Recordinvestering Liander in Noord-Holland, maar versnelling blijft noodzakelijk

Netbeheerder Liander presenteert vandaag een ambitieus investeringsplan voor de aankomende jaren. Niet eerder werd...
Hier vindt u al het Liander-nieuws uit de regio Noord-Holland.
Iedere twee weken verzorgen wij een update over de beschikbare transportcapaciteit voor klanten met een grootverbruikaansluiting op het elektriciteitsnet van Liander.
Waar in Noord-Holland vinden grote investeringen plaats in het elektriciteitsnet?
Waar in uw buurt is Liander aan het werk? Bekijk het actuele overzicht van onderhoud, uitbreiding en verzwaring van het net.
Lees hier over de Regionale Energie Strategie (RES) in Noord-Holland.
Lees hier alles over de grootschalige projecten waar Liander in uw regio de mouwen voor opstroopt.
Netbeheerder Liander presenteert vandaag een ambitieus investeringsplan voor de aankomende jaren. Niet eerder werd...
Eind 2021 heeft Liander voor het elektriciteitsstation in Oterleek aangekondigd dat de maximale grenzen van dit station...
Naast de nieuwe knelpunten die TenneT vandaag heeft aangekondigd voor Noord-Holland heeft ook het regionale...
In de gebieden waar een tekort is aan transportcapaciteit gelden beperkingen. Helaas is dat in de meeste gebieden van ons verzorgingsgebied het geval. Indien de transportbeperking wordt opgegeven, informeren wij de betreffende klanten daarover. In gebieden waar nog transportcapaciteit is, kunnen wij uw gecontracteerd vermogen op uw verzoek verhogen.
Verhogingen van uw gecontracteerd transportvermogen (GTV) vraagt u nu en in de toekomst aan via Mijn Liander. Na uw aanvraag voor verhoging neemt één van onze medewerkers contact met u op om de mogelijkheden te bespreken. Heeft u nog geen Mijn Liander? Bel ons dan op 088 542 63 62 en houd uw klantnummer bij de hand.
Klanten in een gebied met transportbeperking kunnen geen extra vermogen krijgen voor het verbruiken en/of terugleveren van elektricteit. Deze beperking wordt opgeheven zodra er weer capaciteit beschikbaar is. We werken hard aan de uitbreiding van het elektriciteitsnet zodat er zo snel mogelijk weer voldoende transportcapaciteit beschikbaar is. Daarnaast werken we aan slimme oplossingen en passen we congestiemanagement toe om toch vermogen aan te kunnen bieden. Vrijgekomen vermogen verdelen wij onder de klanten die vermogen aanvragen. Degene die dit het eerst aanvraagt, komt als eerst aan de beurt. We zullen dan persoonlijk contact met u opnemen.
U bent vrij om op eigen initiatief een oplossing te implementeren achter uw aansluiting, zolang u binnen de grenzen van het beperkte transportvermogen blijft. We kunnen echter niet assisteren in tussentijdse oplossingen die worden aangedragen vanuit onze klanten. De reden hiervoor is dat wij erg veel individuele verzoeken ontvangen en daardoor niet alle oplossingen kunnen monitoren. Terwijl het betrouwbaar, beheersbaar en betaalbaar houden van het net onze belangrijkste taken zijn. Dit kunnen we niet waarborgen als we de oplossingen niet kunnen controleren.
Wij zullen u allereerst informeren over de overschrijding. Daarnaast zullen wij u verzoeken om zo snel als mogelijk, in ieder geval binnen vier weken, maatregelen te nemen en nieuwe overschrijdingen van het gecontracteerde transportvermogen te voorkomen. Overschrijdt u het gecontracteerde transportvermogen dan nogmaals, dan bent u in verzuim en zijn wij genoodzaakt om maatregelen nemen. Leidt een nieuwe overschrijding tot schade? Dan bent u daarvoor aansprakelijk.
In uw aansluit- en transportovereenkomst (ATO) staat uw gecontracteerde vermogen. Dit is het maximale vermogen dat u op enig moment in het jaar verwacht nodig te hebben. Het technisch vermogen is het vermogen dat uw aansluiting maximaal aan kan.