Geen afsluitingen van gas en stroom rond de feestdagen

Geen afsluitingen van gas en stroom rond de feestdagen

Liander is tot en met woensdag 1 januari terughoudend met het afsluiten van stroom en gas. Consumenten die geen energieleverancier hebben, bijvoorbeeld door een betalingsachterstand, moeten eigenlijk worden afgesloten.

Om tijdens de feestdagen te zorgen voor warme en sfeervol verlichte huizen, maken we daar elk jaar een uitzondering op. Voor klanten die illegaal energie aftappen of op andere wijze frauderen, geldt deze uitzondering niet.

Geen energieleverancier

Vaak wordt ten onrechte gedacht dat een betalingsachterstand op de energierekening, reden is voor netbeheerders om af te sluiten. Klanten betalen hun rekening aan de energieleverancier, niet aan de netbeheerder. Pas als een energieleverancier het contract met een klant opzegt vanwege betalingsproblemen en de klant geen nieuw contract afsluit met een andere energieleverancier, dan is de netbeheerder verplicht de klant af te sluiten. Afsluiten is het allerlaatste middel dat wordt ingezet, als er echt geen andere mogelijkheden meer zijn. Er wordt altijd geprobeerd klanten weer op weg te helpen naar een nieuwe leverancier. Gelukkig lukt dat in veel gevallen ook.

Ingrijpend

Liander heeft jaarlijks een kleine 18.000 cases van klanten die niet langer een energiecontract hebben bij een energieleverancier. Een groot deel daarvan zijn klanten die door betalingsproblemen niet langer een overeenkomst hebben. Een klant afsluiten is een zeer ingrijpende gebeurtenis, zowel voor de klant als voor onze monteurs die dit werk moeten doen. Dat willen we liever niet. Het is dan ook belangrijk dat we er in Nederland gezamenlijk voor zorgen dat we dit voorkomen. De betaalbaarheid van de energierekening is dan ook een relevant maatschappelijk vraagstuk.