Liander herstelt gasleiding in Bruchem

Liander herstelt gasleiding in Bruchem

Foto gaslek Bruchem

Onze monteurs zijn begonnen met herstelwerkzaamheden aan een gebroken gasleiding in het buitengebied van Bruchem. Donderdag 29 augustus werd de leiding kapotgetrokken door een boom die omviel na een blikseminslag. Bij ruim 30 klanten is de gasvoorziening hierdoor tijdelijk onderbroken. De werkzaamheden gaan het weekend door.

We zijn een groot deel van de donderdagavond en nacht bezig geweest om de leiding rondom de lekkage af te sluiten. Vrijdag zijn onze monteurs begonnen met het herstel van de gasvoorziening. Tegelijk met de breuk van de gasleiding is ook de rioolbuis gesprongen. Hierdoor is de gasleiding vervuild geraakt en deels met rioolwater gevuld. Onze monteurs moeten daarom 2 kilometer leiding schoonmaken. Hiervoor wordt op diverse plaatsen het gasnet opengemaakt en met speciale riool- en waterstofzuigers de leiding gereinigd.

Monteurs werken volop aan herstel

De getroffen klanten in het buitengebied hebben het advies gekregen om de hoofdkraan tijdelijk af te sluiten. Onze monteurs werken in ploegen aan het schoonmaken en herstel van de gasleiding. De herstelwerkzaamheden gaan in het weekend door. Op de carpoolplaats aan de Steenweg 94 staat de werk-unit van onze monteurs. Voor de werkzaamheden worden ook enkele wegen (deels) afgezet, waaronder de Steenweg, de Peperstraat en de Krangstraat. We hebben verkeersregelaars ingezet om het verkeer ter plekke te kunnen omleiden.

Compenstatie bij storing

Als u zelf 4 uur of langer zonder gas of stroom heeft gezeten, krijgt u automatisch een compensatievergoeding voor het ongemak. Deze storing komt voort uit een blikseminslag wat onder een extreme situatie valt. Hier hoeven wij u geen compensatievergoeding te betalen. Omdat we dit wel erg vervelend vinden betalen we toch uit onder coulance. U ontvangt de coulancevergoeding automatisch binnen 10 weken van ons. Lees er alles over op www.liander.nl/compensatie. 


UPDATE zondag 1 september 0:22 uur
Er wordt hard gewerkt aan het schoonmaken en herstellen van de gasleiding. Vandaag zijn 14 woningen weer aangesloten op het gasnet.  

UPDATE zondag 1 september 20.51 uur
De gasstoring is verholpen en alle getroffen klanten zijn weer aangesloten op het gasnet. Onze monteurs heben dit hele weekend in ploegen gewerkt om de 2 km gasleiding te reinigen en te herstellen. Vandaag zijn de resterende klanten weer aangesloten op het gasnet. Op 4 adressen konden wij geen contact krijgen met de bewoner of eigenaar. Voor deze adressen zijn afspraken gemaakt voor morgen of zij hebben een brief in de bus gekregen. 

Lees voor meer informatie ook de veelgestelde vragen onderaan deze pagina. 

Media

Veelgestelde vragen storing Bruchem

  • Donderdag 29 augustus werd een gasleiding kapotgetrokken door een boom die omviel na een blikseminslag in het buitengebied van Bruchem. Onze monteurs zijn begonnen met herstelwerkzaamheden. Bij ruim 30 klanten is de gasvoorziening hierdoor tijdelijk onderbroken. Dit is erg vervelend.

  • We maken de leidingen schoon en sluiten dan het gas weer aan. Dat doen we met speciale stofzuigers. Hiervoor maken we op diverse plaatsen gaten in de grond. Dit herstellen we na afloop ook weer netjes.

  • De werkzaamheden gaan komend weekend door zodat we zo snel mogelijk u weer van gas kunnen voorzien. Alleen heeft ’s nachts werken weinig zin in verband met de verlichting.

  • We houden u graag op de hoogte van de voortgang van de werkzaamheden. Volg ons daarom op Twitter en/of Facebook en lees meer op www.liander.nl/bruchem Ook staat er een werkkeet van liander achter het Esso tankstation, loopt hier gerust naar binnen als u vragen heeft over de werkzaamheden.

  • De leidingen moeten helemaal schoon zijn om weer veilig gas te gebruiken. Dit is een flinke klus. We werken in ieder geval het weekend door. Waar mogelijk sluiten we weer klanten aan. Zondag 1 september einde dag is de gasstoring volledig hersteld en zijn alle klanten weer aangesloten op het gasnet. 

  • Als u zelf 4 uur of langer zonder gas of stroom heeft gezeten, krijgt u automatisch een compensatievergoeding voor het ongemak. Deze storing komt voort uit een blikseminslag wat onder een extreme situatie valt. Hier hoeven wij u geen compensatievergoeding te betalen. Omdat we dit wel erg vervelend vinden betalen we toch uit onder coulance. U ontvangt de coulancevergoeding automatisch binnen 10 weken van ons. Lees er alles over op www.liander.nl/compensatie.