In noodsituaties grijpen we in om overbelasting te voorkomen
Door de snelle groei van duurzame energie, zoals zon en wind, raakt het elektriciteitsnet steeds voller. Soms dreigt er overbelasting van het net. Om dit te voorkomen zetten we marktgebaseerde oplossingen in, zoals congestiemanagement. Maar in uiterste gevallen kan het nodig zijn dat we tijdelijk uw teruglevering verminderen of deels onderbreken.
Dit noemen we noodcurtailment, een noodingreep om schade of grotere storingen op het elektriciteitsnet te voorkomen. In dit soort situaties grijpen wij als netbeheerder in. Op deze pagina leest u hoe we dat doen, wie het kan raken en welke vergoedingen daarvoor gelden.

Voor wie geldt een noodingreep?
Een noodingreep is alleen van toepassing op klanten met een grootverbruikaansluiting (GZ), zowel afnemers als invoeders met een aansluiting groter dan 3x80A of 1 MVA.
Voor kleinverbruikers geldt deze maatregel niet.
Hoe proberen we een noodingreep te voorkomen?
Een noodingreep is een uiterste maatregel. Voordat we hiertoe overgaan, zetten we verschillende stappen in om het net zo goed mogelijk te benutten en overbelasting te voorkomen:
- We breiden het net uit of verzwaren het. Dat is een structurele oplossing, al duurt het vaak langer dan we zouden willen.
- We zetten congestiemanagement in. Daarbij verlagen klanten vrijwillig hun afname of teruglevering in ruil voor een vergoeding.
- We sturen het net slim aan. Bijvoorbeeld door te verschakelen of netcomponenten zwaarder te belasten, als dat binnen de veiligheidsmarges past.
Pas als deze maatregelen niet voldoende zijn en er nog steeds een risico op overbelasting bestaat, grijpen we in via een noodingreep. We doen dat altijd non-discriminatoir: klanten worden gelijk behandeld. Daarbij regelen we niet altijd volledig af, maar beperken we soms alleen de teruglevering.
Hoe voeren we een noodingreep uit?
Als het echt nodig is, grijpen we in. Dat doen we zorgvuldig en volgens een vaste werkwijze. Een noodingreep is altijd een tijdelijke maatregel en we beperken de duur en omvang ervan zoveel mogelijk.
We schakelen geautomatiseerd en volgens vooraf vastgestelde prioriteiten. Daarbij behandelen we alle klanten op dezelfde manier. We maken dus geen onderscheid tussen klanten: dit noemen we non-discriminatoir handelen.
We volgen hierbij het landelijke Toepassingskader Noodcurtailment, zodat het proces eerlijk en transparant verloopt. Alle betrokken partijen, zoals producenten, leveranciers en netbeheerders weten zo wat ze kunnen verwachten.
Heeft u een RealTime Interface (RTI)? Dan kunnen we u via deze koppeling gericht vragen om tijdelijk minder terug te leveren of af te nemen.
Hoe informeren we u bij een noodingreep?
Wij vinden het belangrijk dat u snel en duidelijk geïnformeerd wordt als er een noodingreep bij u wordt toegepast.
- We bellen u vóór of zo snel mogelijk na de ingreep.
- We doen dit bij voorkeur via de contactpersoon die u heeft opgegeven in MijnLiander.
Heeft u geen congestiecontract en dus geen vaste contactpersoon? Dan kijken we naar een andere geschikte contactpersoon in MijnLiander.
Als er geen actuele contactgegevens beschikbaar zijn, kunnen we u niet op tijd informeren. Controleer daarom regelmatig of uw gegevens in MijnLiander nog kloppen.
Wat vertellen we u?
Waarom we de noodingreep toepassen en wat de verwachting is hoelang het gaat duren.
Is dat nog niet bekend? Dan nemen we contact met u op zodra de situatie voorbij is en uw teruglevering is hersteld.
Na afloop
U ontvangt van ons een bevestiging per e-mail, met daarin de duur van de afregeling en aanvullende informatie over de vervolgprocedure.
Vergoedingen bij een noodingreep
Tot 1 september 2025 geldt bij noodcurtailment dezelfde regeling als bij storingen. U ontvangt dan een standaard vergoeding voor gemiste teruglevering, volgens de huidige wetgeving. Meer informatie vindt u op de pagina: Compensatie en vergoedingen bij storingenVanaf 1 september 2025 treedt de nieuwe noodcurtailment-vergoeding in werking. Dan gelden specifieke vergoedingen voor klanten die geraakt worden door noodcurtailment. Hierover leest u binnenkort meer.
Vragen?
Heeft u vragen over de noodingreep of uw specifieke situatie? Neem dan contact op via 0800 9009. We helpen u graag verder.