Stroomstoring Flevoland

Stroomstoring Flevoland

Op 2 september 2022 heeft een groot deel van Flevoland last gehad van een storing in het hoogspanningsnet. Huishoudens en bedrijven hebben hierdoor korte tijd geen stroom gehad. Wij begrijpen dat er veel vragen zijn over de storing en de afhandeling van de schademeldingen. Daarom delen wij op deze pagina de meest actuele informatie. Ook vindt u hier veelgestelde vragen over de stroomstoring en de antwoorden daarop.

Veelgestelde vragen stroomstoring Flevoland

  • Op dit moment wordt de oorzaak van de storing onderzocht door onafhankelijke onderzoeksbureaus. Zij kijken ook naar de schade die mogelijk veroorzaakt is door deze gebeurtenis. Zodra de resultaten van dit technisch onderzoek beschikbaar zijn worden de individuele schademeldingen beoordeeld. De resultaten van het technisch onderzoek worden eind 2022 verwacht.

  • De betrokken netbeheerders TenneT en Liander hebben een onafhankelijk onderzoek laten doen naar de storing. Ook toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) is hier vanaf het begin bij betrokken geweest. We willen inzicht hiermee krijgen in wat er precies is gebeurd en hiervan leren. Op donderdag 22 december 2022 zijn de tussentijdse bevindingen naar buiten gebracht. Het volledige nieuwsbericht vindt u hier.

  • Nee, in dit geval is er geen er geen sprake van wettelijke compensatie. Bij wettelijke compensatie gaat het om een vaste vergoeding die wettelijk is vastgesteld Voorwaarde is dat de stroomstoring veroorzaakt is in het hoogspanningsnet. Daarnaast moet de storing langer duren dan 60 minuten. De storing in Flevoland is door de landelijke netbeheerder TenneT en Liander binnen een uur verholpen.
  • Als u denkt recht te hebben op een schadevergoeding, vul dan het schadeformulier op onze website in. Let op: controleer altijd eerst of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Meer informatie hierover is te lezen op deze pagina.

  • We hebben ruim 800 claims ontvangen van consumenten en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting. Het gaat daarbij voornamelijk om apparaten in huis die kapot zijn gegaan. Getroffen huishoudens en bedrijven wachten sinds de stroomstoring op duidelijkheid over de afhandeling van hun schadeclaims. Dat dit lang duurt heeft te maken met het nog lopende onderzoek naar de oorzaak en gevolgen van de storing.

    Het onderzoek is nog niet helemaal afgerond. Toch willen wij onze klanten nu snel duidelijkheid geven. We nemen daarom de meeste schadeclaims van consumenten en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting nu in behandeling. Het gaat dan om alle ingediende schadeclaims tot 3.500 euro. We verwachten dat alle schadeclaims eind januari zijn beoordeeld.

  • Bekijk het overzicht met actuele informatie over storingen op onze website. Hier vindt u ook tips over wat u kunt doen bij een gas of stroomstoring.