Noodcurtailment
Door de snelle groei van duurzame energie, zoals zon en wind, raakt het elektriciteitsnet steeds voller. Soms dreigt er overbelasting van het net. Om dit te voorkomen zetten we marktgebaseerde oplossingen in, zoals congestiemanagement. Maar in uiterste gevallen kan het nodig zijn dat we tijdelijk uw teruglevering verminderen of deels onderbreken.
Dit noemen we noodcurtailment, een noodingreep om schade of grotere storingen op het elektriciteitsnet te voorkomen. In dit soort situaties grijpen wij als netbeheerder in. Op deze pagina leest u hoe we dat doen, wie het kan raken en welke vergoedingen daarvoor gelden.
Voor wie geldt een noodingreep?
Een noodingreep is met name van toepassing op klanten met een grootverbruikaansluiting, zowel afnemers als invoeders met een aansluiting groter dan 3x80A of 1 MVA.
Hoe proberen we een noodingreep te voorkomen?
Een noodingreep is een uiterste maatregel. Voordat we hiertoe overgaan, zetten we verschillende stappen in om het net zo goed mogelijk te benutten en overbelasting te voorkomen:
- We breiden het net uit of verzwaren het. Dat is een structurele oplossing, al duurt het vaak langer dan we zouden willen.
- We zetten congestiemanagement in. Daarbij verlagen klanten vrijwillig hun afname of teruglevering in ruil voor een vergoeding.
- We sturen het net slim aan. Bijvoorbeeld door te verschakelen of netcomponenten zwaarder te belasten, als dat binnen de veiligheidsmarges past.
Pas als deze maatregelen onvoldoende effect hebben, voeren we een noodingreep uit.
Hoe voeren we een noodingreep uit?
Als het echt nodig is, grijpen we in om het elektriciteitsnet te beschermen. Zo zorgen we ervoor dat ook morgen iedereen nog stroom heeft. Dat doen we zorgvuldig, volgens een vaste werkwijze en altijd als tijdelijke maatregel.
We beperken de duur en omvang van een noodingreep zoveel mogelijk: zo kort mogelijk en met zo min mogelijk impact voor onze klanten.
We handelen daarbij altijd op een eerlijke en objectieve manier. Maar het veilig houden van het net heeft altijd de hoogste prioriteit. Soms hebben we geen keus, bijvoorbeeld wanneer we één grootverbruiker meerdere keren moeten afschakelen om te voorkomen dat een hele groep klanten op een hoogspanningslijn zonder stroom komt te zitten.
We volgen hierbij het landelijke Toepassingskader Noodcurtailment, zodat het proces eerlijk en transparant verloopt. Alle betrokken partijen, zoals producenten, leveranciers en netbeheerders weten zo wat ze kunnen verwachten.
Heeft u een RealTime Interface (RTI)? Dan kunnen we u via deze koppeling direct aansturen om tijdelijk minder te leveren of verbruiken.
Hoe informeren we u bij een noodingreep?
Wij vinden het belangrijk dat u snel en duidelijk geïnformeerd wordt als er een noodingreep bij u wordt toegepast.
- We bellen u vóór of zo snel mogelijk na de ingreep.
- We doen dit via het telefoonnummer dat u heeft opgegeven als contactpersoon voor storingen in MijnLiander
Let op:
We gebruiken het telefoonnummer waarvoor het vinkje ‘Ontvang gratis SMS updates bij storingen’ is aangezet.
U kunt dit controleren in MijnLiander bij uw klantgegevens. Zorg dat het juiste contactpersoonprofiel is geselecteerd en dat het vinkje bij sms-ontvangst aanstaat.
Wat vertellen we u?
Waarom we de noodingreep toepassen en wat de verwachting is hoelang het gaat duren.
Is dat nog niet bekend? Dan nemen we contact met u op zodra de situatie voorbij is en uw teruglevering is hersteld.
Na afloop
U ontvangt van ons een bevestiging per e-mail op het e-mailadres dat u heeft opgegeven voor storingen in MijnLiander. In deze e-mail leest u de duur van de afregeling en aanvullende informatie over de vervolgprocedure.
Vergoedingen bij een noodingreep
Vanaf 1 september 2025 hebben klanten die te maken krijgen met een noodingreep recht op een landelijke gestandaardiseerde noodcurtailment vergoeding. Dit is gezamenlijk afgestemd met de andere netbeheerders en vastgelegd in de Vergoedingstabellen niet-marktgebaseerd congestiemanagement.
De vergoeding geldt alleen voor gemiste teruglevering. Voor verminderde afname geldt de bestaande Compensatie en vergoedingen bij storingen.
Wat wordt vergoed?
U krijgt een vergoeding voor:
- Gederfde inkomsten uit Garanties van Oorsprong (GvO)
U ontvangt hiervoor de GvO-prijs. - Gederfde subsidie (SDE)
Dit wordt berekend met het SDE-correctiebedrag. - Onbalanskosten
Deze kosten ontstaan doordat uw installatie onverwacht wordt af- of teruggeschakeld. Ze worden uitgekeerd via uw Balans verantwoordelijke partij (BRP).
Meer informatie vindt u op de pagina van TenneT over BRP’s. - Redelijke operationele kosten en kosten voor alternatieve warmtebronnen.
Het gaat hierbij om kosten die direct voortkomen uit de noodingreep voor het betreffende volume. Kosten die nodig zijn om deel te nemen, zoals mankracht of het energiebeheersysteem, worden niet vergoed.
Zie ook de landelijke Vergoedingstabel niet-marktgebaseerd congestiemanagement (EDSN).
Een overzicht van de vergoedingen en een rekenvoorbeeld vindt u op Partners in Energie, het serviceplatform voor marktpartijen van alle netbeheerders.
Wat wordt niet vergoed?
De opportuniteitswaarde zoals gemiste marktprijzen wordt niet vergoed. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bepaald dat er geen juridische basis is voor deze vergoeding. Bovendien zou dit de werking van de elektriciteitsmarkt verstoren.
Hoe vraagt u een vergoeding aan?
Na afloop van een noodingreep ontvangt u van ons bericht. Via het formulier op onze website kun u uw gemiste invoeding doorgeven.
Daarna gaan Liander en Tennet samen aan de slag met de afhandeling van de vergoeding. Dat werkt zo:
U ontvangt van Liander rechtstreeks de vergoeding voor:
- GvO
- SDE
- Operationele kosten en alternatieve warmtebron
Elk jaar stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in april of mei de GvO-prijs en het SDE-correctiebedrag vast. Zodra deze bedragen bekend zijn, keren wij de gemiste GvO- en SDE-inkomsten aan u uit. - Uw BRP dient bij TenneT een claim in voor de onbalanskosten. TenneT keert deze vergoeding rechtstreeks aan de BRP uit.
Vragen?
Heeft u vragen over de noodingreep of uw specifieke situatie? Neem dan contact op via 0800 9009. We helpen u graag verder.