Alle veelgestelde vragen

  • Aansluitingen

    • Alles rond een aansluiting regelt u via mijnaansluiting.nl. Of het nu om de aanvraag van een nieuwe vaste aansluiting gaat of een tijdelijke aansluiting. Of een wijziging van een bestaande aansluiting. De kosten vindt u in ons tarievenoverzicht. Laat u de capaciteit van uw aansluiting wijzigen? Houd er dan rekening mee dat de periodieke kosten kunnen veranderen.

    • Bekijk op de jaarrekening van uw energieleverancier wat de capaciteit (doorlaatwaarde) van uw aansluiting is. De capaciteit (ofwel de doorlaatwaarde) van uw aansluiting bepaalt de hoogte van de maandelijkse netbeheerkosten. De kosten vindt u in ons tarievenoverzicht.

    • De status van uw aanvraag volgt u via mijnaansluiting.nl.

    • Hier vindt u de vervolgstappen die volgen na uw aanvraag van de wijziging van uw aansluiting.

    • Nadat u een aanvraag heeft ingediend via mijnaansluiting.nl wordt u binnen een paar dagen gebeld door een medewerker van Liander. In dit gesprek kunt u al uw vragen stellen. Na het gesprek met onze medewerker krijgt u van ons de officiële offerte van uw aanvraag. Als u daarna nog vragen heeft, belt u met uw contactpersoon. De contactgegevens vindt u op Mijnaansluiting.nl.

    • Bel met uw contactpersoon of aannemer voor het verzetten van de afspraak. Weet u niet wie dat is? U vindt de contactgegevens als u inlogt op mijnaansluiting.nl.

    • Liander beheert het netwerk voor gas en stroom tot in uw meterkast. De aansluiting en de meter zijn uiteraard op meerdere manieren beveiligd. Ook u bent verantwoordelijk voor veiligheid. Lees meer over veiligheid in de meterkast.   

    • Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.

    • Optie 1: U kunt een contract tegen 'leegstandstarief' aangaan bij de energieleverancier als u uw aansluiting (tijdelijk) niet meer gebruikt. Bijvoorbeeld omdat uw woning of bedrijfspand leeg staat in verband met de verkoop hiervan. Geef bij de energieleverancier aan dat u de aansluiting tijdelijk niet gebruikt en dat u alleen de netwerkkosten wil betalen. U betaalt dan geen voorschotten, maar alleen de vaste kosten die de energieleverancier in rekening brengt namens ons als netbeheerder. De aansluiting blijft gewoon bestaan. Zien wij toch een verbruik op dit adres? Dan brengen wij de kosten hiervan bij u in rekening.

      Optie 2: U kunt uw aansluiting laten verwijderen als de aansluitingen helemaal niet meer gebruikt. Dit vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Aan het regulier verwijderen van een elektriciteitsaansluiting tot 3x80 ampère en een aansluiting tot en met G25 zijn kosten verbonden.

    • Nee, om afsluiting te voorkomen neemt u direct contact op met uw energieleverancier om een nieuw contract aan te gaan. Kan dat niet of wilt u dat niet? Neemt u dan contact op met een andere energieleverancier. Deze kunt u zelf uitkiezen. Vraag bij de energieleverancier nadrukkelijk om een spoedaanvraag. Het is belangrijk dat uw aanvraag is verwerkt voor de einddatum van het ontbonden contract. Deze datum staat ook in de brief die u van ons heeft ontvangen. Geef deze datum ook door aan uw nieuwe energieleverancier. Vraag uw energieleverancier wanneer de aanmelding is verwerkt. Meestal is dit binnen 5 werkdagen.

    • Misschien bent u de nieuwe bewoner en heeft u zich daardoor nog niet bij een energieleverancier aangemeld. Neem contact op met een energieleverancier naar keuze. Vraag nadrukkelijk om een spoedaanmelding. Vraag uw energieleverancier wanneer de aanmelding is verwerkt (meestal is dit binnen 5 werkdagen).

      Neem vervolgens contact op met onze klantenservice. U geeft bij ons aan aan per wanneer u verantwoordelijk bent voor de betreffende aansluiting(en) en wanneer uw energieleverancier de aanmelding heeft verwerkt.

    • De inlogcode staat in de brief die u ontvangen heeft. Let erop dat u geen spatie voor of aan het eind van de code intypt. De inlogcode is hoofdlettergevoelig en slechts 3 maanden geldig. Als de inlogcode niet werkt of u bent hem kwijt, kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

    • Neem hierover contact op met onze klantenservice. Zorg ervoor dat u de naam en het telefoonnummer van uw bewindvoerder bij de hand heeft. 

    • Vraag telefonisch een spoedaanmelding aan bij een energieleverancier. Als u geen energieleverancier heeft, zijn wij verplicht uw aansluitingen af te sluiten van het energienetwerk.

    • Neem contact op met uw energieleverancier voor aanvraag van dubbeltarief. Is uw meter niet geschikt voor dubbeltarief, dan heeft u een slimme meter nodig. In dit planningsoverzicht kunt u zien of we op uw adres al op korte termijn een slimme meter plaatsen. Zo niet, dan kunt u overwegen zelf een slimme meter aan te vragen op onze website.

    • Zoek uw merk en type meter op onze pagina aflezen meterstanden. Daar vindt u de handleiding van uw meter.

    • U kunt onze meteropnemers herkennen aan de kleding en het legitimatiebewijs van Liander. Liander komt één keer in de drie jaar langs voor het opnemen van de meterstanden.  Bij een slimme meter is dat niet nodig. Een bezoek van onze meteropnemers wordt vooraf niet aangekondigd. 

    • Als er een omnummering plaatsvindt in het kadaster dan geeft de gemeente dit via een huisnummerbesluit door aan Liander. U hoeft dit niet zelf aan Liander door te geven. 

    • In sommige gevallen heeft u een aansluiting met een grotere capaciteit nodig. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u meer kantoorapparatuur aanschaft. Of als u apparatuur in bedrijf neemt dat meer vermogen nodig heeft. Raadpleeg een erkend installateur. De installateur berekent welke capaciteit u nodig heeft. Liander kan dit niet voor u doen.

    • Meld u zo spoedig mogelijk aan bij een energieleverancier. Lees alles over het voorkomen van afsluiting. Blijf op de hoogte van de status van uw aanmelding via www.liander.nl/voorkomafsluiting.

    • Bekijk met de inlogcode uit de brief die u van ons heeft ontvangen of uw aanmelding al verwerkt is. 

    • Als u nog geen contract heeft met een energieleverancier, neem dan telefonisch contact op met een energieleverancier. Vraag om een spoedaanmelding! De energieleverancier geeft uw aanmelding aan Liander door. 
      Heeft u al wel een contract, neem dan contact op met uw energieleverancier. Vraag na of het leveringscontract al is ingegaan voor uw nieuwe adres. 

      Controleer met de inlogcode uit de brief die u van ons heeft ontvangen of uw aanmelding is verwerkt.

    • Heeft u weer een leveringscontract met een energieleverancier? Dan kunt u een heraansluiting aanvragen. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice.

    • Dit kan kloppen. De monteur heeft een legitimatiebewijs bij zich. Hierop staat de naam van de monteur, meestal een pasfoto en de bedrijfsnaam Liander vermeld. Ook monteurs van aannemers en onderaannemers nemen een legitimatiebewijs van Liander mee. 
      Wij komen eens in de drie jaar langs om de meter te controleren. Wij komen niet om uw meterstanden op te nemen. Dit doet uw leverancier.

  • Slimme meter

    • De slimme meter is een digitale energiemeter. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier. Zo krijgt u inzicht in uw energieverbruik. Lees meer over werking en de voordelen.

    • U krijgt vanzelf bericht wanneer u aan de beurt bent. Voor de komende 12 maanden kunt u al zien welke postcodes ingepland staan.

    • De slimme meter is niet verplicht. Als u de slimme meter echt niet wilt, dan kunt u deze weigeren. U houdt dan uw oude meter, of u krijgt een digitale meter die niet automatisch de standen doorstuurt.

    • In dat geval kunt u het uitlezen laten stopzetten. Via dit webformulier geeft u aan dat u niet wilt dat uw slimme meter de meterstanden automatisch doorstuurt naar uw energieleverancier.

    • Neem contact op met de aannemer die de slimme meter plaatst. U vindt het telefoonnummer in de brief over de afspraak.

    • Wij bieden elke huishouden gratis een slimme meter aan. U krijgt hierover vanzelf bericht. Als u eerder een slimme meter wilt, dan kunt u deze aanvragen. De kosten zijn dan voor uw rekening.

    • Uw slimme meter stuurt standaard zes keer de meterstanden door. Vraag uw energieleverancier om uw meterstanden vaker door te sturen. Uw verbruiken ziet u terug op de overzichten van uw energieleverancier.

    • Binnen 5 werkdagen ontvangt u bericht of uw bedrijf in aanmerking komt voor de plaatsing van een slimme meter. Daarna wordt de slimme meter binnen 2 weken geplaatst. Bekijk alle stappen.

    • Zoek de handleiding van uw slimme meter. En bekijk hoe u dit kunt checken.

    • Uitlezen doet Liander:

      • Standaard zes keer per jaar.
      • Bij een verhuizing of wisseling van energieleverancier.

      Bij uitlezen geven we de meterstanden door aan uw energieleverancier.

    • De slimme meter is niet verplicht in Nederland. U kunt de slimme meter laten blokkeren. Meer informatie over blokkeren van de slimme meter.

    • Neem contact op met de klantenservice van Liander. Zij kunnen u vertellen wat voor meter bij u geregistreerd is.

    • Hoe uw slimme meter eruit ziet hangt af van welke meter er bij u in de meterkast hangt. De naam van de meter is te lezen op de slimme meter. Voor verdere beschrijving kunt u een handeiding vinden voor uw slimme meter.

    • Bij elektrische apparaten is altijd sprake van enige mate van elektromagnetische straling. De straling van de slimme meter blijft echter ruim binnen de daartoe geldende richtlijnen. En vormt geen gevaar voor uw gezondheid.

    • De slimme meter is een digitale energiemeter. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier. Zo krijgt u inzicht in uw energieverbruik. Lees meer over de voordelen.

    • Bekijk zelf wat de capaciteit (doorlaatwaarde) van uw aansluiting is. De capaciteit (ofwel de doorlaatwaarde) van uw aansluiting bepaalt de hoogte van de maandelijkse netbeheerkosten. De kosten vindt u in ons tarievenoverzicht.

    • Maakt de meter lawaai of is het display uit? Bekijk wat u kunt doen. Twijfelt u of de meter uw verbruik goed registreert? Zoek dan een mogelijke verklaring voor de hoge meterstanden.

    • Als u niet wilt dat de meterstanden automatisch worden doorgestuurd, dan kunt dit kosteloos stopzetten. Vul daarvoor dit webformulier in. U moet dan jaarlijks zelf uw meterstanden doorgeven en ontvangt geen verbruiksoverzichten. Lees meer over privacy en bekijk wat u moet doen. 

  • Storing en Onderhoud

    • Soms kunt u de storing zelf oplossen en soms moet u bij ons zijn. Bekijk hier de actuele storingen of bekijk wat u zelf kunt doen

    • Ruikt u gaslucht of vermoedt u een gaslek? Open alle ramen en deuren en draai de hoofdgaskraan dicht. Bel het Nationaal storingsnummer 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar) en meld de gaslucht. Deze stappen en aanvullende informatie vindt u in de wizard 'gaslucht melden'.

    • Om het energienet veilig en betrouwbaar te houden, voeren wij onderhoudswerkzaamheden uit. Soms heeft u daardoor tijdelijk geen gas en stroom. Zo kunnen we veilig werken. Lees meer over welke werkzaamheden wij uitvoeren en wat u kunt verwachten.

    • Het Nationaal storingsnummer (0800-9009) is een landelijk nummer dat u kunt gebruiken voor het melden van een gaslucht, stroom-, gas- of meterstoring in het energienet. U heeft dan direct contact met uw netbeheerder. Na de melding komt uw netbeheerder (in dit geval Liander) zo snel mogelijk in actie om de storing op te lossen. Het nummer is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

    • Als u langer dan vier uur zonder stroom zat, ontvangt u automatisch een compensatievergoeding. Hoe dat werkt leest u op deze informatiepagina over compensatie.

    • Neem contact op met onze collega’s van het Nationaal storingsnummer (0800-9009) als u het niet eens bent met de storingsfactuur. Of als u de factuur niet helemaal begrijpt.

    • Stroom moet voldoen aan een bepaalde kwaliteit, ook wel 'spanningskwaliteit' om beschadiging aan apparaten te voorkomen. Lees hier meer over

    • We kunnen de werkzaamheden helaas niet verplaatsen. We doen er alles om de werkzaamheden op één moment te laten plaatsvinden dat de meeste van onze klanten uitkomt. 

    • Helaas, noodstroom aanbieden is niet mogelijk. Maak gebruik van Google om snel en eenvoudig een noodaggregaat te huren via internet. Let er op dat een noodstroomvoorziening niet al uw stopcontacten van stroom voorziet. U moet zelf een stroomkabelverbinding leggen van de noodvoorziening naar de machines die u wilt voorzien van stroom. Huur dus ook extra verlengsnoeren.

    • Werkt alleen uw cv-ketel niet? Controleer de waterdruk en reset de ketel door een druk op de reset-knop of door de stekker er even uit te trekken.
      Als dat niet werkt, neemt u contact op met uw installateur.

    • Voordat u een storing kunt melden, doorloopt u een aantal stappen. Misschien kunt u de storing zelf oplossen. 

    • Meld u bij een stroomstoring aan voor de gratis sms-service. Of volg ons op Twitter.

    • Vervelend. Check hier of u het zelf kunt oplossen. Lukt dat niet? Dan kunt u het probleem bij ons melden. We nemen dan binnen 2 werkdagen contact met u op.

  • Energie opwekken

    • In vijf stappen leggen we uit hoe u zelf energie kunt opwekken. Met zonnepanelen als voorbeeld.

    • Als netbeheerder kunnen wij niet bepalen of uw meter geschikt is voor het ontvangen en versturen van 'terugleververbruiken'. Wij verzoeken u hierover contact op te nemen met uw meetbedrijf.

    • Meld uw terugleveren (bijvoorbeeld via zonnepanelen) aan via energieleveren.nl. Wij ontvangen hiervan automatisch bericht.

    • Lees waarom het aanmelden op energieleveren.nl verplicht is. 

    • De meterwisseling voeren we binnen 14 werkdagen uit. Is er geen contact met u opgenomen binnen die tijd, neem dan contact op met ons op via ons contactformulier.

    • Informeer bij uw gemeente of provincie naar de subsidiemogelijkheden. U kunt subsidie aanvragen via de website www.rvo.nl.

    • Als u een draaischijfmeter meter heeft, kan het zijn dat deze automatisch saldeert. U ziet de meter dan teruglopen als u teruglevert aan het net. Maar hier zitten risico’s aan vast:

      • U kunt op de meter niet zien hoeveel u teruglevert. U kunt dus niet controleren of de saldering klopt.
      • Het is mogelijk dat er in het verleden een terugloopblokkering is aangebracht. Dit is pas te zien als u teruglevert, de meter loopt dan namelijk niet terug. U saldeert dus niets.

      Wij adviseren uw draaischijfmeter gratis te laten vervangen door een slimme meter na uw aanmelding op energieleveren.nl

    • Er komt een meteropnemer langs om uw meterstanden van uw brutoproductiemeter op te nemen. Als u niet thuis was, dan krijgt u een kaartje met instructies om zelf de meterstanden door te geven via dit formulier.

    • Wij controleren binnen 15 minuten of uw meter geschikt is voor teruglevering. U ontvangt hierover een e-mail. Lees wat er verder gebeurt in het stappenplan.

    • U moet zich altijd aanmelden voor het terugleveren van energie via energieleveren.nl. Na deze aanmelding controleren wij of uw meter geschikt is. Is de meter niet geschikt? Dan bieden wij u gratis een slimme meter aan.

    • Met uw zonnepaneleninstallatie, HRe-ketel of windturbine wekt u elektriciteit op. Apparaten in uw huis die op dat moment aan staan, gebruiken de opgewekte stroom. Als de zon flink schijnt, kan het zijn dat uw zonnepanelen meer elektriciteit opwekken dan in uw huis op dat moment wordt verbruikt. Dat overschot aan stroom gaat terug het energienet in. Dit noemen we teruglevering. Uw energieleverancier geeft een vergoeding voor de teruglevering. Heeft u vragen over deze vergoeding? Neem contact op met uw energieleverancier.

    • Saldering houdt in dat uw energieleverancier de stroom die u afneemt, verrekent met de elektriciteit die u teruglevert. U kunt niet meer salderen dan de hoeveelheid elektriciteit die u afneemt. Levert u meer terug dan u zelf verbruikt? Dan krijgt u een vergoeding over de teruggeleverde energie. Heeft u vragen over saldering en de vergoeding voor teruggeleverde energie? Neem contact op met uw energieleverancier.

    • Wordt de bevestigingscode niet geaccepteerd? Dan helpt het verwijderen van cookies. Neem bij andere problemen met de aanmelding contact met ons op. 

    • Om elektrisch te koken of elektrisch te gaan rijden is het belangrijk dat u een aansluiting heeft met voldoende capaciteit. Met onze app 'Mijn aansluiting' kunt u eenvoudig zien hoeveel de capaciteit van uw aansluiting is. U heeft uw postcode, huisnummer en uw meternummer nodig om in te loggen op de app 'Mijn aansluiting'

  • Schade / compensatie

    • Als u langer dan vier uur zonder stroom zat, ontvangt u automatisch een compensatievergoeding. Hoe dat werkt leest u op deze informatiepagina over compensatie.

      In extreme situaties, zoals een natuurramp of bij terrorisme, ontvangt u mogelijk geen compensatievergoeding.

    • Dien een claim in via ons schadeformulier. Doe dit binnen vier weken na de opgelopen schade. Let op: We keren slechts in een beperkt aantal gevallen een schadevergoeding uit. We raden u aan eerst uw verzekering aan te spreken. Meer informatie over schade en schadeclaims vindt u op onze schadepagina

    • Onze monteurs moeten netjes en schoon werken. Heeft u toch klachten over onze monteurs of de werkzaamheden? Dat vinden we heel vervelend. Daarom willen we de klacht graag horen. U kunt uw klacht melden via het contactformulier.

    • Om het energienet veilig en betrouwbaar te houden, voeren wij onderhoud uit. Soms heeft u daardoor tijdelijk geen gas en stroom. Zo kunnen we veilig werken. Bij dit soort geplande werkzaamheden heeft u geen recht op een compensatievergoeding. Die krijgt u alleen bij een spontante storing die langer dan 4 uur duurt. 

    • Als u langer dan 4 uur zonder stroom of gas heeft gezeten tijdens een storing, krijgt ontvangt u automatisch een vergoeding voor het ongemak. Heeft u schade geleden? Dan kunt u een schadeclaim indienen

    • Geef hier uw rekeningnummer door. Houd bij het invullen van het formulier uw brief bij de hand. 

    • Neemt u dan contact op met onze klantenservice.

  • Meters en meterstanden

    • Zoek uw merk en type meter op onze pagina aflezen meterstanden. Daar vindt u de handleiding van uw meter.

    • Neem contact op met uw leverancier om uw verbruik door te spreken. Zoekt u meer informatie over de werking van uw meter? Lees onze informatie over hoog verbruik en metercontrole.

    • U kunt onze meteropnemers herkennen aan de kleding en het legitimatiebewijs van Liander. Liander komt één keer in de drie jaar langs voor het opnemen van de meterstanden.  Bij een slimme meter is dat niet nodig. Een bezoek van onze meteropnemers wordt vooraf niet aangekondigd. 

    • Bekijk zelf wat de capaciteit (doorlaatwaarde) van uw aansluiting is. De capaciteit (ofwel de doorlaatwaarde) van uw aansluiting bepaalt de hoogte van de maandelijkse netbeheerkosten. De kosten vindt u in ons tarievenoverzicht.

    • Neem contact op met uw energieleverancier voor aanvraag van dubbeltarief. Is uw meter niet geschikt voor dubbeltarief, vraag dan een slimme meter aan op onze website.

    • Wij bieden elke huishouden gratis een slimme meter aan. U krijgt hierover vanzelf bericht. Als u eerder een slimme meter wilt, dan kunt u deze aanvragen. De kosten zijn dan voor uw rekening.

    • Als er een omnummering plaatsvindt in het kadaster dan geeft de gemeente dit via een huisnummerbesluit door aan Liander. U hoeft dit niet zelf aan Liander door te geven. 

    • Liander is eigenaar van uw gas- en/of elektriciteitsmeter. Minimaal één keer per drie jaar komen we bij u langs om een controle op de meters uit te voeren. We nemen dan ook uw meterstanden op. De meterstanden die we opnemen gebruikt uw energieleverancier niet voor uw jaar/eindafrekening.

    • Als een monteur uw meter vervangt, noteert hij de meterstanden en geeft u hiervan een bewijs. Als deze niet kloppen, neem dan contact met ons op.

    • Deze meter is niet geschikt voor dubbeltarief. Geschikt zijn slimme meters en meters met 2 of meer telwerken. U kunt een slimme meter aanvragenDaarna vraagt u dubbeltarief aan bij uw energieleverancier. De komende jaren bieden we alle huishoudens gratis een slimme meter aan. Hierover krijgt u vanzelf bericht. Bekijk wanneer u de slimme meter krijgt. 

    • Vaak is uw meter dan geschikt, maar niet altijd. Soms schakelt de meter niet van telwerk 1 naar telwerk 2. Dit kunt u zelf controleren. Noteer op een doordeweekse dag de meterstanden van beide telwerken. Bekijk de standen na 24 uur nog eens. Ziet u dat op beide telwerken de meterstanden veranderd zijn? Dan werken beiden telwerken en kunt u dubbeltarief aanvragen bij uw energieleverancier. Zo niet, neem dan contact op met onze klantenservice.

    • Neem dan contact op met uw energieleverancier. Deze kan dit voor uw wijzigen. Uw meter hoeft hier niet meer voor worden aangepast. Het kan overigens zijn dat uw energieleverancier dit niet aanbiedt.

    • Dat kan. Registratie van uw stroomverbruik vindt dan op twee telwerken plaats. De beide standen worden bij elkaar opgeteld. U betaalt dan wel gewoon de prijs voor enkeltarief. Twijfelt u hierover? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

    • Neem contact op met uw energieleverancier. Deze kan dit voor u wijzigen. Uw meter hoeft hier niet voor worden aangepast.

    • Enkel- en dubbeltarief regelt u met uw energieleverancier.

    • Als het meternummer niet klopt, neem dan contact op met onze klantenservice

    • Neem contact op met uw energieleverancier. De energieleverancier is verantwoordelijk voor uw meterstanden, termijnnota en jaarafrekening.

    • Dit kan kloppen. De monteur heeft een legitimatiebewijs bij zich. Hierop staat de naam van de monteur, meestal een pasfoto en de bedrijfsnaam Liander vermeld. Ook monteurs van aannemers en onderaannemers nemen een legitimatiebewijs van Liander mee. 
      Wij komen eens in de drie jaar langs om de meter te controleren. Wij komen niet om uw meterstanden op te nemen. Dit doet uw leverancier.

  • Voorkom afsluiting

    • Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.

    • Optie 1: U kunt een contract tegen 'leegstandstarief' aangaan bij de energieleverancier als u uw aansluiting (tijdelijk) niet meer gebruikt. Bijvoorbeeld omdat uw woning of bedrijfspand leeg staat in verband met de verkoop hiervan. Geef bij de energieleverancier aan dat u de aansluiting tijdelijk niet gebruikt en dat u alleen de netwerkkosten wil betalen. U betaalt dan geen voorschotten, maar alleen de vaste kosten die de energieleverancier in rekening brengt namens ons als netbeheerder. De aansluiting blijft gewoon bestaan. Zien wij toch een verbruik op dit adres? Dan brengen wij de kosten hiervan bij u in rekening.

      Optie 2: U kunt uw aansluiting laten verwijderen als de aansluitingen helemaal niet meer gebruikt. Dit vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Aan het regulier verwijderen van een elektriciteitsaansluiting tot 3x80 ampère en een aansluiting tot en met G25 zijn kosten verbonden.

    • Nee, om afsluiting te voorkomen neemt u direct contact op met uw energieleverancier om een nieuw contract aan te gaan. Kan dat niet of wilt u dat niet? Neemt u dan contact op met een andere energieleverancier. Deze kunt u zelf uitkiezen. Vraag bij de energieleverancier nadrukkelijk om een spoedaanvraag. Het is belangrijk dat uw aanvraag is verwerkt voor de einddatum van het ontbonden contract. Deze datum staat ook in de brief die u van ons heeft ontvangen. Geef deze datum ook door aan uw nieuwe energieleverancier. Vraag uw energieleverancier wanneer de aanmelding is verwerkt. Meestal is dit binnen 5 werkdagen.

    • Misschien bent u de nieuwe bewoner en heeft u zich daardoor nog niet bij een energieleverancier aangemeld. Neem contact op met een energieleverancier naar keuze. Vraag nadrukkelijk om een spoedaanmelding. Vraag uw energieleverancier wanneer de aanmelding is verwerkt (meestal is dit binnen 5 werkdagen).

      Neem vervolgens contact op met onze klantenservice. U geeft bij ons aan aan per wanneer u verantwoordelijk bent voor de betreffende aansluiting(en) en wanneer uw energieleverancier de aanmelding heeft verwerkt.

    • De inlogcode staat in de brief die u ontvangen heeft. Let erop dat u geen spatie voor of aan het eind van de code intypt. De inlogcode is hoofdlettergevoelig en slechts 3 maanden geldig. Als de inlogcode niet werkt of u bent hem kwijt, kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

    • Neem hierover contact op met onze klantenservice. Zorg ervoor dat u de naam en het telefoonnummer van uw bewindvoerder bij de hand heeft. 

    • Vraag telefonisch een spoedaanmelding aan bij een energieleverancier. Als u geen energieleverancier heeft, zijn wij verplicht uw aansluitingen af te sluiten van het energienetwerk.