Handelingsperspectief

Dit merkt u van de druk op het stroomnet
Met zonnepanelen wekt u zelf stroom op, verlaagt u uw energiekosten en draagt u bij aan een duurzamere wereld. Als het lokaal te druk is op het stroomnet, schakelen de zonnepanelen tijdelijk uit om spanningsproblemen en schade aan je elektrische apparaten te voorkomen.
Wat kunt u doen?

- Gebruik eigen opgewekte stroom - Dit doet u bijvoorbeeld door uw was overdag te doen. Of uw elektrische auto op te laden op het moment dat uw zonnepanelen stroom opwekken. Hierdoor neemt u minder betaalde stroom af van je energieleverancier. Daarnaast voorkomt u kosten voor de productie van stroom door de energieleverancier.
- Houd rekening met de afbouw van de salderingsregeling - Salderen houdt in dat u ieder jaar uw teruggeleverde energie mag wegstrepen tegen de verbruikte energie. U betaalt dan alleen voor uw netto-verbruik. Salderen is nog toegestaan tot eind 2026. Vanaf 2027 wordt salderen in één keer afgeschaft. Het wordt daarom nog aantrekkelijker om de opgewekte energie zoveel mogelijk te verbruiken of op te slaan voor later verbruik
Meer weten?
Bel ons storingsnummer 0800 9009 voor een herzegeling. Een erkend installateur met zegelrecht mag ook opnieuw een zegel plaatsen. In de tarieventabel vindt u de kosten voor het plaatsen van een zegel.
Wanneer is verzegeling verplicht?
- Voor de stroommeter en de hoofdzekeringkast is verzegeling verplicht.
- Voor een gasmeter tot en met G25 is een verzegeling niet verplicht.
- In uw meterkast zijn ook andere onderdelen beveiligd met een zegel. Deze plaatsen wij ter beveiliging en om illegale werkzaamheden en fraude aan de meter te voorkomen.
Gemeentelijke grond
De gemeente is verantwoordelijk voor professioneel herstel van de bestrating. Met sommige gemeenten heeft Liander afgesproken de betegeling ondersteboven terug te leggen. Wij proberen de bestrating wel provisorisch te herstellen. Vaak wacht de gemeente een periode (meestal 6 tot 8 weken) voordat ze de bestrating definitief herstelt. Dit omdat de grond nog kan verzakken.
Privégrond
Liander of onze onderaannemer is verantwoordelijk voor de herbestrating na werkzaamheden op privégrond. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de contactpersoon van uw aanvraag of de contactpersoon die in onze brief vermeld staat.
U ontvangt een aankondigingsbrief over geplande werkzaamheden in uw straat? Hierin staat wat we gaan doen, hoe lang dit duurt en de aannemer die de werkzaamheden uitvoert. Als we moeten afwijken van deze planning, bijvoorbeeld door calamiteiten of extreem slecht weer, laten we u dit zo snel mogelijk weten. U krijgt dan een nieuwe aankondigingsbrief met het gewijzigde tijdstip van de werkzaamheden.
Heeft u geen brief ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
De hoofdzekering kan alleen worden vervangen door een storingsmonteur van Liander wanneer deze defect is.
Bel het landelijke storingsnummer 0800 9009 als u een storing aan de hoofdzekering heeft.
Bij aansluitingen groter dan 1x25 ampère ontvangt u een factuur voor het vervangen van de hoofdzekering. Meer informatie over de kosten vindt u in het tarievenoverzicht.
Oorzaak defecte hoofdzekering
Een defecte hoofdzekering is een gevolg van overbelasting of kortsluiting in de binnenhuisinstallatie. Hierdoor brandt de hoofdzekering door. Een oorzaak kan zijn dat er te veel grote stroomgebruikers gelijktijdig zijn aangezet. Denk hierbij aan een wasmachine, droger, oven, pompen, gebruik van sauna en laden van een elektrische auto. U kunt overwegen om de aansluiting te verzwaren. Bespreek dit met een erkend installateur.
Om het energienet veilig en betrouwbaar te houden, voeren wij onderhoud uit. Meestal merkt u hier niets van. Maar om veilig te kunnen werken moeten we soms de energievoorziening tijdelijk onderbreken. Bekijk het overzicht van onze actuele onderhoudswerkzaamheden. Wilt u meer informatie over een acute stroomstoring? Zie dan ons storingenoverzicht.