Voorkom afsluiting van gas en stroom

Wie is Liander?

Wie is Liander?

Liander is een netbeheerder. We leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk. Misschien heb je wel eens een busje van Liander zien rijden.

Heeft u al een energieleverancier?

Om een nieuwe aansluiting te gebruiken, heeft u een energieleverancier nodig. Anders gebruikt u straks energie waar u niet voor betaalt.

Veelgestelde vragen

  • Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.

  • Liander is een netbeheerder. We leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk in uw regio. Uw meterkast is erop aangesloten, net als de meterkast van 3 miljoen andere woningen en bedrijven. Lees meer.

  • Optie 1: U kunt een contract tegen 'leegstandstarief' aangaan bij de energieleverancier als u uw aansluiting (tijdelijk) niet meer gebruikt. Bijvoorbeeld omdat uw woning of bedrijfspand leeg staat in verband met de verkoop hiervan. Geef bij de energieleverancier aan dat u de aansluiting tijdelijk niet gebruikt en dat u alleen de netwerkkosten wil betalen. U betaalt dan geen voorschotten, maar alleen de vaste kosten die de energieleverancier in rekening brengt namens ons als netbeheerder. De aansluiting blijft gewoon bestaan. Zien wij toch een verbruik op dit adres? Dan brengen wij de kosten hiervan bij u in rekening.

    Optie 2: U kunt uw aansluiting laten verwijderen als u de aansluitingen helemaal niet meer gebruikt. Dit vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Aan het regulier verwijderen van een elektriciteitsaansluiting tot 3x80 ampère en een aansluiting tot en met G25 zijn kosten verbonden:

    Optie 3 : U kunt uw aansluiting tijdelijk afsluiten. De aansluiting halen wij niet weg, alleen de druk wordt eraf gehaald. U kunt dan geen gas en/of stroom meer gebruiken. Tijdelijk afsluiten kost geld. Na maximaal 12 maanden sluiten wij u weer aan of u laat de aansluiting definitief verwijderen. Ook aan het weer aansluiten (inbedrijfstellen) of definitief verwijderen zijn kosten verbonden. Vergeet niet om u af te melden bij uw energieleverancier. Dat gaat niet automatisch. Als u zich niet afmeldt, blijft u energierekeningen ontvangen. Neem voor een tijdelijke afsluiting contact op met onze klantenservice.

  • Nee, om afsluiting te voorkomen neemt u direct contact op met uw energieleverancier om een nieuw contract aan te gaan. Kan dat niet of wilt u dat niet? Neemt u dan contact op met een andere energieleverancier. Deze kunt u zelf uitkiezen. Vraag bij de energieleverancier nadrukkelijk om een spoedaanvraag. Het is belangrijk dat uw aanvraag is verwerkt voor de einddatum van het ontbonden contract. Deze datum staat ook in de brief die u van ons heeft ontvangen. Geef deze datum ook door aan uw nieuwe energieleverancier. Vraag uw energieleverancier wanneer de aanmelding is verwerkt. Meestal is dit binnen 5 werkdagen.

  • Misschien bent u de nieuwe bewoner en heeft u zich daardoor nog niet bij een energieleverancier aangemeld. Neem contact op met een energieleverancier naar keuze. Vraag nadrukkelijk om een spoedaanmelding. Vraag uw energieleverancier wanneer de aanmelding is verwerkt (meestal is dit binnen 5 werkdagen).

    Neem vervolgens contact met ons op. U geeft bij ons aan per wanneer u verantwoordelijk bent voor de betreffende aansluiting(en) en wanneer uw energieleverancier de aanmelding heeft verwerkt.

  • De inlogcode staat in de brief die u ontvangen heeft. Let erop dat u geen spatie voor of aan het eind van de code intypt. De inlogcode is hoofdlettergevoelig en slechts 3 maanden geldig. Als de inlogcode niet werkt of u bent hem kwijt, kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

  • Neem hierover contact op met onze klantenservice. Zorg ervoor dat u de naam en het telefoonnummer van uw bewindvoerder bij de hand heeft. 

  • Sluit zo snel mogelijk telefonisch een contract af met een energieleverancier. Vraag om een spoedaanmelding. Voorkom zo dat wij u moeten afsluiten.