Liander bereidt zich voor op extreem winters weer

/winter

Liander bereidt zich voor op extreem winters weer

De komende dagen wordt extreem winters weer verwacht. Daarom neemt Liander maatregelen. Zo sluiten we vanaf maandag geen gas en elektriciteit af en stellen we niet noodzakelijke werkzaamheden onder de grond uit. Uiteraard lossen we storingen ook de komende dagen zo snel mogelijk op. We blijven werken aan een betrouwbaar energienet door onderhoudswerkzaamheden aan het energienet boven de grond zoveel mogelijk te blijven doen.

Storingen lossen we op

Veiligheid staat voorop. Daarom lost Liander storingen altijd zo snel mogelijk op. Ook bij extreme kou en sneeuw. We verwachten minder storingen door graafwerkzaamheden, omdat in de meeste gemeenten komende week niet in de grond gewerkt mag worden. Graafwerkzaamheden zijn normaal een belangrijke oorzaak voor storingen. Omdat we door het extreme weer minder geplande werkzaamheden uitvoeren hebben we meer monteurs beschikbaar om storingen op te lossen. Door sneeuw en ijzel op de weg kunnen onze monteurs wel langer onderweg zijn. Uiteraard doen wij er alles aan zo snel mogelijk een storing op te lossen.

Niet afsluiten bij vorst

Consumenten die bijvoorbeeld door wanbetaling geen energieleverancier meer hebben, moeten volgens de wet worden afgesloten. In de winter zijn netbeheerders altijd terughoudend met het afsluiten van klanten. Bij minimaal twee aaneengesloten dagen met vorst sluiten we niet af totdat de vorstperiode voorbij is. Daarom sluiten wij vanaf aanstaande maandag geen klanten van het gas en elektriciteit af.
Voor situaties waarbij sprake is van illegaal energie aftappen of op andere wijze frauderen, geldt de regeling niet. 

Werk gaat zoveel mogelijk door

Het is vervelend om zonder stroom te zitten. Helemaal in lockdown met extreem winters weer. Bij werkzaamheden proberen we de stroomonderbreking zo kort mogelijk te houden. Dit doen we door noodstroom in te zetten bij werk wat we buiten uitvoeren. We informeren klanten voorafgaand over de werkzaamheden die wel doorgaan. Zo kunnen klanten zich ook zelf goed voorbereiden. Lees hier onze tips bij een aangekondigde stroomonderbreking. Is onze monteur verlaat, of kan een afspraak bij u thuis of werk buiten toch niet doorgaan? Ook dan doen wij ons best klanten tijdig te informeren. 

Bekijk gerelateerd nieuws:

Liander start met grote uitbereiding elektriciteitsnet Noordoostpolder

Liander start met grote uitbereiding elektriciteitsnet Noordoostpolder

Netbeheerder Liander is gestart met een grote operatie om het elektriciteitsnet in de Noordoostpolder te verzwaren. De s ...

Lees artikel