Voorkom afsluiting van stroom en gas

Voorkom afsluiting van stroom en gas

Meld u aan bij een energieleverancier en bekijk hier de status.

Veelgestelde vragen

  • Als u zich telefonisch met spoed bij een energieleverancier heeft aangemeld, dan wordt het gemiddeld binnen 5 werkdagen automatisch aan ons doorgegeven. Heeft u zich online aangemeld, dan kan het langer duren. Heeft u nog geen energieleverancier gekozen, doe dit dan zo snel mogelijk via een spoedaanmelding. 

  • Optie 1: U kunt een contract tegen 'leegstandstarief' aangaan bij de energieleverancier als u uw aansluiting (tijdelijk) niet meer gebruikt. Bijvoorbeeld omdat uw woning of bedrijfspand leeg staat in verband met de verkoop hiervan. Geef bij de energieleverancier aan dat u de aansluiting tijdelijk niet gebruikt en dat u alleen de netwerkkosten wil betalen. U betaalt dan geen voorschotten, maar alleen de vaste kosten die de energieleverancier in rekening brengt namens ons als netbeheerder. De aansluiting blijft gewoon bestaan. Zien wij toch een verbruik op dit adres? Dan brengen wij de kosten hiervan bij u in rekening.

    Optie 2: U kunt uw aansluiting laten verwijderen als u de aansluitingen helemaal niet meer gebruikt. Dit vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Aan het regulier verwijderen van een elektriciteitsaansluiting tot 3x80 ampère en een aansluiting tot en met G25 zijn kosten verbonden:

    Optie 3 : U kunt uw aansluiting tijdelijk afsluiten. De aansluiting halen wij niet weg, alleen de druk wordt eraf gehaald. U kunt dan geen gas en/of stroom meer gebruiken. Tijdelijk afsluiten kost geld. Na maximaal 12 maanden sluiten wij u weer aan of u laat de aansluiting definitief verwijderen. Ook aan het weer aansluiten (inbedrijfstellen) of definitief verwijderen zijn kosten verbonden. Vergeet niet om u af te melden bij uw energieleverancier. Dat gaat niet automatisch. Als u zich niet afmeldt, blijft u energierekeningen ontvangen. Neem voor een tijdelijke afsluiting contact op met onze klantenservice.

  • Vergelijk de meternummers hierboven met de meternummers op uw eigen meters. Het kan zijn dat op uw meter maar een gedeelte van het volledige meternummer staat vermeld. Als de nummers op de website en op uw meter niet gelijk zijn, kunt u contact opnemen met ons via onze klantenservice

  • Dan is er misschien iets verkeerd gegaan. Neem contact op met onze klantenservice.

  • Misschien bent u de nieuwe bewoner en heeft u zich daardoor nog niet bij een energieleverancier aangemeld. Neem contact op met een energieleverancier naar keuze. Vraag nadrukkelijk om een spoedaanmelding. Vraag uw energieleverancier wanneer de aanmelding is verwerkt.

    Neem vervolgens contact op met onze klantenservice. U geeft bij ons aan aan per wanneer u verantwoordelijk bent voor de betreffende aansluiting(en) en wanneer uw energieleverancier de aanmelding heeft verwerkt.

  • Neem hierover contact op met onze klantenservice. Zorg ervoor dat u de naam en het telefoonnummer van uw bewindvoerder bij de hand heeft. 

  • Liander hecht veel waarde aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van zijn klanten en bezoekers van de website. Deze persoonsgegevens worden daarom zorgvuldig behandeld en beveiligd. Als u zich aanmeldt voor de e-mailservice gebruiken wij uw persoonlijke gegevens alleen om u op de hoogte houden van uw aanmelding. Wij verstrekken uw gegevens niet aan derden.