Veelgestelde vragen drukte op het stroomnet

Drukte op het stroomnet

Veelgestelde vragen over de levertijden

  • Het is mogelijk dat consumenten en klein zakelijke klanten te maken krijgen met drukte op het stroomnet. Afhankelijk van de situatie moeten we dan eerst het stroomnet verzwaren. Consumenten en kleinzakelijke klanten moeten daardoor soms langer wachten als zij een nieuwe aansluiting aanvragen of een aansluiting willen laten verzwaren. Dit geldt ook voor partijen die meerdere kleine aansluitingen aanvragen of willen laten wijzigen. Bij klanten met zonnepanelen op het dak kan het voorkomen dat bij drukte op het energienet hun omvormer de panelen uitschakelt op een zonnige dag.  Zij leveren dan tijdelijk hun opgewekte energie niet terug aan het stroomnet. Voor eigenaren van laadpalen geldt dat bij drukte op het stroomnet de laadpaal niet oplaadt op bepaalde momenten. Hoe eerder partijen zoals woningbouwcorporaties hun verduurzamingsplannen met ons delen via onze relatiemanagers hoe beter we hierop in kunnen spelen. 

  • Vraag zo vroeg mogelijk via mijnaansluiting.nl een aansluiting of wijziging aan uw aansluiting aan. Dan kunnen wij u ook zo snel mogelijk laten weten wanneer uw aanvraag uitgevoerd kan worden. Natuurlijk doen wij er alles aan om aan uw planningswensen te voldoen. Maar helaas lukt dat niet altijd. Onze excuses daarvoor!

  • Voor het uitvoeren van een aanvraag geldt een wettelijke termijn van 18 weken. Het kan zijn dat uw aanvraag nog niet is uitgevoerd omdat het energienet de maximale capaciteit heeft bereikt. Hierover wordt of bent u dan geïnformeerd. Als de uitvoering langer duurt kan dit ook te maken met het grote aantal aanvragen wat wij momenteel ontvangen of met een tekort aan technisch personeel. Wij doen er alles aan om in gesprek met u tot een goede oplossing te komen. Natuurlijk doen wij er alles aan om aan uw planningswensen te voldoen. Maar helaas lukt dat niet altijd. Onze excuses daarvoor!

  • Het is voor consumenten en kleinzakelijke klanten nog niet mogelijk om inzicht te geven in hoe de situatie in de omgeving is. Hoe eerder de netbeheerder op de hoogte is van uw wensen, hoe meer ruimte er is voor de juiste afstemming. Weet u bijvoorbeeld een half jaar van tevoren al wat u van plan bent? Vraag dan zo vroeg mogelijk via mijnaansluiting.nl een aansluiting aan. Wij zoeken graag samen met u naar passende oplossingen. Natuurlijk doen wij er alles aan om aan uw planningswensen te voldoen. Maar helaas lukt dat niet altijd. Onze excuses daarvoor!

  • Het herstel van de economie en de bijbehorende vraagstijging is sneller gegaan dan wij dachten. In combinatie met de toegenomen aandacht voor duurzame energie-opwek is het aantal aanvragen in sommige gebieden met meer dan 50 procent toegenomen. Daarnaast is er ook een tekort aan geschikt technisch personeel. Niet alleen bij Liander, het is een vraagstuk waar veel technische bedrijven mee kampen. Op korte termijn is daar geen oplossing voor.

  • Wij vinden het erg vervelend als wij niet aan de gewenste planning kunnen voldoen. En het is nog vervelender als u hierdoor schade heeft. Wij gaan hierover graag met u in gesprek om te kijken naar een passende oplossing.

    Bent u een consument of vraagt u een kleinverbruikaansluiting aan? Neem dan contact op met de aannemer die bij u het werk uitvoert. Deze vindt u via het statusoverzicht in mijnaansluiting.nl. Bent u een zakelijke klant? Neem dan contact op met uw projectmanager.

  • Onze verwachting is dat klanten in ieder geval het komende jaar te maken krijgen met werkzaamheden die vertraging oplopen. Wij werken ondertussen hard aan oplossingen voor de lange termijn.

  • In Amsterdam, Noord-Holland en de Flevopolder hebben we minder technisch personeel dan nodig is. Als we langer technisch personeel tekort blijven komen, kan ook in andere delen van ons verzorgingsgebied de levertijd steeds meer onder druk komen staan.

  • Om de levering van stroom en gas te garanderen, kunnen wij werkzaamheden voorrang geven. Bijvoorbeeld bij vernieuwingen van stroom- of gasnetten. Deze kunnen namelijk effect hebben op de planning van individuele aanvragen van klanten. Als wij werkzaamheden voorrang geven, overleggen we hierover altijd met betrokken klanten en gemeenten.

  • Dat is niet de verwachting. Wij doen er alles aan om de levering van stroom en gas mogelijk te blijven maken.