Levertijden onder druk

Levertijden onder druk

De energietransitie versnelt. Het aantal zonnepanelen, windmolens, warmtepompen en laadpalen neemt sterk toe. Dit in combinatie met de economische groei zorgt ervoor dat er een behoorlijke hoeveelheid extra werk op ons bordje ligt. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan technisch personeel en materialen, waardoor onze levertijden nog meer onder druk komen te staan.

Om het elektriciteitsnet klaar te maken voor de toekomst breiden wij het elektriciteitsnet op veel plaatsen uit. We gaan dan ook de komende jaren meer technici en middelen inzetten om de capaciteit van het elektriciteitsnet te vergroten. Hoe meer meters we kunnen maken bij de uitbreiding van het net, hoe meer grote bedrijven we kunnen aansluiten. Bekijk de infographic voor meer een uitleg hierover.

We zitten uiteraard niet stil en zijn druk bezig met allerlei slimme en innovatieve oplossingen. Lees er hieronder meer over.

Wat doen wij?

  • Technisch personeel: We zetten alles op alles om meer technische collega’s te werven en op te leiden, zodat we ze sneller kunnen inzetten op het uitvoeren van ons werk.
  • Werk uitbesteden: We onderzoeken waar we werk kunnen uit te besteden, zodat we eigen technici gericht in kunnen zetten op specialistisch werk.
  • Werk voorkomen: We ontwikkelen slimme en innovatieve oplossingen voor het energienet die minder tijd kosten dan het verzwaren ervan. Zo voorkomen we werk en kunnen we het net efficiënter benutten.
  • Samenwerken: We passen onze processen aan en zoeken we de samenwerking op met partners om procedures te versnellen, werk te combineren en meer werk uit te kunnen voeren.
  • Schouders eronder: We werken samen met o.a. Stedin, Enexis en TenneT om zo het elektriciteitsnet is zijn geheel en sneller tot een hoger niveau te tillen. Wij zien het als een gezamenlijke uitdaging waar we samen onze schouders onder zetten.

Wat kunt u zelf doen?

De energietransitie is belangrijk voor ons allemaal en vraagt om een gezamenlijke inspanning. Om u zo min mogelijk hinder van de situatie te laten ondervinden helpt u ons door uw plannen vroegtijdig met ons te delen. De gemiddelde levertijd van Liander bedraagt namelijk momenteel 1,5 jaar. Deze levertijd is afhankelijk van het soort aansluiting en de complexiteit van uw aanvraag. Hoe eerder wij dus op de hoogte is van uw plannen, hoe meer ruimte er is voor de juiste afstemming. Weet u bijvoorbeeld een jaar van tevoren al wat uw plannen zijn? Vraag dan zo vroeg mogelijk via onze Oriëntatie & offertetool een aansluiting aan. Wij zoeken graag samen met u naar passende oplossingen.

Veelgestelde vragen

  • Op dit moment zijn de levertijden gemiddeld anderhalf jaar. Deze levertijd is afhankelijk van het soort aansluiting en de complexiteit van uw aanvraag. Voor de levertijden in uw regio kunt u het beste contact opnemen met uw projectmanager.

  • Onze verwachting is dat het nog enkele jaren gaat duren. Wij nemen intussen diverse maatregelen om planningen naar tevredenheid uit te voeren.

  • Nee. De datum van de subsidie verstrekker kan in overleg met RVO worden verschoven. U kunt de mail die u hierover krijgt van Liander, doorsturen naar de subsidie verstrekker en zo uitstel aanvragen.
    Deze mail bevat een toelichting waarom het voor ons niet haalbaar is om de gevraagde aansluiting binnen de gewenste termijn te realiseren en welke termijn wel haalbaar is. 

  • Op een groeiend aantal plekken is de capaciteit van het net beperkt of heeft het net de grenzen van zijn capaciteit bereikt. U kunt hier de drukte op het net in uw regio bekijken. 

  • Dat is niet de verwachting. Liander doet er alles aan om een ongestoorde levering van gas en elektriciteit te bieden. Wel kan het zo zijn dat u, als zakelijke klant, tijdelijk minder mogelijkheden krijgt voor extra vermogen. Dan heeft u bijvoorbeeld wel een aansluiting voor elektriciteit, maar kan u helaas tijdelijk niet de volledige capaciteit van uw aansluiting gebruiken.