Noodcurtailment
Door de snelle groei van duurzame energie, zoals zon en wind, raakt het elektriciteitsnet steeds voller. Soms dreigt er overbelasting van het net. Om dit te voorkomen zetten we marktgebaseerde oplossingen in, zoals congestiemanagement. Maar in uiterste gevallen kan het nodig zijn dat we tijdelijk uw teruglevering verminderen of deels onderbreken.
Dit noemen we noodcurtailment, een noodingreep om schade of grotere storingen op het elektriciteitsnet te voorkomen. In dit soort situaties grijpen wij als netbeheerder in. Op deze pagina leest u hoe we dat doen, wie het kan raken en welke vergoedingen daarvoor gelden.
Voor wie geldt een noodingreep?
Een noodingreep is alleen van toepassing op klanten met een grootverbruikaansluiting, zowel afnemers als invoeders met een aansluiting groter dan 3x80A of 1 MVA.
Voor kleinverbruikers geldt deze maatregel niet.
Hoe proberen we een noodingreep te voorkomen?
Een noodingreep is een uiterste maatregel. Voordat we hiertoe overgaan, zetten we verschillende stappen in om het net zo goed mogelijk te benutten en overbelasting te voorkomen:
- We breiden het net uit of verzwaren het. Dat is een structurele oplossing, al duurt het vaak langer dan we zouden willen.
- We zetten congestiemanagement in. Daarbij verlagen klanten vrijwillig hun afname of teruglevering in ruil voor een vergoeding.
- We sturen het net slim aan. Bijvoorbeeld door te verschakelen of netcomponenten zwaarder te belasten, als dat binnen de veiligheidsmarges past.
Pas als deze maatregelen onvoldoende effect hebben, voeren we een noodingreep uit.
Hoe voeren we een noodingreep uit?
Als het echt nodig is, grijpen we in om het elektriciteitsnet te beschermen. Zo zorgen we ervoor dat ook morgen iedereen nog stroom heeft. Dat doen we zorgvuldig, volgens een vaste werkwijze en altijd als tijdelijke maatregel.
We beperken de duur en omvang van een noodingreep zoveel mogelijk: zo kort mogelijk en met zo min mogelijk impact voor onze klanten.
We handelen daarbij altijd op een eerlijke en objectieve manier. Maar het veilig houden van het net heeft altijd de hoogste prioriteit. Soms hebben we geen keus, bijvoorbeeld wanneer we één grootverbruiker meerdere keren moeten afschakelen om te voorkomen dat een hele groep klanten op een hoogspanningslijn zonder stroom komt te zitten.
We volgen hierbij het landelijke Toepassingskader Noodcurtailment, zodat het proces eerlijk en transparant verloopt. Alle betrokken partijen, zoals producenten, leveranciers en netbeheerders weten zo wat ze kunnen verwachten.
Heeft u een RealTime Interface (RTI)? Dan kunnen we u via deze koppeling direct aansturen om tijdelijk minder te leveren of verbruiken.
Hoe informeren we u bij een noodingreep?
Wij vinden het belangrijk dat u snel en duidelijk geïnformeerd wordt als er een noodingreep bij u wordt toegepast.
- We bellen u vóór of zo snel mogelijk na de ingreep.
- We doen dit via het telefoonnummer dat u heeft opgegeven als contactpersoon voor storingen in MijnLiander
Let op:
We gebruiken het telefoonnummer waarvoor het vinkje ‘Ontvang gratis SMS updates bij storingen’ is aangezet.
U kunt dit controleren in MijnLiander bij uw klantgegevens. Zorg dat het juiste contactpersoonprofiel is geselecteerd en dat het vinkje bij sms-ontvangst aanstaat.
Wat vertellen we u?
Waarom we de noodingreep toepassen en wat de verwachting is hoelang het gaat duren.
Is dat nog niet bekend? Dan nemen we contact met u op zodra de situatie voorbij is en uw teruglevering is hersteld.
Na afloop
U ontvangt van ons een bevestiging per e-mail op het e-mailadres dat u heeft opgegeven voor storingen in MijnLiander. In deze e-mail leest u de duur van de afregeling en aanvullende informatie over de vervolgprocedure.
Vergoedingen bij een noodingreep
Tot 1 september 2025 ontvangt u bij een noodingreep dezelfde vergoeding als bij een storing. Dit is een standaard vergoeding voor gemiste teruglevering. Meer informatie vindt u op de pagina: Compensatie en vergoedingen bij storingenVanaf 1 september 2025 gelden nieuwe, specifieke vergoedingen. Deze informatie publiceren we binnenkort.
Vragen?
Heeft u vragen over de noodingreep of uw specifieke situatie? Neem dan contact op via 0800 9009. We helpen u graag verder.