Overzicht veelgestelde vragen
Filter op onderwerp: Bekijk alle veelgestelde vragen
-
Facturen
-
Waar vind ik een kopie van mijn factuur?
In Mijn Liander vindt u een factuuroverzicht tot maximaal zeven jaar terug. U kunt verschillende zoekfuncties gebruiken, waarna u vervolgens de factuur kunt downloaden. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe vraag ik uitstel van betaling voor een factuur aan?
Met Mijn Liander kunt u per factuur zien of het mogelijk is om uitstel van betaling aan te vragen. Registreer of log in op Mijn Liander.
-
Ik heb een vraag over mijn factuur
Hier vindt u een voorbeeldfactuur met toelichting.
-
Ik heb geen factuur ontvangen of ik ben deze kwijt. Hoe krijg ik deze alsnog?
In Mijn Liander vindt u een overzicht met al uw facturen. Hier kunt u de factuur downloaden en opnieuw uitprinten. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe krijg ik een overzicht van mijn openstaande facturen?
Met Mijn Liander kunt u per klantnummer alle openstaande facturen inzien. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe ontvang ik mijn facturen digitaal per e-mail?
In Mijn Liander kunt u bij Bedrijfsgegevens een e-mailadres aan het juiste klantnummer toevoegen. Hier kunt u ook aangeven om een factuur via e-mail te ontvangen. Het e-mailadres is na 2 dagen zichtbaar. Met Mijn Liander vindt u een factuuroverzicht tot maximaal zeven jaar terug. U kunt verschillende zoekfuncties gebruiken, waarna u vervolgens de factuur kunt downloaden. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe vraag ik automatische incasso aan?
U kunt hier de SEPA-machtiging downloaden, uitprinten en ondertekenen. U kunt de getekende machtiging inscannen en mailen naar sepa.machtiging@liander.nl.
-
Hoe wijzig/zet ik een kenmerk op mijn factuur?
In Mijn Liander kunt u per aansluiting een kenmerk (PO-nummer) doorgeven. Dit kenmerk wordt vervolgens op nieuwe facturen vermeld. Het kenmerk wordt niet met terugwerkende kracht op uw facturen geplaatst. Registreer of log in op Mijn Liander.
-
Is mijn betaling al verwerkt?
Met Mijn Liander kunt u per klantnummer de status van uw facturen zien. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Wanneer krijg ik waarvoor een factuur van Liander?
U ontvangt van Liander een factuur bij aanleg of wijziging van een aansluiting die we op uw verzoek uitvoeren. Dit zijn eenmalige facturen. Voor periodieke kosten van onderhoud en beheer en transport van energie ontvangt u periodieke facturen.
-
Ik heb mijn factuur net betaald, maar ontvang toch een aanmaning. Hoe kan dit?
Het kan voorkomen dat de aanmaning en de verwerking van uw betaling elkaar net hebben gekruist. Via Mijn Liander kunt u zien of de betaling al verwerkt is. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Wat betekent de term 'Bovenmatig blindverbruik' op mijn factuur?
U verbruikt energie voor uw bedrijfsvoering. Dit noemen we werkzame energie. Daarnaast verbruikt u energie om uw netwerk op spanning te houden en voor het transport van energie. Dit noemen we blindenergie. Uw verbruik van blindenergie vindt u ook terug op uw factuur.
Blindenergie op uw factuur
We vermelden blindenergie op uw factuur om u inzicht te geven in het verbruik van blindenergie.Voor het transport van blindenergie brengen wij, net als voorgaande jaren, geen kosten in rekening.
Grens verbruik blindenergie
U mag vrij blindenergie verbruiken tot een bepaalde grens. Bij normaal gebruik overschrijdt u deze grens niet. Als u wel boven die grens komt, dan vindt u dat terug op uw factuur onder het kopje 'bovenmatig blindverbruik'. Wij hebben ervoor gekozen om ook bovenmatig blindverbruik niet bij u in rekening te brengen.
-
-
Aansluitingen en tarieven
-
Ik wil een nieuwe aansluiting of mijn aansluiting wijzigen. Wat moet ik doen?
U kunt een nieuwe aansluiting aanvragen voor een vaste aansluiting, bouwaansluiting of een tijdelijke aansluiting. Of uw aansluiting wijzigen door een verzwaring, verlichting of verplaatsing. Dit regelt u via het formulier 'advies en offerte'. U kunt ook eerst een kostenindicatie voor een nieuwe aansluiting opvragen via de kostenindicatie. Wilt u een nieuwe of gewijzigde kleinverbruiksaansluiting? Dit vraagt u aan via www.mijnaansluiting.nl.
-
Wat is de capaciteit van mijn aansluiting?
Met Mijn Liander kunt u per klantnummer de capaciteit van de aansluitingen inzien en aanpassen. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Welke aansluiting heb ik op dit moment?
In Mijn Liander vindt u het vermogen en de kosten van uw grootzakelijke aansluiting(en). Heeft u nog geen Mijn Liander account? In enkele stappen kunt u zich hiervoor aanmelden. Houdt daarvoor uw klantnummer en factuurnummer bij de hand. Deze zijn te vinden op de factuur voor periodieke kosten. Deze mag niet ouder zijn dan drie maanden.
-
Heb ik een klein- of grootverbruikaansluiting?
U heeft een kleinverbruikaansluiting als u:
- Alleen energierekeningen van uw energieleverancier ontvangt (dit geldt voor alle huishoudens en een deel van het mkb).
- Een elektriciteitsaansluiting heeft van 3x80A (ampère) of minder.
- Een gasaansluiting heeft met een capaciteit van minder dan of gelijk aan 40 kubieke meter normaal per uur (40 m3/h).
U heeft een grootverbruikaansluiting als u:- Naast energierekeningen van uw energieleverancier ook maandelijks facturen van Liander ontvangt voor de kosten van het netbeheer (dit geldt voor het mkb met heel zware aansluitingen en voor veel grote ondernemingen).
- Een elektriciteitsaansluiting heeft van meer dan 3x80A (ampère).
- Een gasaansluiting heeft met een capaciteit van meer dan 40 kubieke meter normaal per uur (40 m3/h).
-
Wat kost een aansluiting?
Hier vindt u de tarieven voor alle producten en diensten die wij aanbieden. Met de kostenindicatie kunt u een snelle kostenindicatie krijgen voor het realiseren van een nieuwe aansluiting.
-
Ik wil een aansluiting stopzetten. Wat moet ik nu doen?
U kunt uw aansluiting stopzetten bij een verhuizing, verwijdering of wanneer deze spanningsloos is. Dit regelt u via het formulier 'advies en offerte'. Wilt u dit voor een kleinverbruikaansluiting? Dit regelt u via www.mijnaansluiting.nl.
-
Ik weet niet welke aansluitingen bij mijn contract horen. Kan ik een overzicht krijgen van mijn aansluitingen?
Met Mijn Liander kunt u per klantnummer zien welke aansluitingen hierbij horen. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe lang duurt het voor ik mijn nieuwe aansluiting heb?
Door tekorten bij netbeheerders zijn onze levertijden helaas fors toegenomen. De gemiddelde levertijd van Liander bedraagt momenteel 1,5 jaar. Deze levertijd is afhankelijk van het soort aansluiting en de complexiteit van uw aanvraag. Wij raden u dus aan om op tijd uw aanvraag in te dienen via onze website.
-
Welke partijen heb ik nodig wanneer ik een nieuwe aansluiting wil aanvragen of mijn bestaande aansluiting wil aanpassen?
Naast de netbeheerder heeft u in ieder geval de volgende partijen nodig:
- Een energieleverancier, deze zorgt ervoor dat u daadwerkelijk stroom of gas ontvangt en rekent het verbruik met u af.
- Een meetbedrijf die uw meter installeert en de standen en het verbruiken doorgeeft aan uw energieleverancier en netbeheerder.
- Een aannemer en installateur die ervoor zorgen dat uw eigen installatie en de ruimte waarin deze staat aan alle richtlijnen voldoet.
- Een installatieverantwoordelijke (bij een aansluiting op midden- of hoogspanning) die eindverantwoordelijk is voor de veiligheid van uw installatie.
-
Wat zijn de voorwaarden voor het aanvragen van een aansluiting?
Er zijn regelementen verbonden aan het aanvragen van een aansluiting, namelijk:
- Alle aansluitingen voldoen aan de technische en bouwkundige eisen van Liander. Meer beknopte informatie vind u ook op deze pagina.
- Iedere grootverbruik aansluiting staat op een andere naam geregistreerd. Dit betekent dat u niet twee (kleinere) grootverbruik aansluitingen mag hebben wanneer een (grotere) grootverbruik aansluiting volstaat. Dit geldt zelfs als er meerdere percelen zijn.
- De aansluiting die wij realiseren is van het net tot de meter. Voor een aansluiting groter dan 160KVA (middenspanning) betekent dit dat u zelf ook nog een deel van de aansluiting moet realiseren. De meter zit hier namelijk in de middenspanningsruimte.
- Als u akkoord geeft op de offerte, dan gaat u akkoord met de kosten.
-
Mag ik installaties achter de meter koppelen?
Koppelingen achter de meter zijn niet toegestaan. Bij hoge uitzondering - als het een maatschappelijk doel dient - kan er in overleg met Liander naar worden gekeken.
-
-
Gegevens wijzigen
-
Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?
Met Mijn Liander kunt u bij bedrijfsgegevens per klantnummer het mailadres wijzigen. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe wijzig ik mijn gecontracteerde transportvermogen of -capaciteit?
Met Mijn Liander kunt u via het aansluitoverzicht uw gecontracteerde transportvermogen of -capaciteit wijzigen. Liander beoordeelt of uw verzoek mogelijk is. Zo ja, dan voeren we het uit. Is de gewenste wijziging niet mogelijk, dan nemen we contact met u op. Een wijziging gaat altijd de eerste dag van de volgende maand in werking. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe draag ik mijn beheerdersrol over?
Met Mijn Liander kunt u de naam van de contactpersoon veranderen. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe wijzig ik mijn bankrekeningnummer?
Met Mijn Liander kunt u uw bankrekeningnummer wijzigen via het wijzigingsformulier. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe wijzig ik mijn factuuradres?
Met Mijn Liander kunt u bij bedrijfsgegevens het factuuradres per klantnummer wijzigen. Het gewijzigde adres is na 2 dagen zichtbaar. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe wijzig ik mijn adres voor betalingsherinneringen?
Met Mijn Liander kunt u bij bedrijfsgegevens het adres voor betalingsherinneringen per klantnummer wijzigen. Het gewijzigde adres is na 2 dagen zichtbaar. Registreer of log in op Mijn Liander.
-
Hoe wijzig/zet ik een kenmerk op mijn factuur?
In Mijn Liander kunt u per aansluiting een kenmerk (PO-nummer) doorgeven. Dit kenmerk wordt vervolgens op nieuwe facturen vermeld. Het kenmerk wordt niet met terugwerkende kracht op uw facturen geplaatst. Registreer of log in op Mijn Liander.
-
-
Terugleveren
-
Hoe vraag ik teruglevering van energie aan?
U heeft hiervoor een grootverbruikaansluiting nodig.
Heeft u nog geen grootverbruikaansluiting? Kijk op deze pagina hoe u deze kunt aanvragen.
Als u al een grootverbruikaansluiting heeft, dan kunt u uw aansluiting wijzigen. Kijk op deze pagina hoe u dit kunt doen.Teruglevering met zonnepanelen regelt u via het webformulier aanvraag teruglevering (zonnepanelen).
-
Hoe meld ik mijn grootverbruikaansluiting aan voor teruglevering?
Om met uw grootverbruikaansluiting terug te leveren meldt u zich eerst bij ons aan via het aanmeldformulier. Zo blijven we op de hoogte van invoeding in het net en blijft de betrouwbaarheid van het energienet gegarandeerd.
-
Hoe kan ik zelf energie opwekken met mijn bedrijf?
U kunt zelf energie opwekken met uw bedrijf. Daarmee kunt u flink besparen op uw energiekosten. Lees hier meer over de financiële voordelen, een stappenplan en een aanvraagformulier voor teruglevering.
-
Wat als opwekken met mijn bedrijf te duur is?
U kiest voor uw bedrijf de meest geschikte opwekinstallatie. Bijvoorbeeld zonnepanelen of windmolens. Als u de investering te groot vindt, is een collectief misschien iets voor u. Lees hier meer over opwekken met mijn bedrijf of met een collectief.
-
Kan ik een zonne-installatie plaatsen op het dak van een gebouw van een ander?
Dat kan. Wanneer het collectief de installatie op het dak van een andere partij plaatst zijn er twee opties:
1. SDE+-regeling met bijbehorende brutoproductiemeter.
2. Postcoderoosregeling met een fysiek tweede aansluiting voor de teruglevering. Als alternatief hiervoor is de LDE-aansluiting ontwikkeld. -
Wat zijn de financiële voordelen en regelingen?
Wanneer u energie teruglevert, kunt u recht hebben op een terugleververgoeding. Daarnaast zijn er subsidies en belastingregelingen en certificaten die de terugverdientijd kunnen verkorten.
-
Wat is salderen?
Als u meer energie opwekt dan u op dat moment verbruikt, kunt u het overschot op het netwerk van de netbeheerder kwijt. Dit noemen we ‘terugleveren’. De energieleverancier trekt de energie die u teruglevert af van de energie die u geleverd heeft gekregen. Dit heet ‘salderen’
-
Hoe kan ik als bedrijf samen energie opwekken met een collectief?
Om duurzame energie op te wekken verenigen steeds meer mensen zich in Lokaal Duurzame Energiecollectieven (LDE's). Het kan hier bijvoorbeeld gaan om bewoners van een wijk die samen investeren in duurzame opwek. Als collectief kunnen ze ook eenvoudiger samenwerking zoeken met bedrijven. Meer informatie over LDE's vindt u binnen onze mkb-omgeving.
-
Is mijn draaischijfmeter (Ferraris) geschikt voor terugleveren?
Als u een draaischijfmeter meter heeft, kan het zijn dat deze automatisch saldeert. U ziet de meter dan teruglopen als u teruglevert aan het net. Maar hier zitten risico’s aan vast:
- U kunt op de meter niet zien hoeveel u teruglevert. U kunt dus niet controleren of de saldering klopt.
- Het is mogelijk dat er in het verleden een terugloopblokkering is aangebracht. Dit is pas te zien als u teruglevert, de meter loopt dan namelijk niet terug. U saldeert dus niets.
Wij adviseren uw draaischijfmeter gratis te laten vervangen door een slimme meter na uw aanmelding op energieleveren.nl.
-
Waar kan ik subsidie voor energie opwekken aanvragen?
Informeer bij uw gemeente of provincie naar de subsidiemogelijkheden. U kunt subsidie aanvragen via de website www.rvo.nl.
-
U wilt een project met zonnepanelen realiseren?
Met de aansluitcalculator heeft u inzicht in de verschillende mogelijkheden met betrekking tot de omvang van de installatie en de aansluiting op het net. Daarbij houden wij specifiek rekening met de techniek van curtailment (aftoppen).
-
Als collectief terugleveren op een bestaande grootverbruikaansluiting?
Om dit mogelijk te maken ontwikkelden wij samen met de coöperatie Duurzame Energie Ramplaan en Netbeheer Nederland de LDE-aansluiting. De LDE-aansluiting is een virtuele aansluiting met meerdere meetvelden waarbij de partij die energie opwekt gebruik kan maken van een al bestaande grootverbruikaansluiting.
-
Hoe start je een energiecollectief en hoe kun je anderen daarbij betrekken?
Daar is niet één weg voor te noemen. Onze partner HIER opgewekt heeft daarvoor een stappenplan opgesteld waarvan je hieronder een beknopte versie vindt. Als u niet zelf een LDE wilt starten, kunt u zich ook aansluiten bij een al bestaande LDE in uw buurt.
-
Wat zijn de regelingen en subsidies voor energiecollectieven?
Voor energiecollectieven bestaan twee regelingen die collectieve opwek financieel interessant maken. Lees meer over de regelingen.
-
Waarom ondersteunt Liander energiecollectieven?
Wij hebben als ambitie de energietransitie mogelijk te maken. En om een verbindende rol in de regio te spelen. Energiecollectieven helpen ons hierbij.
-
-
Verbruik
-
Hoe wijzig ik mijn gecontracteerde transportvermogen of -capaciteit?
Met Mijn Liander kunt u via het aansluitoverzicht wijzigen. Liander beoordeelt of uw verzoek mogelijk is. Zo ja, dan voeren we het uit. Is de gewenste wijziging niet mogelijk, dan nemen we contact met u op. Een wijziging gaat altijd de eerste dag van de volgende maand in werking. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe kan ik mijn verbruik inzien?
Met Mijn Liander kunt u per klantnummer uw verbruik inzien. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe kies ik een meetbedrijf?
De keuze is aan u. Op www.tennet.eu/nl vindt u alle erkende meetbedrijven. U bent vrij om bij alle meetbedrijven offertes op te vragen, te vergelijken en te kiezen. Vanuit Liander hebben wij geen zicht op wat voor u de beste keuze is.
-
Hoe kan ik mijn capaciteitsprognose invullen?
Met Mijn Liander kunt u uw capaciteitsprognose invullen. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Wat zijn de netbeheertarieven?
Met Mijn Liander kunt u in het tarievenoverzicht zien welke tarieven gelden voor uw actieve aansluitingen van uw organisatie. Elk jaar in december vindt u hier ook de tarieven die het volgend jaar gaan gelden. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
-
Overheden
-
Ik wil een storing melden aan de openbare verlichting, hoe werkt dat?
Bent u consument? Dan meldt u een storing aan de openbare verlichting bij uw gemeente. Bent u werkzaam bij een gemeente? Dan kunt u de storing melden in de OV-portal.
-
Hoe krijg ik inzicht in het energieverbruik per wijk of gemeente?
Wij stellen deze gegevens kosteloos beschikbaar voor gemeenten via Energie In Beeld. Wilt u ook inzicht als organisatie? Neem dan een abonnement op EnergieAtlas.
-
Hoe krijg ik inzicht in het energieverbruik van gebouwen of woningen die wij beheren?
Per wijk, en zelfs op kleinere schaal hebben wij energieverbruiksdata beschikbaar. Kijk hiervoor op de pagina van de open data. Ook hebben wij data beschikbaar over het gemiddeld verbruik van een type woning, zoals een appartement of een vrijstaand huis. Ook daarvoor kunt u op de pagina van open data terecht. Wilt u data per aansluiting? Dat kunt u bij het maatwerkdataloket opvragen. Deze data kan alleen opgevraagd worden door de bewoner, of middels een mandaat van de bewoner. Dit kost ons veel tijd en wij vragen hier daarom een bedrag om de kosten te dekken.
-
Er zijn werkzaamheden gepland, die komen mij niet uit. Wat nu?
In de brief die u hebt ontvangen over de werkzaamheden, staat een telefoonnummer en contactpersoon die u hiervoor kunt benaderen. Raadpleeg anders onze contactpagina.
-
Is mijn aansluiting geschikt voor FlexOVL?
Als u als gemeente een geschakelde aansluiting heeft, is uw aansluiting geschikt voor FlexOVL.
-
We hebben een eigen net voor openbare verlichting. Kunnen wij toch gebruiken maken van FlexOVL?
FlexOVL is niet geschikt voor eigen netten voor de openbare verlichting.
-
Wat gebeurt er met toonfrequent (TF)?
Toonfrequent (TF) is verouderde techniek en zit aan het eind van de levensduur. Daarom wordt TF in delen door Liander uitgefaseerd. Dit gebeurt in de meeste gemeentes niet voor 2020. Zodra dit voor uw gemeente van toepassing is, nemen wij contact met u op.
-
Wat merkt u van de vervanging?
De apparaten binnen het huidige schakelsysteem moeten vervangen worden. In principe merkt u niets van deze vervanging. Alle openbare verlichting blijft tijdens het ombouwen van de apparaten werken. De ombouw vindt overdag plaats in de technische installatieruimtes van Liander (middenspanningsruimtes). Er zijn geen werkzaamheden aan kabels en er hoeft niet gegraven te worden. Wij stellen de nieuwe apparaten aansluitend aan de montage in bedrijf met het oorspronkelijke schakelschema. Het kan voorkomen dat de openbare verlichting een paar minuten later of eerder dan voorheen schakelt. Ook kan er tussen verschillende gebieden een verschil van een paar minuten zijn. Dit hoort bij de werking van het nieuwe systeem.
-
Hoe ziet het FlexOVL contract er uit en wat is de looptijd?
Er zijn geen extra kosten voor het gebruik van FlexOVL. Wel worden de verantwoordelijkheden in een contract vastgelegd. Het FlexOVL contract heeft een minimale looptijd van 1 jaar. Na 1 jaar is de overeenkomst per maand opzegbaar. Om als gebruiker met FlexOVL te mogen werken, dient de e-learning 'Flexibele openbare verlichting' succesvol gevolgd te worden. Deze e-learning is gebaseerd op de Bei regelgeving en is 3 jaar geldig, daarna moet deze opnieuw worden gevolgd.
-
Wie mogen er allemaal schakelen?
Alle officiële gebruikers van de online FlexOVL-omgeving mogen schakelen. Om het u gemakkelijk te maken, is er een e-learning ‘Flexibele openbare verlichting’. Het is nodig dat alle gebruikers deze succesvol afronden, voordat zij gebruik maken van de online FlexOVL-omgeving. Ook moeten gebruikers persoonsgebonden inloggegevens hebben. Wanneer het gaat om een externe beheerder moet deze eerst door de gemeente gemachtigd worden.
-
Hoe meld ik een storing aan de openbare verlichting of de online FlexOVL-omgeving?
Storingen aan de openbare verlichting of aan de online FlexOVL-omgeving kunt u, net als voorheen, melden via OV portal. Als de communicatieverbinding niet werkt, dan zal het apparaat het schakelschema volgen wat op dat moment in het apparaat aanwezig is en tijdig de openbare verlichting schakelen.
-
Hoeveel groepen kan ik per kastje schakelen?
Er kan alleen per apparaat geschakeld worden. Het is dus niet mogelijk om groepen afzonderlijk te schakelen.
-
Blijven de nacht- en avond/ochtendbranders bestaan?
In de gebieden waar nu al nacht- en avond/ochtendbranders aanwezig zijn, kunnen deze door de gemeente gebruikt worden. Met FlexOVL kan de gemeente nu zelf de tijdstippen bepalen wanneer deze aan en uit gaan.
-
Ik zit niet in een Liander gebied of ik zit in het grensgebied van Liander. Kan ik toch FlexOVL krijgen?
Wanneer het een geschakelde aansluiting van Liander betreft, kunt u gebruik maken van de FlexOVL dienst. Indien het geen geschakelde aansluiting betreft, kan er geen gebruik gemaakt worden van FlexOVL. Als u niet in het gebied van Liander zit, kunt u geen gebruik maken van FlexOVL.
-
Kan ik ook van FlexOVL gebruik maken als ik een aansluiting heb die niet bemeten is?
Als er in uw gemeente aansluitingen zijn die niet zijn bemeten, kunt u per apparaat een ander schakelschema instellen, als u weet welke lichtmasten achter welk apparaat zitten. Weet u in geval van aansluitingen die niet zijn bemeten niet welke lichtmasten achter welk apparaat zitten? Dan raden wij u aan om slechts één schakelschema voor de hele gemeente te gebruiken.
-
Waarom moet ik een e-learning volgen?
De e-learning gaat in op de technische infrastructuur van het Liander netwerk en hoe de online FlexOVL-omgeving gebruikt kan worden. De e-learning is daarnaast gebaseerd op de BEI regelgeving.
-
Is de online FlexOVL-omgeving een veilig systeem?
FlexOVL is via diverse manieren beveiligd. Zo communiceert de online omgeving met de apparaten via ons eigen beveiligde draadloze CDMA communicatienetwerk. Externen hebben geen toegang tot dit CDMA netwerk. Daarnaast is het inloggen op de online FlexOVL-omgeving voor een gebruiker dubbel beveiligd: persoonlijke inloggegevens en een extra verificatie via een token. Deze token is een code die u ontvangt via een verificatieapp op uw mobiele telefoon.
-
Mijn gemeente staat nog niet op de lijst. Wanneer is mijn gemeente aan de beurt?
Helaas weten we nog niet precies wanneer we in welke gemeente starten met de ombouw. De totale uitrol van FlexOVL duurt t/m 2019. Daarna zijn alle schakelkasten in alle gemeentes vervangen.
-
-
Mijn Liander
-
Hoe meld ik mij aan voor Mijn Liander?
U kunt zich hier aanmelden voor Mijn Liander. Hiervoor heeft u uw klantnummer en een factuurnummer nodig van een recente factuur die niet ouder dan 3 maanden mag zijn. Uw klant- en factuurnummer kunt u op uw factuur vinden.
-
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik nu doen?
Vul dan hier het e-mailadres in waarmee u zich bij Liander heeft geregistreerd. Wij versturen dan een e-mail waarmee u uw nieuwe wachtwoord kunt instellen.
-
Ik kan niet inloggen, wat nu?
Heeft u problemen met inloggen? Misschien komt het doordat:
* het e-mailadres of wachtwoord onjuist is ingevuld
* Het account is geblokkeerd omdat meer dan 5 keer is geprobeerd in te loggenU kunt nu een nieuw wachtwoord aanvragen. Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.
-
Hoe veilig is het gebruik van Mijn Liander?
Accounts op Mijn Liander zijn strikt persoonlijk. Alleen u weet het wachtwoord van uw eigen account. Wanneer u langer dan 30 minuten niets in Mijn Liander doet, wordt u automatisch uitgelogd.
-
-
Transportschaarste
-
Hoe komt er weer ruimte vrij op het net?
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk voor het vrijkomen van capaciteit op het net. Hieronder lichten we ze toe.
We hebben een knelpunt opgelost
We breiden het elektriciteitsnet op veel plaatsen fors uit. Dit doen we om knelpunten in het net op te lossen. Zo voldoen we aan de toenemende vraag naar stroom en het toenemende aanbod van duurzame stroom.Het gebied blijft transparant zolang er voldoende capaciteit is op het net. Dit kan veranderen door een groei in de vraag naar stroom of in het lokale aanbod van groene stroom. Kabels en installaties kunnen hierdoor weer vol raken. Het gevolg daarvan is dat er opnieuw geen ruimte voor nieuwe aanvragen beschikbaar is.
We hebben congestiemanagement toegepast
Congestiemanagement is een manier om klanten van hun gewenste (extra) capaciteit te voorzien. Met congestiemanagement wordt de beperkte ruimte op het elektriciteitsnet verdeeld, door aan grootverbruikers en grote producenten van elektriciteit te vragen om tijdelijk minder elektriciteit af te nemen, of juist meer elektriciteit aan het net te leveren. Daardoor komt er meer vermogen beschikbaar.De vraag naar stroom of het aanbod van groene stroom verandert
Het kan voorkomen dat één of meer klanten hun vermogensvraag intrekken. De vraag naar stroom en het aanbod van duurzaam opgewekte stroom verandert namelijk continu. Daardoor komt er tijdelijk capaciteit beschikbaar.Beter inzicht door gebruik van data
Liander werkt hard aan de digitalisering van het elektriciteitsnet. Zo krijgen we beter zicht op het benutten van de capaciteit van onze netten. Daarvoor plaatsen we bijvoorbeeld sensoren in transformatorruimten. We kunnen ook gebruik maken van de informatie uit de slimme meters. Dat doen we alleen wanneer klanten ons daar toestemming voor geven.Met de inzichten uit deze data:
- bepalen we waar we het net gaan uitbreiden.
- komen we tot nieuwe inzichten over de druk op het net.
- bedenken we oplossingen, die op korte termijn ruimte bieden.
-
Waar kan ik de transportprognoses vinden?
Via deze pagina heeft u toegang tot onze transportprognoses (T-prognoses) en realisaties per deelnet. Gegevens worden 's nachts automatisch bijgewerkt.
-
Hoe is het tekort aan transportcapaciteit ontstaan?
Door de groeiende economie neemt de vraag naar vermogen snel toe, vooral bij bedrijven. Daarnaast wordt op steeds meer plekken duurzame energie opgewekt. Dat maakt de belasting op het net steeds groter. De vraag naar elektriciteit gaat sneller dan Liander had kunnen voorspellen en sneller dan wij het elektriciteitsnet kunnen aanpassen. In de meeste gebieden van ons verzorgingsgebied zit ons netwerk daardoor aan de maximale beschikbare capaciteit.
-
In welke gebieden is momenteel een tekort aan capaciteit?
Een actueel overzicht van de gebieden waar ons netwerk de maximale capaciteit heeft bereikt, vindt u op onze website.
-
Liander kan een transportbeperking afgeven. Wat betekent dat?
Waar de druk op het netwerk toeneemt, zijn wij bezig om het stroomnet uit te breiden. Wanneer de uitbreiding van het stroomnet minder snel gaat dan dat de vraag naar elektriciteit toeneemt, zijn we soms genoodzaakt om een transportbeperking op te leggen. Dan heeft een klant wel een aansluiting voor elektriciteit, maar krijgt hij tijdelijk geen mogelijkheid de volledige capaciteit van de aansluiting te gebruiken. Heeft een klant al een aansluiting en wil hij meer verbruiken? Dan kan hij mogelijk niet volledig doorgroeien tot het maximale vermogen dat hoort bij de aansluitcategorie van zijn aansluiting.
-
Liander kan een transportbeperking afgeven. Wanneer doet Liander dit?
Er zijn drie redenen om als netbeheerder een transportbeperking af te geven. Vanwege capaciteitsproblemen, spanningsproblemen of vanwege het overschrijden van het kortsluitvermogen. Dit staat beschreven in de Netcode Elektriciteit.
-
Geldt een transportbeperking voor alle klanten?
Nee, vooralsnog kunnen we alleen zakelijke klanten met een aansluiting voor grootverbruik soms niet de gevraagde capaciteit bieden. Een transportbeperking geldt vooralsnog niet voor consumenten.
-
Heeft u een overschrijding van uw transportbeperking?
Heeft u één of meerdere malen een brief ontvangen over het overschrijden van uw transportbeperking? U kunt meer informatie vinden over wat u kunt doen, maar ook over de noodzaak om een overschrijding te voorkomen en de drukte op ons net.
-
Wie bepaalt of een gebied een congestiegebied is (en op welke gronden)?
Dat doen de netbeheerders, in dit geval Liander. Liander heeft inzicht in de capaciteit en het gebruik van het elektriciteitsnet. Als netbeheerder is Liander ook verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid en leveringszekerheid en zorgen daarom dat het net niet wordt overbelast.
-
-
Congestiemanagement
-
Hoe werkt GOPACS?
Op basis van de transportprognoses die klanten doorgeven, bepalen netbeheerders waar en wanneer ze congestie verwachten. Om die congestie te voorkomen, is het bijvoorbeeld nodig dat klanten op dat moment minder elektriciteit verbruiken. Een oproep hiervoor verschijnt in GOPACS, waarna klanten in het gebied een aanbod kunnen plaatsen. Klanten van buiten het gebied zetten een vraag uit. Via GOPACS worden vraag en aanbod aan elkaar verbonden, waarbij de landelijke balans op het net gelijk blijft. De netbeheerders betalen het prijsverschil tussen vraag en aanbod. Meer algemene informatie over GOPACS staat op https://gopacs.eu.
-
Wat is het congestiemanagementportal?
Via het congestiemanagementportal van GOPACS melden grootzakelijke klanten zich aan om zelf deel te nemen aan congestiemanagement. Dit hoeven ze niet te doen wanneer ze gebruik maken van een aggregator. In het congestiemanagementportal plaatsen deelnemers hun biedingen, die bijdragen aan het oplossen van congestie. Klanten die zelf deelnemen aan congestiemanagement ontvangen persoonlijk bericht over de aanmeldprocedure van het congestiemanagementportal. Deelname via het congestiemanagementportal is kosteloos.
-
Wat is een aggregator?
Een aggregator is een tussenpartij die op afstand uw apparaten kan aansturen om uw verbruik of opwek bij te stellen. Aggregators weten hoe ze uw flexibele vermogen kunnen optimaliseren. Dit doet hij op basis van een energieverbruiksprofiel, dat hij opstelt door te handelen op de flexibiliteits- en energiemarkten. U hoeft daardoor niet handmatig uw biedingen te doen en verbruik bij te stellen. De aggregator kan bijvoorbeeld uw energieleverancier, programmaverantwoordelijke of een andere commerciële partij zijn.
-
Wat is een congestiegebied?
In een congestiegebied is de maximale transportcapaciteit van het elektriciteitsnet bereikt. Dit betekent dat er geen ruimte is voor nieuwe aansluitingen. Er moet eerst worden uitgebreid of er moet extra ruimte komen via bijvoorbeeld het toepassen van congestiemanagement.
-
Welke rol spelen klanten bij congestiemanagement?
De klant speelt vanzelfsprekend een grote rol in het ontlenen van lokale flexibiliteit op plaatsen waar het net zijn maximale capaciteit heeft bereikt. Meedoen aan congestiemanagement levert extra verdienkansen op voor grootverbruikers en grote producenten van wind- en zonnestroom met flexibel vermogen of klanten met kleinere aansluitingen die zich groeperen via een congestie service provider (CSP). Daarnaast draagt dit bij aan de duurzaamheid van het net doordat er meer duurzame opwek gerealiseerd kan worden.
-
Welke rol spelen marktpartijen bij congestiemanagement?
CSPs zijn de partijen die het flexibel vermogen daadwerkelijk ontsluiten naar Liander. Voor hen is vooral van belang dat zij de noodzaak tot levering van flexibiliteit via de verschillende congestiemanagementproducten goed begrijpen en eventuele voorkeuren kunnen aangeven op welke wijze (IT) zij dit aan Liander gaan aanbieden. Daarnaast spelen de BRPs een belangrijke rol in het aanleveren van transportprognoses aan de netbeheerder.
-
Ik wil met mijn bedrijf graag deelnemen aan congestiemanagement. Waar en aan wie moet ik dat melden?
De netbeheerders maken gebruik van het systeem van GOPACS om congestiemanagement toe te passen. Via de GOPACS website kunt u zich aanmelden.
-
Hoe wordt besloten om congestiemanagement toe te passen?
Wanneer Liander als gevolg van een transportverzoek in een gebied fysieke congestie verwacht die niet met technische oplossingen verholpen kan worden, dient Liander een vooraankondiging op onze website te plaatsen waarin dit aangegeven wordt. Vervolgens start Liander een congestiemanagementonderzoek. Lees meer hierover op deze pagina.
-
Kunnen alle nieuwe klanten weer worden aangesloten bij het toepassen van congestiemanagement?
Met congestiemanagement proberen we zoveel mogelijk klanten te helpen, maar het is mogelijk dat de nieuwe aanvragen naar transportcapaciteit ook de mogelijkheden van congestiemanagement overstijgen. Misschien is er bijvoorbeeld te weinig flexibel vermogen aanwezig, of de financiële of technische grens is bereikt. Deze klanten krijgen dan alsnog een transportbeperking.
-
Komt er ook een mogelijkheid om flexvermogen geaggregeerd aan te bieden?
Het geaggregeerd aanbieden van flexvermogen in congestiegebieden is reeds mogelijk via GOPACS. Daarvoor moet de CSP-contact opnemen met de netbeheerder om dit te bespreken. Voor wat betreft de officiële CSP-erkenning & gerelateerde processen op GOPACS: dit wordt op GOPACS geïmplementeerd. Voorwaarden voor aggregatie zijn dat alle geaggregeerde aansluitingen behoren tot dezelfde BRP (Balance Responsible Party), telemetrisch bemeten zijn, op kwartierwaarden worden gealloceerd en ze binnen hetzelfde congestiegebied vallen. Zie voor verdere toelichting over wanneer een CSP voor een groep biedingen kan doen o.a. artikelen 9.32 en 9.34 uit de Netcode elektriciteit.
-
Hoe zit het precies met de financiële grens?
De financiële bovengrens moet volgens de ACM in verhouding staan tot de (maatschappelijke) waarde van het extra transport dat met congestiemanagement kan worden gefaciliteerd. Als er geen financiële bovengrens zou worden vastgelegd, zou dat betekenen dat een netbeheerder ongelimiteerd financiële middelen moet inzetten om afnemers tegen betaling te verzoeken om hun vraag naar transport aan te passen, ook al zouden de maatschappelijke baten van de extra getransporteerde elektriciteit lager zijn dan de kosten voor congestiemanagement. De regelgeving stelt daarom dat de netbeheerder per congestiegebied geen congestiemanagement hoeft toe te passen voor de vraag naar transport als geldt dat de kosten voor congestiemanagement gedurende de periode waarvoor het congestiegebied is aangewezen groter zijn dan de financiële grens. Deze financiële grens bedraagt EUR 1,02 per MWh van de hoeveelheid energie die met de aanwezige transportcapaciteit kan worden getransporteerd in het congestiegebied gedurende de congestieperiode. De formule om de financiële grens te berekenen is: capaciteit knelpunt [MW] * verwachte duur congestie [h] * factor (€1,02 per MWh)
-
Hoe zit het precies met de technische grens?
Het is goed om te benoemen dat de hoeveelheid extra transportcapaciteit die in een net gecreëerd kan worden via congestiemanagement eindig is. De fysieke transportcapaciteit neemt door het uitvoeren van congestiemanagement namelijk niet toe. Zolang de uitvoering van de verzwaring duurt, wordt door congestiemanagement de fysieke transportcapaciteit verdeeld over klanten door het invoeden of afnemen op specifieke momenten aan te (laten) passen. Hier zit uiteraard een grens aan, gekeken naar netontwerpcriteria en operationele veiligheidsgrenzen in een net(deel). In de regelgeving vraagt de ACM de netbeheerders te gaan tot 110-150% van de technische grens, afhankelijk van de aanwezigheid van regelbaar vermogen. Het doel van de congestiemanagementonderzoeken is dan ook om een passende oplossing te vinden, waarin voldoende maatregelen te nemen zijn om het risico van congestiemanagement voor de overige aangeslotenen te beperken.
-