Uitzending Kassa over veiligheid gasmeters

Veiligheid gasmeters in Kassa

Op 8 december besteedde Kassa opnieuw aandacht aan de veiligheid van gasmeters. Netbeheerder Enexis heeft te maken met een aantal gasmeters met een productiefout. De meters waar in de uitzending over gesproken werd, hangen niet bij klanten van Liander.

Ook Liander heeft in het verleden wel eens te maken gehad met meters die niet volledig aan de gestelde eisen voldeden. Dat is niet vreemd, als je je beseft dat de netbeheerders samen meer dan 1 miljoen slimme meters per jaar plaatsen. Die klanten hebben hierover brieven ontvangen voor de verwisseling van de meter. Twijfelt u of u zo’n brief heeft gehad en wilt u weten of uw gasmeter vervangen moet worden? Vul dan hieronder uw postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers van uw meternummer in. U krijgt direct te zien of uw meter vervangen moet worden. Heeft u andere vragen? Onder aan deze pagina vindt u veelgestelde vragen over deze en eerdere uitzendingen bij Kassa.

Veelgestelde vragen over de uitzending van Kassa

  • Het televisieprogramma Kassa besteedde op zaterdag 8 december aandacht aan meters met een productiefout bij netbeheerder Enexis. Liander heeft deze meters nooit geïnstalleerd bij haar klanten.

  • Liander weet exact welke klant welke meter heeft. Voldoet de meter niet aan de specificaties? Dan nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak om de meter te vervangen. U kunt op deze pagina eenvoudig zelf controleren of uw meter vervangen moet worden. 

  • De meters waar in de uitzending over werd gesproken, heeft Liander niet geïnstalleerd. En zal dit ook in de toekomst niet doen.  

  • Als we uw meter willen vervangen, ontvangt u een brief. Hierin staat waarom we de meter willen vervangen. Reageert u niet, dan volgen er nog meer brieven. De kans dat u alle brieven mist, is dus niet heel groot. Op deze pagina kunt u controleren of uw gasmeter onderdeel is van de serie meters die in Kassa besproken is.

  • We hebben van eerdere partijen die niet voldeden aan de veiligheidseisen nagenoeg alle meters vervangen. We doen ons uiterste best om de laatste tientallen huishoudens te bereiken.  Het kan zijn dat een woning niet bewoond is, maar er zijn ook consumenten die niet reageren. Wij vinden dit net als SodM geen wenselijke situatie en blijven actief proberen bij deze resterende consumenten een afspraak voor vervanging te maken. Bent u één van deze klanten? Vul hierboven uw adres en meternummer in en laat uw gegevens achter. 

  • De producenten van slimme meters hebben te maken met zeer strenge veiligheidseisen. Er vinden tal van controles plaats voordat een meter aan ons geleverd wordt. Vervolgens controleert de slimme meter-monteur de veiligheid voordat de meterkast weer dicht gaat. De monteur voert een druk en lekkage test uit, en controleert of de meter goed functioneert. Bovendien maakt de monteur een veiligheidsrapport op, waarbij ook de veiligheid van de huisinstallatie van de klant wordt getest. Dit kan er toe leiden dat een klant na plaatsing van een meter, te horen krijgt dat zijn eigen installatie niet veilig is. Dat is natuurlijk vervelend voor een klant, want de gas- of elektriciteitstoevoer wordt afgesloten tot het veiligheidsprobleem is opgelost. Maar de veiligheid van de klant staat voorop.

  • Door de berichten in de media lijkt het misschien of er veel problemen zijn. Dat is niet zo. Het rapport van toezichthouder SODM laat zien dat de veiligheid van gasmeters in Nederland in orde is. Er hangen in ons land zo’n 8 miljoen gasmeters, maar er zijn bijna nooit ongelukken met die meters. Dat willen we graag zo houden. Als we ook maar een beetje twijfelen, doen we onderzoek en vervangen we zo nodig gasmeters.

  • Nederland wil zo snel mogelijk, uiterlijk in 2050, een samenleving zonder CO2-uitstoot realiseren. Dat noemen we ook wel aardgasloos wonen. Daarmee staan we samen met alle gemeentes voor de grote klus om in alle wijken te stoppen met het gebruik van aardgas. Er zijn alternatieven, maar dat is niet van de één op andere dag geregeld. Tot die tijd, moeten de huizen warm zijn en het eten gekookt worden voor mensen die op gas koken. Dus met een gasmeter. Informeer bij uw eigen gemeente wat zij voor plannen voor aardgasloos wonen hebben. 

  • In de postcodecheck op deze pagina staan alleen de meters waar het in de Kassa-uitzending van 17 november over ging. Liander verwisselt om veel andere redenen meters. Denk hierbij aan meters die aan vervanging toe zijn in verband met de leeftijd. Ook kan het zijn dat wij leidingen en kabels vervangen in de grond en daarom ook uw meter moeten vervangen. Verder bieden wij alle huishoudens in Nederland de slimme meter aan. Mocht u vragen hebben over de reden waarom uw meter vervangen moet worden? Op de brief die u ontvangt staat altijd een telefoonnummer of een website waar u meer informatie kunt vinden.

  • Op deze pagina kunt u een aantal stappen doorlopen om te controleren wat er aan de hand is. Daarnaast kunt u hier ook vinden wat u het beste kan doen om het probleem op te lossen.

  • SodM, Staatstoezicht op de Mijnen, is de organisatie die in Nederland toezicht houdt op onder andere de veiligheid van de gasmeters. Meer over SodM: www.sodm.nl

  • Zeker. Deze productiefout heeft niets met de constructie van de slimme meter te maken. Tot en met 2020 krijgen alle Nederlandse huishoudens een slimme energiemeter aangeboden, voor een nauwkeurig en regelmatig inzicht in het eigen energieverbruik voor en door de consument. Nauwkeurig inzicht in eigen verbruik kan zowel energie als geld besparen. Het is de verantwoordelijkheid van Liander en de andere Netbeheerders dat meterstanden kloppen en dat de meter in huis correct, veilig en nauwkeurig werkt. En daar staan wij ook voor.

  • Bij Netbeheerder Enexis is inderdaad een klein aantal meters niet volgens de huidige werkinstructies opgehangen. Enexis gaat dat herstellen.  Bij Liander zorgen we ervoor dat de meterkast altijd toekomstvast wordt achtergelaten bij een meterwissel. Wij gebruiken altijd een meterbeugel voor het monteren van een gasmeter. Hierdoor verzekeren we ons ervan dat de meter goed vast zit en tegen een stootje kan.

  • Ga dan naar onze contactpagina en bekijk de mogelijkheden om uw vraag te stellen