Aanbod capaciteitsbeperkingscontract op afroep
Situatie
In steeds meer gebieden zit het elektriciteitsnet vol. Er is dan sprake van congestie; wij begrijpen dat dit vervelend is wanneer u een vermogenswens heeft. Vaak wordt de maximale belasting op een station slechts op bepaalde momenten verwacht: bijvoorbeeld alleen op het begin van de avond, doordeweeks, of alleen in de zomer. Op de overige momenten is dan nog wél capaciteit beschikbaar.
Wat betekent capaciteitsbeperkingscontract op afroep?
Dit betekent dat wij u kunnen afroepen om uw vermogen te beperken tussen de vooraf vastgestelde periodes. Het aanbod is op maat gemaakt voor uw situatie en de netsituatie in uw regio. Het contract is gebaseerd op vooraf bepaalde condities en heeft een beperkte geldigheidsduur. Deze condities en geldigheidsduur kunt u terugvinden in het aanbod dat u heeft ontvangen in Mijn Liander.
Hoe werkt het?
Wij leggen contractueel vast hoeveel transportvermogen wij aan u toekennen. In dit capaciteitsbeperkingscontract wordt ook verwerkt onder welke voorwaarden u dit beschikbare vermogen mag gebruiken.
In het contract staat verwerkt binnen welke periodes wij u kunnen afroepen om uw transportvermogen te beperken. Deze kaders zijn op maat gemaakt voor uw situatie en kunt u terugvinden in uw aanbod op Mijn Liander.
U mag altijd gebruik blijven maken van uw huidige transportvermogen. De beperkingsafroep zal alleen betrekking hebben op het vermogen dat u nieuw toegewezen krijgt.
Op de dag voorafgaand aan de congestie, ontvangt u uiterlijk om 8.30 uur een bericht van ons via GOPACS als u uw vermogen moet aanpassen en in welke mate. De beperking is nooit meer dan nodig is om de congestie op te lossen.
Let op! U krijgt dus alleen bericht wanneer u wel moet beperken.
Zorg ervoor dat u daarom een GOPACS profiel heeft.
U bent zelf verantwoordelijk om het transportvermogen aan te passen wanneer wij u hiertoe afroepen. Wij mogen u alleen afroepen binnen afgesproken periodes.
Als u wordt afgeroepen om te beperken, kunt u hiervoor een vergoeding ontvangen.
U kunt het contract rechtstreeks met ons afsluiten of uitbesteden aan een Congestie Service Provider (CSP). Bij uitbesteding ondertekenen alle drie de partijen het contract.
Het contract eindigt wanneer het elektriciteitsnet in uw regio is uitgebreid. Na het beëindigen van het capaciteitsbeperkingscontract kunt u gebruik maken van het volledige transportvermogen zonder dat u afgeroepen wordt.
De vergoeding ontvangt u rechtstreeks van ons.
De vergoedingen
Wanneer wij u afroepen om te beperken, kunt u van ons een vergoeding krijgen. De berekening voor deze vergoeding verschilt per contract.
Vergoeding bij een contract voor afname
Wanneer u elektriciteit afneemt, betaalt u hiervoor transportkosten aan ons. Deze kosten bestaan uit verschillende componenten. Eén van deze componenten, is het kW-contract.
Op basis van dit prijscomponent vergoeden wij u. We kopen als het ware een stukje capaciteit terug over bepaalde momenten. Het kW-contract tarief tonen wij als een prijs per kW per maand, die kan omgerekend worden naar een bedrag per MWh. Dit hangt af van uw aansluitcategorie.
In het tarievenoverzicht ziet u in welke aansluitcatagorie u zit en wat uw vergoeding is.
Vergoeding bij een terugleveringscontract met duurzame opwek
Wanneer u met duurzame opwek elektriciteit teruglevert aan het net, kan het zijn dat u ook inkomsten misloopt wanneer wij u afroepen om uw transportcapaciteit te beperken. Dit kunt u aan ons doorgeven via de formulieren van vergoeding gemiste invoeding. U ontvangt hierbij een vergoeding van de inkomsten die u misloopt.
Vergoeding bij een terugleveringscontract zonder duurzame opwek
Wanneer u elektriciteit teruglevert aan het net die niet duurzaam is opgewekt, dan wordt er een vast bedrag per kW/h beperking aangehouden. Dit bedrag kunt u terugvinden in het aanbod dat u heeft ontvangen via Mijn Liander.
In de praktijk
Teruglevering
In uw regio is er sprake van netcongestie voor teruglevering. Dit komt door een grote hoeveelheid aan zon-opwekinstallaties en/of windmolenparken. Uw aanvraag voor transportvermogen om terug te leveren kan hierdoor niet (volledig) toegekend worden.
Voorbeeld: Met een capaciteitsbeperkingscontract op afroep spreken wij met u af om in de maanden juni, juli en augustus open te staan om afgeroepen te worden. Wij kunnen u in deze maanden een dag van tevoren afroepen om uw teruglevering aan het net te beperken tijdens de voorspelde netcongestie. Op deze manier kunt u de rest van de tijd volledig gebruikmaken van uw verhoogde gecontracteerd transportvermogen.
Het is aan u om te bepalen of deze beperking voor u haalbaar is tot de netcongestie is opgelost. Is dit het geval? Dan is een capaciteitsbeperkingscontract met een vergoeding mogelijk een oplossing voor u.
Met een capaciteitsbeperkingscontract voor teruglevering (ofwel: invoeding) kunt u inkomsten mislopen wanneer wij u afroepen om transportcapaciteit te beperken. Dit kunt u aan ons doorgeven via een van de formulieren van vergoeding gemiste invoeding.
Verbruik
U wilt uw bedrijf uitbreiden maar in uw regio is er sprake van netcongestie voor verbruik. Hierdoor kunnen wij helaas uw vermogen niet verhogen. U staat daarom op de wachtlijst voor meer energie.
Voorbeeld: Met een capaciteitsbeperkingscontract op afroep kunnen wij u afroepen tot het beperken van uw gecontracteerde transportvermogen. Het afroepen kan alleen gebeuren binnen de vooraf vastgestelde periodes; bijvoorbeeld op werkdagen tussen 16:30 en 20:00 uur in de maanden december, januari en februari. Kunt u uw bedrijfsvoering hierop inrichten door bepaalde installaties op andere momenten in te zetten tot de netcongestie is opgelost? Dan is een capaciteitsbeperkingscontract op afroep mogelijk een oplossing voor u.
Meer weten?
In het contract staat verwerkt binnen welke periodes wij u kunnen afroepen om uw transportvermogen te beperken. Deze kaders zijn op maat gemaakt voor uw situatie en kunt u terugvinden in uw aanbod op Mijn Liander. Dit aanbod kan met- of zonder tijdsvensters zijn. U kunt dus ook een capaciteitsbeperkingscontract op afroep ontvangen voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld november en december). Dan bent u in deze periode afroepbaar voor de gehele dag. Er is in dit geval geen limiet in tijdstippen waarop wij u kunnen beperken.
Dit heeft te maken met de vergoeding die wij uitbetalen. We vergoeden alleen het deel van de inkomsten die u daadwerkelijk misloopt. Dus wanneer de zon onverwachts na een afroep niet schijnt, zullen wij dit ook niet hoeven te vergoeden, omdat u dan geen inkomsten zou hebben gehad.
Het aanbod met deze afroepperiode sluit aan bij wat wij nodig hebben om zo veel mogelijk klanten van hun gewenste vermogen te voorzien zonder dat het net overbelast raakt. Een andere afroepperiode is voor uw situatie op dit moment niet mogelijk. U kunt ervoor kiezen om niet in te gaan op dit aanbod. Dan kunt u dit bij ons aangeven. Wilt u op een ander moment alsnog deelnemen, dan kan het zijn dit niet meer nodig is of dan kunnen de voorwaarden anders zijn.
Nee. Wanneer u het aanbod accepteert, blijft u niet op de wachtlijst. Onder de overeengekomen condities beschikt u over uw aangevraagde gecontracteerd transportvermogen. De beperking zoals opgenomen in het contract is op basis van de voorwaarden die u accepteert zolang de congestie duurt. Wanneer de congestie wordt opgelost en er ook op het hoger netvlak bij TenneT geen congestie meer bestaat, vervalt het contract met de beperking en beschikt u op elk moment over uw volledig gewenste GTV.
Een uitzondering kan zijn als wij u niet het vermogen kunnen bieden waarmee u op de wachtlijst staat. In dit geval blijft u voor het resterende vermogen wel op de wachtlijst staan.
Heeft u een aanbod ontvangen voor een capaciteitsbeperking met niet het volledige aangevraagde transportvermogen? Dan blijft u voor het resterende deel van het transportvermogen op de wachtlijst staan.
Ja, dat kan. U kunt dit aan ons doorgeven in uw reactie via de mail. Het kan zijn dat dit iets meer tijd vraagt, dan het standaard proces. Wij maken dan met u afspraken hoe wij dit proces vervolgen.
Het kW-contract tarief is een prijs die u ook op uw periodieke factuur terugziet. Deze vaste prijs betaalt u iedere maand voor de hoogte van uw gecontracteerde transportvermogen voor verbruik. De prijs wordt jaarlijks bepaald door de ACM.
Nee. We vergoeden alleen het deel van de inkomsten die u daadwerkelijk misloopt. Dus wanneer de zon onverwachts na een afroep niet schijnt, zullen wij dit ook niet hoeven te vergoeden, omdat de u dan geen inkomsten zou hebben gehad.
Nee, dit kan alleen op basis van een nieuw voorstel van ons dat u dan kunt accepteren of weigeren. Als u het capaciteitsbeperkingscontract accepteert dan kunnen wij u alleen afroepen om het extra vermogen, dat vermeld staat in uw contract, te beperken.