De tarieven voor netbeheer gaan stijgen
Uitleg tarieven 2023
In 2023 stijgen de tarieven voor netbeheer van Liander voor zowel consumenten als zakelijke klanten ten opzichte van 2022. De definitieve tarieven worden pas eind van het jaar vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hierna communiceren wij de exacte tarieven aan onze klanten. Op dit moment zien wij dat de tarieven fors gaan stijgen en willen u daar nu alvast op voorbereiden.
Waardoor stijgen de tarieven?
De tariefstijgingen hebben meerdere oorzaken:
- Bij het transport van gas en stroom en bij het omzetten van bijvoorbeeld hoogspanning naar laagspanning gaat energie verloren. Dat noemen we netverliezen. Deze netverliezen kopen netbeheerders in. Omdat wij als netbeheerder net als iedereen veel meer voor gas en stroom betalen dan vorig jaar, zijn deze kosten fors toegenomen.
- Op dit moment betalen we tijdelijk 9% btw over de energiekosten. Het kabinet heeft bepaald dat het btw-percentage per 1 januari 2023 weer terug gaat naar 21%.
- De inflatie van 12%.
- De gestegen inkoopkosten die wij betalen aan landelijk netbeheerder TenneT.
Wat doet Liander met de opbrengsten uit de tarieven
De inkomsten uit de tarieven hebben we enerzijds nodig voor het betalen van onze kosten. Anderzijds gebruiken we de opbrengsten om te investeren in het energienet. We onderhouden of vernieuwen de bestaande stroomkabels en gasleidingen in uw regio. Ook breiden we het energienet uit op plekken waar dat nodig is en investeren we in innovatieve oplossingen. Dit doen we om storingen te voorkomen of sneller op te lossen en om het energienet zo optimaal mogelijk te kunnen benutten. Nederland heeft met een leveringszekerheid van 99,99% het meest betrouwbare netwerk van heel Europa. Liander doet er alles aan om dat zo te houden.
Consumenten & MKB

Lees hier meer over de verandering in de tarieven van 2023 voor consumenten en MKB klanten.
Grootzakelijke klanten

Lees hier meer informatie over de verandering in de tarieven in 2023 voor grootzakelijke klanten.