Problemen met gaslevering aan cv-ketels in Wassenaar opgelost

Gasstoring Wassenaar

Sinds vrijdagavond 1 december 2017 had een deel van Wassenaar problemen met de gaslevering aan een aantal cv-ketels. Hierdoor had een deel van de huizen geen verwarming en geen warm water. Dat is natuurlijk erg vervelend in dit koude weer. De problemen zijn inmiddels opgelost.

More information in English

Laatste update: vrijdag 6 april 2018, 11.08 uur
Gepubliceerd: dinsdag 5 december 2017, 17.30 uur

Update 6 april 2018

In december zijn er problemen geweest met het gasnet in uw wijk. Er bleek vuil in de gasleiding te zitten. Dit vuil zorgde voor overlast waardoor een aantal cv-ketels niet goed meer functioneerde. Dit was een vervelende situatie voor alle getroffen klanten.

Afgelopen dagen ontvingen wij diverse telefoontjes van klanten, die nu nog vragen en zorgen hebben over deze storing.

Om iedereen in de wijk te informeren willen  wij via deze update aangeven dat vervuiling in het gasnet waar u op aangesloten bent, inmiddels is verholpen.

Via een camera in de leiding is in januari vastgesteld dat het vuil weg is. We hebben afgelopen weken op diverse plaatsen nieuwe inspecties gedaan en vastgesteld dat de leidingen helemaal schoon zijn. Dat is de reden dat u de afgelopen tijd Liander werkzaamheden zag uitvoeren. Wij realiseren dat u ongemak heeft ervaren en bieden hiervoor onze excuses aan.

Update 14.16, 15 december

Alle werkzaamheden zijn door onze monteurs gedaan en de storing is opgelost. De vervuiling in het gasnet waar u op aangesloten bent is inmiddels verholpen. Via een camera in de leiding is vastgesteld dat het stof nu weg is. We hebben maatregelen genomen waardoor de vervuiling niet meer kan plaats vinden. De oorzaak van de vervuiling is nog niet achterhaald. Dat is de reden dat u wellicht de komende tijd Liander werkzaamheden ziet uitvoeren.

Heeft u nog vragen kijk dan bij de veelgestelde vragen onderaan deze pagina of neem contact met ons op via het Nationaal Storingsnummer via 0800 9009 of stuur een Whatsapp- bericht naar 06 52 797 989. 

Update 20.08, 7 december

Onze collega's zijn deze week nog aan het werk in uw wijk. De monteurs werken aan één van de hoofdverbindingen van het gasnet. Dit heeft géén effect op de levering van gas in uw buurt.

Update 10.30, 7 december

Heeft u een kachel geleend? Dan willen we u vragen deze terug te brengen naar het Liander Informatiepunt. Daar kunt u op 7 december tussen 09.00 en 18.00 uur terecht, ook voor vragen. Komt dat niet uit? Wilt u dan contact opnemen met ons via 0800 9009?

In de loop van de ochtend ontvangen alle getroffen klanten nog een brief van ons met meer informatie.  Heeft u nog andere vragen? U kunt ons 24 uur per dag bereiken op het Nationaal Storingsnummer via 0800 9009 of stuur een Whatsapp-bericht naar 06 52 797 989.

Update 18:15: Alle gasleidingen zijn schoon, problemen met gaslevering opgelost

Goed nieuws! Alle gasleidingen zijn inmiddels schoon waardoor de problemen met de gaslevering zijn opgelost. Onze monteurs hebben er alles aan gedaan om het zo snel mogelijk op te lossen. U mag uw CV-ketel zelf weer opstarten. We hopen dat uw CV-ketel het weer doet en u weer warm water en verwarming heeft. 

Werkt uw CV-ketel niet of krijgt uw CV-ketel weer een storing? Neem dan contact op met uw eigen installateur. Helaas kunnen en mogen wij geen werk aan uw CV-ketel doen. U kunt er ook een vinden via www.echteinstallateur.nl.

Update 17:00, 6 december

Het Liander Informatiepunt is vandaag tot 19.00 uur geopend. Ook morgen kunt u hier tussen 9.00 en 18.00 uur terecht voor meer informatie en vragen. Het Informatiepunt is te vinden naast de keet van Liander aan de Hogeweg (nabij kruising Calcarlaan 34) in Wassenaar.

Update 14:00, 6 december

We zijn begonnen met het schoonmaken van de gasleidingen in de wijk. Dit doen we op verschillende plekken in het gasnet door de leidingen schoon te blazen. Hierbij wordt de gasleiding drukloos gemaakt door gas te laten ontsnappen. Dit ontsnapte gas wordt aangestoken waardoor een vlam zichtbaar is. Uiteraard voeren we ook controles uit of het gasnet voldoende is schoongemaakt. Dit ziet er indrukwekkend uit, maar gebeurt uiteraard gecontroleerd en veilig. Het kan dat uw cv-ketel tijdelijk in storing gaat als we met de werkzaamheden bezig zijn. Als u weer gas heeft in uw straat, kunt u de cv-ketel weer opstarten. Probeert u het na enige tijd nog een keer. Voor een actueel overzicht van de werkzaamheden of vragen, kunt u terecht op het Liander Informatiepunt.

Doet uw cv-ketel het niet? Of twijfelt u of uw cv-ketel goed werkt? Draai dan de gaskraan voor de ketel dicht. Als de CV-ketel werkt, dan hoeft u de CV-ketel niet uit te doen en de gaskraan niet dicht te draaien. Met het herstellen van de cv-installatie kunt u beter wachten tot wij de leidingen schoon gemaakt hebben, anders is er kans op herhaling van de storing.

Naar aanleiding van een melding van een installateur heeft onderzoeksinstituut Kiwa controles uitgevoerd op de adressen waar het installatiebedrijf een veiligheidsissue vermoedde. Uit deze twee metingen is gebleken dat de installaties veilig zijn en er geen risico is. Daar zijn we blij mee, maar uiteraard betreuren we dat de problemen met uw cv-ketel daarmee nog niet verholpen zijn.

 

Update 13:00, 6 december

Het Liander Informatiepunt is inmiddels geopend. Hier kunt u terecht voor meer informatie en vragen. Het Informatiepunt is te vinden naast de keet van Liander aan de Hogeweg (nabij kruising Calcarlaan 34) in Wassenaar. Alle bewoners van het getroffen gebied ontvangen in de loop van de middag deze brief.

Bent u een installateur en werkt u aan één van de CV-ketels in Wassenaar? Dan kunt u voor vragen bellen naar 088 762 60 36.

Update 10:19, 6 december

Op dit moment staat er een keet van Liander aan de Hogeweg (nabij kruising Calcarlaan 34) in Wassenaar. Mocht u een elektrische kachel nodig hebben dan kunt u die daar ophalen. We kunnen per huishouden 1 kachel aanbieden.

Update 10:05, 6 december

We begrijpen dat u zich zorgen maakt over de veiligheid. Uit onderzoek van Liander en Kiwa afgelopen zondag is niet gebleken dat de situatie onveilig is. Een inspecteur van Kiwa gaat vanochtend verdere controles uitvoeren in een aantal huizen. Bij vervuiling van het gas schakelt de cv-ketel automatisch uit voorzorg af. Mocht u twijfelen of uw cv-ketel goed werkt dan kunt u de gaskraan voor de ketel dichtdraaien.

Update 9:37, 6 december

Vandaag gaan we verder met de inspectie van de gasleidingen. Zodra dit onderzoek is afgerond kunnen we bepalen wat we moeten doen om het probleem op te lossen. Vanaf 15:00 vanmiddag zal Liander een informatiepunt openen. Zodra we weten waar dit punt komt laten we dit weten.

Update 21:58, 5 december

Vanavond hebben onze collega's een eerste inspectie met een camera gedaan. Daarbij is inderdaad vuil aangetroffen in de leidingen. Morgen wordt de inspectie vervolgd. Daarbij zal een tweede camera worden ingezet.

Update 19:30, 5 december

Inmiddels zijn Liander medewerkers met camera's de leidingen aan het onderzoeken. Op basis van dit onderzoek kunnen we bepalen wat nodig is om het probleem te verhelpen. Wij werken hard om zo snel mogelijk elektrische kachels voor u beschikbaar te hebben. Mocht u twijfelen aan de (deugdelijke) werking van uw cv-ketel dan kunt u het beste de gaskraan vóór de cv-ketel dichtdraaien.

Oorzaak: vervuiling in de gasleiding 

Zaterdagochtend kwamen bij Liander meldingen binnen van klanten waarvan de cv-ketel niet meer aanging. Uit controles aan de meters door onze monteur leek in eerste instantie niets mis te zijn met de gaslevering. We controleerden de gasdruk en de kwaliteit van het gas. Op zondagochtend hebben een cv-installateur en onderzoeksinstituut Kiwa, op verzoek van Liander, verdere controles uitgevoerd. Zij vonden vervuiling in het gasblok van de cv-ketel, ook wel de brander genoemd. Waarschijnlijk is er vuil in de gasleiding terechtgekomen waardoor het gasblok van de cv-ketel niet meer werkt. En u dus geen verwarming of warm water heeft.

Wanneer is de storing voorbij?

Nadat wij vervuiling constateerden zijn in onze gasstations direct de filters schoongemaakt. Helaas heeft dit nog niet tot het gewenste resultaat geleid en werken sommige cv-ketels nog steeds niet. Ook zijn er huishoudens waar de cv-ketel voor de tweede keer is uitgevallen. Dit komt omdat er waarschijnlijk ook vuil in de hoofdleidingen zit. Op dit moment zijn Liander medewerkers de leidingen aan het onderzoeken met camera's. Daarna beginnen wij zo snel mogelijk met het schoonmaken van de leidingen. Zodra we meer duidelijkheid hebben laten wij dit weten.

Heeft u nog vragen? Bel het Nationaal Storingsnummer via 0800 9009

Heeft u nog vragen over uw situatie? U kunt ons 24 uur per dag bereiken op het Nationaal Storingsnummer via 0800 9009. Informatie over de laatste stand van zaken vindt u hier online.

Veelgestelde vragen gasstoring Wassenaar

  • Sinds vrijdag 1 december zijn in een deel van Wassenaar problemen ontstaan met de gaslevering. Woningen hebben wel kookgas, maar een aantal types cv-ketels hapert. Uit onderzoek van Liander is gebleken dat er vuil in onze gasleidingen terecht is gekomen waardoor het gasblok van bepaalde types cv-ketels niet meer werkte. Bij vervuiling van het gas schakelt de cv-ketel - uit voorzorg - automatisch af. De komende periode wordt nader onderzoek gedaan naar de exacte oorzaak van de storing.

  • Nadat wij de vervuiling constateerden, hebben we zondag 3 december direct de filters in onze gasstations schoongemaakt. Helaas ontvingen we dinsdag 5 december berichten dat huishoudens in uw wijk nog steeds problemen ervaarden met hun cv-ketel. Uit nader onderzoek bleek dat de hoofdleiding vervuild was. Dit is een bijzondere situatie. Dinsdagavond startten we met het inspecteren van de gasleidingen. Na inspecties maakten we de gasleidingen schoon. Dit gebeurde stap voor stap door middel van het schoonblazen van de leidingen. Woensdagavond 6 december waren de gasleidingen weer schoon en was de oorspronkelijke situatie weer hersteld.

  • Tientallen huishoudens hebben zich bij ons gemeld de afgelopen dagen.

  • Alle gasleidingen zijn inmiddels schoon waardoor de problemen met de gaslevering zijn opgelost. U mag uw CV-ketel zelf weer opstarten. We hopen dat uw CV-ketel het weer doet en u weer warm water en verwarming heeft. 

  • Het betreft hier een bijzondere situatie. Aangezien een niet werkende cv-ketel door vervuiling in het gasnet zelden voorkomt.  Heeft u schade opgelopen aan een apparaat door de gasstoring, bijvoorbeeld schade aan uw cv-ketel? Dat vinden we erg vervelend. Lees hier alles over onze schadevergoedingen. U kunt eenvoudig een schadeclaim indienen via het online schadeformulier en leest u wat er gebeurt na het indienen van uw schadeclaim. Doe dit wel binnen vier weken na de opgelopen schade. Wij vergoeden in de meeste gevallen reparatiekosten aan uw cv-ketel. De klanten die de afgelopen dagen een melding van een storing bij Liander hebben gedaan, hebben we via een brief geinformeerd op zaterdag 16 december.  

  • We kregen geluiden van een installateur dat de situatie onveilig was. Dat wilden we uiteraard zo snel mogelijk onderzoeken. Onderzoeksinstituut Kiwa heeft een aantal controles uitgevoerd op de adressen waar het installatiebedrijf een veiligheidsissue vermoedde. Uit deze metingen is gebleken dat de installaties veilig zijn en er geen risico is. Daar zijn we blij mee, maar uiteraard betreuren we het enorme ongemak dat is ontstaan.

  • Bij vervuiling van het gas schakelt de cv-ketel automatisch uit voorzorg af. Doet uw cv-ketel het niet? Of twijfelt u of uw cv-ketel goed werkt? Draai dan de gaskraan voor de ketel dicht. Als de CV-ketel werkt hoeft u de gaskraan niet dicht te draaien. Met het herstellen van de cv-installatie kunt u beter wachten tot wij de leidingen schoon gemaakt hebben, anders is er kans op herhaling van de storing.

  • Wij hebben een speciaal telefoonnummer geopend voor vragen van installateurs die werken aan de CV-ketels in het getroffen gebied. U kunt bellen naar 088 762 60 36.

  • Er bestaat een kleine kans dat uw cv-ketel een storing krijgt de komende weken. Wij adviseren u in dit geval contact op te nemen met uw eigen cv-installateur. U kunt er één vinden op www.echteinstallateur.nl. Mochten er zich problemen voordoen, wilt u dan contact opnemen met ons via 0800 9009?