Slimme meter

  • De slimme meter is een digitale energiemeter. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier. Zo krijgt u inzicht in uw energieverbruik. Lees meer over werking en de waarom Liander de slimme meter plaatst.

    Meer weten over de plaatsing van de slimme meter? Bekijk de video

     

  • U kunt de uitleesfunctie die ervoor zorgt dat de meterstanden automatisch worden doorgestuurd, zelf in- en uitschakelen. U kunt dit op één van de volgende manieren doen:

    • logt eenvoudig in met uw meternummer.
    • Vraag dit aan de monteur nadat hij/zij de slimme meter heeft geïnstalleerd. 
  • U krijgt vanzelf bericht wanneer u een slimme meter krijgt. Op onze planning voor plaatsing van de meters ziet u een overzicht van postcodes die de komende maanden aan de beurt zijn. Zo kunt u zien of uw postcode ertussen staat, en of u snel een slimme meter krijgt. Of toch nog even moet wachten.

  • Wij kunnen helaas niet op voorhand aangeven welk type slimme meter u krijgt. Dit komt doordat onze monteurs altijd eerst naar de situatie in uw meterkast kijken en bepalen op basis daarvan welk type het meest geschikt is. Als er weinig ruimte is in uw meterkast, plaatsen we een kleinere meter dan als er veel ruimte is, zo voorkomen we dat bijvoorbeeld de deur van uw meterkast niet meer sluit. Ook kijkt de monteur of uw slimme meter goed functioneert, mocht dit niet zo zijn dan hangt hij alsnog een ander type op. Alle slimme meters die wij plaatsen voldoen aan de hoge gestelde kwaliteits- en veiligheidseisen.

  • De monteur komt in de meterkast de elektriciteitsmeter vervangen en als u gas heeft, ook de gasmeter. Het gaat dan om de kastjes met de telwerken en niet om de elektriciteitszekeringen (stoppen).

    Meer weten over de plaatsing van de slimme meter? Bekijk de video

     

  • U kunt gemakkelijk zien of u een slimme elektriciteitsmeter heeft. U kunt eenvouding inloggen met de laatste zes cijfers van uw meternummer. Bij slimme meters staat het meternummer meestal onder een streepjescode. Bij traditionele meters begint het meternummer meestal met No.

  • Neem contact op met de aannemer die de slimme meter plaatst. U vindt het telefoonnummer in de brief over de afspraak. Mocht u deze brief niet meer hebben, kunt u de contactgegevens terugvinden aan de hand van uw postcode.

    Meer weten over het wijzigen van uw afspraak? Bekijk de video

     

  • Wij bieden elke huishouden gratis een slimme meter aan. U krijgt hierover vanzelf bericht. Als u eerder een slimme meter wilt, dan kunt u deze aanvragen. De kosten zijn dan voor uw rekening.

  • Uw slimme meter stuurt standaard elke dag de meterstanden door naar de energieleverancier. Vraag uw energieleverancier om uw meterstanden vaker door te sturen. Uw verbruiken ziet u terug op de overzichten van uw energieleverancier.

  • U ontvangt eerst bericht of de meter geplaatst kan worden. Daarna nemen wij binnen 5 werkdagen contact met u op voor het maken van een afspraak. Daarna wordt de slimme meter meestal binnen 2 weken geplaatst. Bekijk alle stappen.

  • Zoek de handleiding van uw slimme meter. En bekijk hoe u dit kunt checken.

  • De slimme meter is niet verplicht in Nederland. Als u de slimme meter niet wilt kunt u de slimme meter laten blokkeren of u kunt de slimme meter weigeren.

  • Uitlezen doet Liander:

    • elke dag voor de dagstanden

    • als u gaat verhuizen

    • als u een andere energieleverancier kiest én

    • als het nodig is voor beheer en onderhoud van het gas- en stroomnetwerk of uw energiemeter.

    Meer weten over het doorsturen van de meterstanden? Bekijk de video

     

  • U kunt gemakkelijk zien of u een slimme elektriciteitsmeter heeft. U kunt eenvouding inloggen met de laatste zes cijfers van uw meternummer. Bij slimme meters staat het meternummer meestal onder een streepjescode. Bij traditionele meters begint het meternummer meestal met No.

  • Hoe uw slimme meter eruit ziet hangt af van welke meter er bij u in de meterkast hangt. De naam van de meter is te lezen op de slimme meter. Voor verdere beschrijving kunt u een handleiding vinden voor uw slimme meter.

  • Bij elektrische apparaten is altijd sprake van enige mate van elektromagnetische straling. De straling van de slimme meter blijft echter ruim binnen de daartoe geldende richtlijnen. En vormt geen gevaar voor uw gezondheid.

  • De slimme meter is een digitale energiemeter. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier. Zo krijgt u inzicht in uw energieverbruik. Lees meer over de voordelen.

    Meer weten over de slimme meter? Bekijk de video

     

  • Bekijk zelf wat de capaciteit (doorlaatwaarde) van uw aansluiting is. De capaciteit (ofwel de doorlaatwaarde) van uw aansluiting bepaalt de hoogte van de maandelijkse netbeheerkosten. De kosten vindt u in ons tarievenoverzicht.

  • Maakt de meter lawaai of is het display uit? Bekijk wat u kunt doen. Twijfelt u of de meter uw verbruik goed registreert? Zoek dan een mogelijke verklaring voor de hoge meterstanden.

  • In de handleiding van uw slimme meter kunt u lezen hoe u uw verbruik kunt bekijken.

  • Vervelend. Check hier of u het zelf kunt oplossen. Lukt dat niet? Dan kunt u het probleem bij ons melden. We nemen dan binnen 2 werkdagen contact met u op.

  • In de handleiding van uw slimme meter kunt u lezen hoe u uw teruglevering kunt bekijken.

  • Het display van een gasmeter gaat altijd in slaapstand. U ziet de meterstanden dan niet. Druk op het knopje op de gasmeter om de meterstanden te kunnen zien. Kunt u het knopje niet vinden, raadpleeg dan de meterhandleiding van uw meter op onze website.

  • De slimme meter stuurt alleen uw meterstanden door aan Liander. Dit gebeurt standaard elke dag. Wilt u dit niet? Dan kunt u dit laten blokkeren. U moet dan wel jaarlijks zelf uw meterstanden doorgeven. Ook ontvangt u geen tussentijdse verbruiksoverzichten meer.

  • Lees op onze uitgebreide privacypagina hoe wij met uw meterstanden om gaan.

  • Als u niet wilt dat de meterstanden automatisch worden doorgestuurd, dan kunt dit kosteloos stopzetten. Lees hier hoe ik dit kunt stopzetten. U moet dan jaarlijks zelf uw meterstanden doorgeven en ontvangt geen verbruiksoverzichten. Lees meer over privacy en bekijk wat u moet doen. 

    Meer weten over het automatisch stopzetten? Bekijk de video

     

  • Nee, dat gaat niet. Uw elektriciteitsmeter schakelt namelijk tussen een hoog en een laag tarief. Dit werkt nu met een signaal dat via het elektriciteitsnet loopt, het toonfrequent signaal. Door veranderingen aan het hoogspanningsnet komt dit signaal per 1 juli 2021 te vervallen. Vanaf dat moment kan uw eelektriciteitsmeter niet meer schakelen tussen beide tarieven. Enkeltarief wordt dan in rekening gebracht. Met slimme meters kunt u wel gebruikmaken van dubbeltarief.

  • Neem contact op met uw energieleverancier. Deze kan dit voor u wijzigen. Uw meter hoeft hier niet voor worden aangepast.

  • Onze aannemer komt bij u langs om uw traditionele meter te vervangen voor een slimme meter. U ontvangt hierover eerst bericht. Bekijk hoe we te werk gaan.

    Meer weten over het plaatsen van de slimme meter? Bekijk de video

     

  • Via het planningsoverzicht (excel-bestand) van Netbeheer Nederland, kunt u zien waar de komende vier kwartalen in Nederland een slimme meter wordt aangeboden.

     

  • Ja, dat mag. De bewoner van de woning mag zelf beslissen om de slimme meter te laten plaatsen.

  • Als u teruglevert aan het net door bijvoorbeeld zonnepanelen, kan een slimme meter u inzicht geven in hoeveel u precies teruglevert. Voor klanten die terugleveren is er nog wel veel onduidelijkheid of het wel of niet handig is om de slimme meter te laten plaatsen. Lees meer over salderen en de terugleversubsidie bij zonnepanelen.

  • Ga dan naar onze contactpagina en bekijk de mogelijkheden om uw vraag te stellen.