Storingen supersnel oplossen

Storingen supersnel oplossen

Wist je dat ons energienet hoort tot de betrouwbaarste ter wereld? In 2019 daalde het aantal minuten dat onze klanten zonder stroom zaten. Dankzij de slimme meter. 

Roy Brouwer werkt bij ons technisch klantcontactcentrum. Hij werkt aan een nieuwe app die storingen kan signaleren. “Een stroomstoring is altijd vervelend”, vertelt Roy. “Die willen we natuurlijk zo snel mogelijk oplossen.” Dat gaat makkelijker als je een slimme meter hebt, want dan hoef je de storing niet meer zelf te melden. Roy: “We zien het vanzelf als een meter uitvalt. En dan sturen we er meteen een monteur op af. Die kan de storing dan direct verhelpen.”

Klanten hebben de storing soms niet eens in de gaten

Sinds 2019 werken we nu op deze manier, vertelt Roy. En inmiddels hebben we al 699 keer een storing op deze wijze kunnen oplossen. Klanten hebben op die manier gemiddeld 26 minuten eerder stroom. Sterker nog: soms hebben klanten de storing nog niet eens in de gaten! Per week handelen we zo’n 25 storingen per week af op deze manier. Dat worden er natuurlijk meer, omdat steeds meer mensen kiezen voor een slimme meter. Zo kunnen we vaker snel ingrijpen en een betrouwbaar energienetwerk garanderen.

Dat is nog eens een snelle service

Voor monteurs was de nieuwe werkwijze even wennen. Vroeger gingen ze namelijk pas op pad na een telefoontje van een klant. Nu gaan ze ook wanneer de slimme meters in de straat een  alarm afgeven dat er geen stroom is. Vaak zijn ze er al voordat een klant belt. Roy: “Dan krijgen wij een storingsmelding van een klant, en dan kunnen we vertellen dat de monteur al bezig is. Dat noem ik nog eens een snelle service.”