Uw gemeente krijgt nieuwe energiemeters

Nieuwe energiemeters

Momenteel bieden wij kosteloos de slimme energiemeters aan in uw omgeving. Zorgt u er ook voor dat uw meterkast binnenkort klaar is voor een toekomst met nog meer zonnepanelen en laadpunten voor auto's?

Met de slimme energiemeters heeft u meer inzicht in uw stroomverbruik. Besparen van energie is nog nooit zo eenvoudig geweest. Bijkomend voordeel is dat u ook nooit meer de meterstanden hoeft door te geven. Deze lezen wij op afstand uit. We hebben aannemer SmartInstall gevraagd deze werkzaamheden uit te voeren.

Wat kunt u van ons verwachten?

  1. U ontvangt 2 brieven

    Allereerst ontvangt u een brief en een folder met meer informatie over de slimme meter. Twee weken van te voren ontvangt u een afspraakbrief met een datum dat de monteur van SmartInstall langskomt om de slimme meters (elektriciteit en gas) te plaatsen.

  2. Bevestig of verzet de afspraak

    Vanwege de planning is het belangrijk om vooraf te weten of u thuis bent. U kunt de afspraak eenvoudig bevestigen of verzetten via www.liandermeters.nl. U heeft hiervoor uw gebruikersnaam en wachtwoord nodig die in de afspraakbrief staan. Stonden deze gegevens niet in de brief, dan kunt u telefonisch contact opnemen met SmartInstall op telefoonnummer 088 22 66 788 (van maandag tot en met vrijdag van 8:00-20:00 uur en zaterdag van 8:00-17:00 uur)

  3. De monteur komt langs

    Op het afgesproken tijdstip komt de monteur van SmartInstall langs om uw elektriciteits- en gasmeter te vervangen. Vraagt u de monteur gerust naar zijn Liander legitimatiepasje. Hij is ongeveer 1 uur bezig.

  4. Koppel uw smartphone aan de slimme meter

    Door het koppelen van de slimme meter aan een app of portal krijgt u meer inzicht in uw energieverbruik. En hoe meer inzicht u heeft, hoe eenvoudiger het wordt om uw energiekosten te verlagen. Er zijn verschillende zogeheten energieverbruiksmanagers.

Waarom de nieuwe meter

Icoon Inzicht in energieverbruik

De nieuwe energiemeter levert u gemak op en geeft u inzicht in uw energieverbruik. Maar waarom plaatst Liander de nieuwe energiemeter eigenlijk?

Consumentenbond over de slimme meter

Consumentenbond over de slimme meter

Ontdek wat de Consumentenbond van de slimme meter vindt.

Veelgestelde vragen

  • Nog even een checklist om ervoor te zorgen dat de monteur op het juiste moment komt en dat hij direct aan de slag kan. U kunt hem daarbij helpen door ervoor te zorgen dat:

    • u de afspraak bevestigt of indien nodig verzet;
    • u uw contactgegevens aan de aannemer, zoals vermeld in uw brief, doorgeeft;
    • de meterkast en de energiemeters vrij toegankelijk zijn;
    • er zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact zijn;
    • er een meerderjarige aanwezig is.
  • Als de monteur er is, heeft u ongeveer een uur geen stroom en gas. Let dan op het volgende:

    • zorg dat uw woning een aangename temperatuur heeft. Zo houdt u het behaaglijk als de monteur aan het werk is;
    • houdt u uw koelkast en vriezer zoveel mogelijk dicht, zodat deze voldoende koud blijft;
    • heeft u een alarminstallatie, dan adviseren wij u vooraf uw alarmcentrale te informeren;
    • voor medische apparaten voor beademing of dialyse vraagt u uw medische hulppost om alternatieven op accu of batterijen;
    • wanneer u gas heeft, betekent dit dat u tijdens onze werkzaamheden geen verwarming en warm water heeft. Houd er ook rekening mee dat u in die tijd niet kunt koken.