaken. Dit betekent dat de meters het werkelijke verbruik goed meten. Hiervoor voeren wij steekproefsgewijs controles uit van de stroom- en gasmeters. Dit doen we samen met de andere netbeheerders. De toezichthouder op de Metrologiewet, de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI), heeft deze werkwijze goedgekeurd. Zij volgen en controleren de uitvoering en resultaten van dit systeem.
Ieder jaar controleren we verschillende groepen meters
Het indelen van de verschillende type meters doen we op basis van het merk/type van de meter in combinatie met het bouwjaar. Zo worden eens in de zoveel jaar alle groepen meters gecontroleerd. Van de gekozen groep meters worden willekeurige adressen geselecteerd waar we de meter controleren.
Wat doet onze monteur tijdens de afspraak?
- Stroommeter: De monteur controleert de stroommeter met behulp van een zogenaamde ijkkoffer, die op de meter wordt aangesloten. Keuren we de meter af? Dan vervangt de monteur de meter direct.
- Gasmeter: De gasmeter wordt door de monteur verwisseld voor een nieuwe meter. De meter die gecontroleerd moet worden, sturen we naar een ijklaboratorium. Daar wordt de meter vervolgens gecontroleerd.
Let op: soms moeten we beide meters vervangen. Dit komt doordat een slimme gasmeter meterstanden doorgeeft via de slimme stroommeter. Deze meters moeten dus met elkaar kunnen communiceren. Sommige versies stroom- en gasmeters kunnen niet met elkaar communiceren. Daarom vervangen we dan de stroom- en gasmeter.
De resultaten worden geanalyseerd
Alle resultaten uit de controles leveren wij aan bij de onafhankelijke coördinator van KIWA. De andere netbeheerders doen dit ook. Op basis van alle resultaten maakt KIWA een analyse per groep meters. Ze beoordelen dan of deze goed- of afgekeurd wordt.
Goedgekeurde meters worden na een paar jaar opnieuw gecontroleerd
Voldoet de gecontroleerde groep meters statistisch gezien nog aan de wettelijke nauwkeurigheidseisen uit de Metrologiewet? Dan is deze groep meters goedgekeurd. Deze meters hoeven dan niet te worden vervangen. Na een aantal jaar wordt dit type meter opnieuw gecontroleerd. Is de meter bij u vervangen voor de controle? Dan wordt de goedgekeurde meter niet teruggeplaatst op uw adres .
Afgekeurde meters worden vervangen
Voldoet de gecontroleerde groep meters niet? Dan worden alle meters met deze combinatie merk/type en bouwjaar afgekeurd. We kunnen de juiste werking dan namelijk niet meer garanderen. Netbeheerders zijn dan verplicht om binnen 1,5 jaar alle meters van dat type te vervangen. Het kan dus voorkomen dat wij bij u de meter komen vervangen, omdat deze is afgekeurd, terwijl wij de meter bij u niet gecontroleerd hebben. Voor het vervangen van de meter, ontvangt u van ons altijd een brief.
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) houdt toezicht op de Metrologiewet
Op de website van de RDI vindt u meer informatie. Ook kunt u de afkeurfolder downloaden.
Meer weten?
Vanuit KIWA krijgen wij continu door welke groep meters is afgekeurd. Echter, wordt de lijst op de website van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) maar een aantal keer per jaar geüpdatet. Daarom kan het voorkomen dat de meter op uw adres is afgekeurd, maar nog niet op de lijst staat.
We kunnen niet meer garanderen dat het verbruik goed wordt geregistreerd. Het kan zijn dat u dus meer betaalt, dan u daadwerkelijk verbruikt.
Vanuit de energiewet zijn wij verplicht om de meter in uw woning te vervangen, omdat wij de betrouwbaarheid van de meter niet meer kunnen garanderen. Volgens de Algemene Voorwaarden bent u verplicht om mee te werken aan het vervangen van de meter.
Ja, dit kan. Geef tijdens de afspraak aan de monteur door dat u geen slimme meter wilt. De monteur plaatst dan een niet-slimme digitale meter.
Zodra de meter 1 jaar oud is, neemt de KIWA de meter mee in het keuringssysteem. Het kan dus voorkomen dat de meter nog niet zo lang in uw woning hangt, maar toch wordt afgekeurd. En dus vervangen moet worden.
Onze monteur heeft altijd een legitimatiebewijs bij zich
Hierop staat de naam van de monteur en het logo van Liander vermeld.
Zorg dat de monteur direct aan de slag kan
Komt de afspraak toch niet uit? Verzet deze dan tenminste 1 werkdag van tevoren.
Zorg dat er een meerderjarige thuis is.
Zorg dat de monteur goed bij de meterkast en meters kan.
Haal voor de afspraak alvast zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact.
Zorg ervoor dat de monteur ongestoord kan werken.
Heeft u vragen? De monteur beantwoordt deze graag voor of na de werkzaamheden.
Tijdens de werkzaamheden kunt u ongeveer 1 uur geen gebruikmaken van stroom en/of gas.
Tips voor u als u tijdelijk geen energie heeft
Houd de koelkast zoveel mogelijk dicht, zodat het koud blijft.
Heeft u een alarminstallatie? Dan adviseren wij u vooraf uw alarmcentrale te informeren.
Gebruikt u medische apparaten voor beademing of dialyse? Vraag uw medische hulppost om een alternatief, zoals een accu of batterijen.
Heeft u gas? Tijdens onze werkzaamheden heeft u geen verwarming en warm water. Houd er ook rekening mee dat u tijdens de werkzaamheden niet kan koken op een gasfornuis.