Tekort aan 3-fasenmeters (slimme meters)

Tekort aan meters

Doordat onze leveranciers weer mondjesmaat slimme 3-fasenmeters kunnen leveren aan ons, zijn we onze werkzaamheden voor het verzwaren van stroomaansluitingen weer aan het opstarten. Nieuwe aanvragen voor zwaardere stroomaansluitingen kunnen we helaas nog niet inplannen, dit duurt naar verwachting nog minimaal 7 maanden. We pakken eerst de oude aanvragen op. De vertraging komt door het wereldwijde tekort aan materiaal om de meters te maken. Denk bijvoorbeeld aan chips en andere onderdelen. 

Dit merkt u van het metertekort

    1. Heeft u een een zwaardere stroomaansluiting aangevraagd of is er een 3-fasenmeter nodig voor uw huidige aansluiting?

    Op dit moment is de 3-fasenmeter, die nodig is voor deze werkzaamheden, nog niet voor al onze klanten beschikbaar. Hierdoor kunnen wij de verzwaring niet al meteen bij iedereen uitvoeren. Wij nemen contact met u op zodra er voldoende meters zijn. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u kan zijn en vragen uw begrip voor de situatie. Voor nieuwe aanvragen duurt het na verwachting minimaal zeven maanden voordat u een afspraak kunt maken om de verzwaring uit te laten voeren.

    2. Heeft u een nieuwe aansluiting aangevraagd voor nieuwbouw?

    Door het tekort aan slimme meters plaatsten wij in uw pand een traditionele, digitale meter zodat de oplevering van uw pand geen vertraging heeft. De slimme meter heeft een aantal opties die deze meter niet heeft. U kunt daarom geen gebruikmaken van de diensten:

    • automatisch doorsturen van uw energieverbruik;
    • een dubbeltariefcontract afsluiten met uw energieleverancier en
    • via een app of portal inzicht hebben in uw verbruik óf opgewekte energie.

    3. Hoelang gaat dit duren?

    Het is erg vervelend, maar we weten nog niet hoelang dit duurt. Onze leveranciers kunnen ons niet garanderen dat de leveringen die gepland staan wel op tijd geleverd worden. Zodra we zeker weten dat de meters worden geleverd, nemen we contact met u op om een afspraak te maken om de werkzaamheden uit te voeren. 

    Alternatieve oplossingen
    Wilt u binnenkort al gebruikmaken van uw inductiekookplaat, laadpaal, zonnepanelen of warmteboiler? Dan is in veel gevallen een technische oplossing door een erkend installateur mogelijk. Bekijk hieronder bij de veelgestelde vragen welke oplossingen er voor u zijn.

    Veelgestelde vragen

    • Wilt u binnenkort al gebruikmaken van uw inductiekookplaat, laadpaal, zonnepanelen of warmteboiler? Dat kan in veel gevallen. U maakt dan geen gebruik van een zwaardere 3-fasenaansluiting, maar van een 1-fase-aansluiting. Mogelijk kan een erkend installateur deze technische aanpassing voor u uitvoeren. 

      Ik wil inductie-koken in mijn nieuwe keuken
      Veel inductiekookplaten zijn aangesloten op een 1-fase-kookgroep. Hiervoor heeft u geen zwaardere 3-fasenaansluiting nodig. U kunt in dat geval nu al gebruikmaken van uw inductiekookplaat. Heeft u een 3-fasen-inductiekookplaat? Dan kunt u die mogelijk laten ombouwen naar een 1-fase-kookgroep. Dit is een kleine aanpassing die een erkend installateur voor u kan uitvoeren.

      Ik wil energie opwekken en/of terugleveren met mijn zonnepanelen
      Als u voor uw zonnepanelen een 1-fase-omvormer heeft, is een zwaardere 3-fasenaansluiting niet per se nodig. Heeft u een 3-fasen-omvormer? Dan kunt u die mogelijk laten vervangen door een 1-fase-omvormer. Dit is een aanpassing die een erkend installateur voor u kan uitvoeren.

      Ik wil gebruikmaken van mijn elektrische laadpaal
      Voor zover bekend kunnen alle 3-fasen-privé-laadpalen ook functioneren op een 1-fase-aansluiting. Dit is een instelling in de laadpaal die een erkend installateur voor u kan aanpassen. Let op: het duurt dan wel langer voordat uw elektrische auto is opgeladen.

      Ik wil gebruikmaken van mijn warmtepomp
      Een goed geïsoleerde woning is vaak prima te verwarmen met een 1-fase-warmtepomp. Ook voor warm tapwater in combinatie met een warmtepomp/-boiler is geen 3-fasenaansluiting nodig. Bent u van plan om warm tapwater te maken met een doorstroomtoestel, dan heeft u in de meeste gevallen wel een 3-fasenaansluiting nodig. Laat u vooraf goed informeren door een erkend installateur.

    • Doordat onze leveranciers weer mondjesmaat meters kunnen leveren aan ons, zijn we onze werkzaamheden voor verzwaringen weer aan het opstarten. Nieuwe aanvragen voor zwaardere stroomaansluitingen kunnen we helaas nog niet inplannen. We pakken eerst de oude aanvragen op. Het kan dus zijn dat uw buurman eerder dan u een zwaardere stroomaansluiting heeft aangevraagd. Het kan ook zijn dat uw buurman een zwaardere aansluiting krijgt via een van onze aannemers, waarbij de aanpassing van de aansluiting al ver was voorbereid. Denk hierbij aan vergunningen die anders vervallen. Tot slot kan de aansluiting van uw buurman al eerder zijn aangepast naar een zwaardere stroomaansluiting. Een erkend installateur met zegelrecht kan de groepenkast aanpassen, waardoor uw buurman gebruik kan maken van de aansluiting die al aanwezig was.

    • Nee helaas, de meter die nodig is voor het verzwaren van een stroomaansluiting is op dit moment niet voor iedereen beschikbaar. Heeft u nog geen bericht van ons ontvangen over het maken van een afspraak met een monteur? Vraag een erkend installateur dan of er een andere technische oplossing mogelijk is voor uw situatie.  

    • Wij doen ons best om de werkzaamheden zo snel mogelijk uit te voeren. Helaas hebben we daarbij last van een tekort aan materialen waardoor deze werkzaamheden vertraging oplopen. Materiaaltekorten zijn een wereldwijd probleem als gevolg van de situatie in de wereld. Dat hebben we niet kunnen voorzien. U heeft daarom geen recht op een vergoeding.

    • We informeren klanten op verschillende manieren over het metertekort. Klanten die al een afspraak hadden staan toen er geen meters waren, zijn gebeld om de afspraak te annuleren. Daarnaast informeren we klanten tijdens het aanvraagproces op mijnaansluitingen.nl en via liander.nl.

      Naast het metertekort duurt het door drukte op het energienet en personeelstekort mogelijk langer voordat wij nieuwe aanvragen kunnen uitvoeren.