Volle accu's door flexibel laden bij Betuwewind
Het elektriciteitsnet raakt op veel plekken vol. Dit vraagt om slimme oplossingen, zodat u verder kunt met ondernemen, groeien en verduurzamen. Een goed voorbeeld hiervan is het grootste snellaadplein ter wereld in Geldermalsen. Betuwewind bouwde dit laadplein van 5.000 m2 speciaal voor de dijkverzwaring tussen Tiel en Waardenburg. Elke dag rijden elektrische vrachtwagens met volle accu’s heen en weer tussen het laadplein en de dijk om de zware bouwmachines van elektriciteit te voorzien.

Lokale energie-opwek
Betuwewind is een energiecoöperatie die zich inzet voor lokale, duurzame energie. Mensen uit de omgeving investeren samen in windmolens. Inmiddels draaien er zeven windmolens in de regio. De opbrengst hiervan gaat naar huishoudens, bedrijven en projecten in de regio.
Het snellaadplein in Geldermalsen is een van die projecten. De aanleiding van dit plein was de dijkverzwaring tussen Tiel en Waardenburg. Het waterschap wilde de stikstofuitstoot hier zo klein mogelijk houden, omdat het gebied rondom de dijk Natura 2000-gebied is. Een oplossing om dit gebied van duurzame elektriciteit te voorzien, was er nog niet. Betuwewind ontwikkelde daarom samen met andere bedrijven een snellaadplein. De grootste uitdaging van dit project was het krijgen van reserve elektriciteit, zodat het laadplein niet alleen afhankelijk was van wind- en zonne-energie.
In onderstaande video vertelt Gerlach Velthoven, directeur Betuwewind, meer over de uitdagingen en oplossingen om de dijkverzwaring van elektriciteit te voorzien.
Cookies
Flexibel omgaan met energie
- Op 5 kilometer van de dijk was er genoeg ruimte voor een snellaadplein onder een windmolen van Betuwewind. Voor de aannemers was deze afstand te overzien om hun elektrische vrachtwagens en accu’s op te laden. In totaal telt het laadplein 42 laadpalen.
- Betuwewind sloot een capaciteitsbeperkendcontract (CBC) af, zodat het snellaadplein niet alleen afhankelijk is van wind- en zonne-energie. Hiermee mag het laadplein een deel van het jaar tussen 23.00 uur en 06.00 uur elektriciteit verbruiken, omdat het dan rustig is op het net. In de zomermaanden mag dit ook overdag, als er genoeg zonne-energie is. Aannemers stemmen hun planning hierop af.
- Bedrijven in de regio met een soortgelijke oplaadbehoefte mogen ook gebruikmaken van het snellaadplein. Het laadplein heeft namelijk meer capaciteit beschikbaar dan nodig is voor het uitvoeren van de dijkverzwaring.
- Ook draagt Betuwewind bij aan congestiemanagement. Bij drukke momenten op het net zetten ze hun windmolen tijdelijk uit. Zo voorkomen ze overbelasting op het net.
Samen het net slimmer benutten
Door duurzame opwek te combineren met een capaciteitsbeperkendcontract maakt Betuwenet flexibel laden mogelijk. Zo zijn de elektrische vrachtwagens en accu’s van de aannemers altijd vol én ontlasten ze net. Bovendien biedt het snellaadplein ook kansen voor lokale ondernemers die willen verduurzamen. Om de energietransitie haalbaar te maken, moeten we het net samen slimmer benutten. Door de handen ineen te slaan met andere bedrijven heeft Betuwewind een oplossing gevonden voor de elektriciteitsvraag in dit gebied.
Meer informatie

Klantverhaal
"Vernieuwend ondernemen zonder uitbreiding van vermogensvraag"

Energiescan
Check of uw onderneming klaar is voor de toekomst

Capaciteit op het net