Klant krijgt inzicht in terugleverproblemen op huisadres

Klant krijgt inzicht in terugleverproblemen op huisadres

Netbeheerder Liander lanceert de Postcodechecker-zonnepanelen. Met deze online tool kunnen consumenten controleren of er in hun wijk problemen bekend zijn met het terugleveren van zonnestroom en wat de geplande oplossing is. Hiermee zet de netbeheerder een eerste stap in het personaliseren van informatie over het elektriciteitsnet per huisadres.

Als een klant zijn postcode en huisnummer intoetst in de Postcodechecker-zonnepanelen, zijn twee uitkomsten mogelijk: er zijn geen terugleverproblemen bekend of ja, er zijn terugleverproblemen bekend. In het eerste geval kunnen consumenten probleemloos zonnestroom terugleveren. Dat is een schatting die kan veranderen. In de Postcodechecker-zonnepanelen staan vervolgens tips voor wat te doen als de zonnepanelen toch uitvallen en wanneer Liander te bellen.

In het tweede geval is het terugleveren van zonnestroom dus niet altijd mogelijk. In de Postcodechecker-zonnepanelen legt Liander uit hoe dat komt, wat de consument zelf kan doen en wanneer de problemen opgelost zijn.

Piek

Nederland heeft een van de meest betrouwbare elektriciteitsnetten ter wereld. Dat net is inmiddels zo’n 100 jaar oud. Het is ontworpen om vanuit een paar grote kolen- en gascentrales elektriciteit te leveren, verspreid over de dag. Elektriciteitsproductie uit zonnepanelen stelt heel andere eisen aan het net. Zo kan op zonnige dagen, als alle zonnepanelen veel elektriciteit leveren maar er weinig elektriciteit wordt gebruikt, een grote piek op het elektriciteitsnet ontstaan. Het net is daar niet op gebouwd.

Komt er in één keer veel elektriciteit het net op, dan kunnen spanningsproblemen in de kabels ontstaan. Om te voorkomen dat apparatuur doorbrandt, schakelt de omvormer van de zonnepanelen dan automatisch uit en kunnen de zonnepanelen tijdelijk geen elektriciteit leveren. Veelal tot teleurstelling van de bezitter van de zonnepanelen. Liander begrijpt dat en werkt samen met de andere netbeheerders aan een grootschalige verzwaring van het elektriciteitsnet. Maar dat  kan vanwege de omvang van het elektriciteitsnet en tekort aan technici niet overal tegelijk.

Spanningsproblemen, lokaal en incidenteel

Spanningsproblemen komen incidenteel voor en hangen sterk af van de lokale situatie. In 2021 hadden ruim 1,5 miljoen consumenten zonnepanelen op het dak van hun woning. Bij 1 op de 20 van hen liep de spanning wel eens te hoog op, waardoor de zonnepanelen tijdelijk afschakelden. Bij deze groep gebeurde dit in 2021 gemiddeld 11 uur per jaar. Dit is minder dan 1% van het totaal aantal zonuren per jaar in Nederland (zo’n 1550 zonuren). Er zijn dus ook consumenten die meer zonuren moeten missen en dat is vervelend.

De netbeheerders zoals Liander voorzien dat de komende jaren meer consumenten hun zonnestroom op piekmomenten door toenemende spanningsproblemen niet aan het net kwijt kunnen.

Verbeteren informatievoorziening

Marlies Visser, Chief Operations Officer van Alliander, het moederbedrijf van Liander: “Nederland stapt massaal over op elektrisch rijden, elektrisch verwarmen, elektrisch koken en zonnepanelen. Het aansluiten van deze apparaten heeft gevolgen voor de drukte op het elektriciteitsnet.

Ook consumenten gaan daar de komende jaren de gevolgen van merken. Zo wordt het minder vanzelfsprekend dat consumenten zonne-energie altijd kunnen terugleveren. Wij zijn ons ervan bewust dat dit een vervelende boodschap is en doen er alles aan om de overlast zo beperkt mogelijk te houden. Daarom werken wij aan de verbetering van onze informatievoorziening om onze klanten zo goed mogelijk inzicht te geven in de wachttijden, geplande werkzaamheden en mogelijkheden om een woning te verduurzamen.”

Gebruik van eigen opgewekte stroom

Terugleverproblemen door zonnepanelen die afschakelen doen zich lokaal voor op dagen met veel zon en een laag stroomverbruik. Consumenten kunnen dat deels tegengaan door opgewekte stroom direct zelf te gebruiken. Bijvoorbeeld door juist op zonnige momenten de wasmachine of vaatwasser aan te zetten, de elektrische auto op te laden of door het gebruik van 'slimme' apparaten. Deze ‘slimme’ wasmachines, vaatwassers en laadpalen zijn zo te programmeren dat ze actief zijn als de zonnepanelen stroom opwekken.

Bekijk gerelateerd nieuws:

Update capaciteit elektriciteitsnet

Update capaciteit elektriciteitsnet

Op het elektriciteitsnet in Friesland, Gelderland en Noord-Holland zijn nieuwe knelpunten ontstaan. De maximale capacite ...

Lees artikel