Rapportage over afhandeling meldingen na uitzending Radar

Radar

Slimme meter thuis

Consumentenprogramma Radar verzamelde afgelopen maart zo’n 3.000 meldingen van consumenten die twijfelden aan hun meterstand. Aanleiding was het onderzoek van Frank Leferink (UTwente) naar elektromagnetische interferentie bij elektriciteitsmeters. De netbeheerders hebben de meldingen opgepakt en afgehandeld. Dit heeft een aantal inzichten opgeleverd.

In 79 gevallen werd een controlemeting uitgevoerd; daarbij zijn geen afwijkingen door elektromagnetische interferentie aangetroffen. Verreweg de meeste meldingen hadden een van de volgende oorzaken:

  • Verwarring door de eerste confrontatie met (een VKO met) werkelijke verbruikskosten;
  • Plaatsing slimme meter in wintermaanden, waardoor direct hoog verbruik te zien is;
  • Veranderd verbruik door wijziging in gezinssamenstelling of aanschaf andere apparaten;
  • Onduidelijkheid over verschil tussen opbrengst en teruglevering zonnepanelen;
  • Hogere jaarrekening, door geschatte meterstanden in voorgaande jaren;
  • Meetafwijking oude (vervangen) meter.

De netbeheerders en energieleveranciers hanteren een stappenplan voor iedereen die vragen heeft over meterstanden en/of verbruikskosten.

Meer informatie kunt u vinden in het Rapport afhandeling Radar-meldingen.

Op maandag 9 oktober 2017 besteedt Radar in de uitzending aandacht aan de afhandeling van de meldingen. De netbeheerders reageren in de uitzending met een gezamenlijke verklaring.

Bekijk gerelateerd nieuws:

Zonnepanelen: wat doen onze zakelijke klanten?

Zonnepanelen: wat doen onze zakelijke klanten?

Op dinsdag 5 september is het duurzame dinsdag. Het kabinet neemt dan een koffer vol duurzame ideeën en initiatieven in ...

Lees artikel

Netbeheerders gaan beperkt aantal gasmeters vervangen

Netbeheerders gaan beperkt aantal gasmeters vervangen

Gasmeters zijn veilig, maar voldoen mogelijk niet aan vereiste levensduur. De netbeheerders vervangen in totaal ongeveer ...

Lees artikel