Aandacht voor betaalbaarheid energievoorziening

Aandacht voor betaalbaarheid energievoorziening

In het televisieprogramma 1Vandaag is dinsdag 29 januari aandacht voor de betaalbaarheid van de energierekening. Het gaat onder meer over het afsluiten van klanten door netbeheerders zoals Liander. Hoe zit dit precies?

Jaarlijks krijgen netbeheerders duizenden cases doorgestuurd van klanten die niet langer bij een energieleverancier zitten omdat hun contract met de leverancier is opgezegd, bijvoorbeeld door achterstallige betalingen. Netbeheerders wijzen klanten erop dat ze een nieuwe energieleverancier moeten kiezen. Doen klanten dat uiteindelijk niet, dan wordt de klant in het uiterste geval afgesloten van energie. Dit is een maatregel die we in de praktijk liever niet toepassen. Gelukkig is het in de meeste gevallen ook niet nodig.

 

In het televisieprogramma is onder meer gesproken over de (toekomstige) betaalbaarheid van de energievoorziening. Onze klanten stellen ons hier nu al vragen over. Logisch, vinden wij. Het is belangrijk dat we er met elkaar voor blijven zorgen dat de energievoorziening voor iedereen toegankelijk, betrouwbaar en betaalbaar blijft. Liander kijkt bijvoorbeeld zorgvuldig naar de investeringen die gedaan moeten worden om de netten betaalbaar te houden. Daarnaast juichen we maatschappelijke initiatieven toe op het gebied van energiebewustzijn, zoals de Energiebank en de pilot Prepaid Energy Service en werken hieraan mee.

 

Heeft u een brief ontvangen van Liander dat uw contract door uw energieleverancier beëindigd is? Kijk dan wat u kunt doen of neem contact met ons op.